October 25, 2001
Jaha, då var det dags för att köpa en ny dator. Det intressanta denna gång är att jag är helt nollställd på vad som "gäller". Har tagit "semester" från allt vad datorer heter i typ två och ett halvt år. Jätteskönt, ni som inte provat, gör det!
För ett par år sedan var jag minst sagt "inne" i branschen och byggde en dator som på den tiden var i princip det värsta av det värsta. Iaf den bästa prestandan för en dator under 20 000:-
Athlon64 3200, Asus K8V Deluxe, 1024Mb Twister PC4000(2x512), 2xRaptor 10k rpm (raid0) 2xWC160Gb(raid1) 7200/8Mb, Radeon 9800XT(VGA Silencer), Fullt ljuddämpat Silver Cheiftec Full Tower 360W, 7xPapst 80-120mm m.m.
Nu tänkte jag lägga ungefär 15 000:- på dator som ska vara optimerad för spel. Bara dator, har redan skärm, tangentbord, mus m.m. För en annan som hängt med ett tag och var en stor fantast av 3dfx ser jag till min glädje att SLI för grafikkort tydligen kommit tillbaka på senare år. Själv körde jag SLI med 3dfx senast 1997, så det är ju ett tag sedan (på den tiden behövde man 3 kort för att köra SLI - två till 3d och ett till 2d). Vet inte hur det är idag, men på den tiden lönade det sig något otroligt att köra två 8mb kort i SLI jämfört med ett singelkort på samma klockfrekvens och med 32Mb minne. Hur är läget idag? Lönar det sig att köpa t ex två 7600GT istället för ett 7900GT (som borde ungefär kostade samma pengar)?
Vad gäller för prolle, leder AMD fortfarande, eller har Intel tagit tillbaka tronen? Vilket Socket ska man satsa på?
När det gäller diskar köpte jag två raptor 36gb när det var sprillans nya i Sverige. Är det samma typ att raptors idag gällande prestanda, eller har de blivit uppgraderade? Det enda jag vet ang. mitt nya system är att jag villl köra två 36gb i Raid 0 till systemet, sedan funderar jag på att skippa att köra två lagringsdiskar i Raid1, utan använda min extra USB-hårddisk enbart för lagring.
När det gäller minnen är det väl som vanligt en djungel, men jag antar att Dual DDR existerar idag också?
När det gäller moderkort har jag alltid varit svag för Asus Deluxe-kort, men det kanske finns något mer prisvärt alternativ idag?
Datorn skall vara helt fokuserad för spel. Dock med en liten reservation. Jag kommer att köra HDTV via denna dator till plasman som står i rummet intill, men det enda kravet då blir ju att det är minst DVI på graffekortet, men det har väl alla kort nu för tiden antar jag.
Under 90-talet var ju Creative Sound Blaster så förkrossande överlägsna, medan när jag köpte dator för ett par år sedan räckte det inbyggda ljudkortet mer än väl. Gäller det fortfarande?
Kylning och ljud är ett problem med nuvarande dator, antar att det fortfarande är ett problem i dag?
När det gäller kringutrustning så fimpar jag allt sådant förutom en Nec 3550A som jag redan har. Här ska det bara vara stilrent och brutal prestanda. Inget jävla lull-lull 😀
Någon som har några tips?
March 11, 2003
Core 2 Duo 6600, lämpligt moderkort, 2Gb minne och 7950GX2.
Köper du ett SLI-moderkort, så kan du alltid rocka i ett 7950Gx2 till när du har de kraven. Quad-SLI är tufft:)
Diskarna kan du behålla, skillnaden är mikroskopisk.
Stoppa allt i ett snyggt chassi, och se till att ha minst 600W nätagg.
Vissa (som undertecknad) anser att moderkortens ljudkretsar räcker långt. Andra klarar sig inte utan Soundblaster X-Fi. Själv anser jag att mina högtalare knappast drar nytta av ett bättre ljudkort. Pengar till graffe istället.:)
November 4, 2003
SpaceAce wrote: Nu tänkte jag lägga ungefär 15 000:- på dator som ska vara optimerad för spel. Bara dator, har redan skärm, tangentbord, mus m.m. För en annan som hängt med ett tag och var en stor fantast av 3dfx ser jag till min glädje att SLI för grafikkort tydligen kommit tillbaka på senare år. Själv körde jag SLI med 3dfx senast 1997, så det är ju ett tag sedan (på den tiden behövde man 3 kort för att köra SLI - två till 3d och ett till 2d). Vet inte hur det är idag, men på den tiden lönade det sig något otroligt att köra två 8mb kort i SLI jämfört med ett singelkort på samma klockfrekvens och med 32Mb minne. Hur är läget idag? Lönar det sig att köpa t ex två 7600GT istället för ett 7900GT (som borde ungefär kostade samma pengar)?
Vad gäller för prolle, leder AMD fortfarande, eller har Intel tagit tillbaka tronen? Vilket Socket ska man satsa på?
När det gäller diskar köpte jag två raptor 36gb när det var sprillans nya i Sverige. Är det samma typ att raptors idag gällande prestanda, eller har de blivit uppgraderade? Det enda jag vet ang. mitt nya system är att jag villl köra två 36gb i Raid 0 till systemet, sedan funderar jag på att skippa att köra två lagringsdiskar i Raid1, utan använda min extra USB-hårddisk enbart för lagring.
När det gäller minnen är det väl som vanligt en djungel, men jag antar att Dual DDR existerar idag också?
När det gäller moderkort har jag alltid varit svag för Asus Deluxe-kort, men det kanske finns något mer prisvärt alternativ idag?
Datorn skall vara helt fokuserad för spel. Dock med en liten reservation. Jag kommer att köra HDTV via denna dator till plasman som står i rummet intill, men det enda kravet då blir ju att det är minst DVI på graffekortet, men det har väl alla kort nu för tiden antar jag.
Under 90-talet var ju Creative Sound Blaster så förkrossande överlägsna, medan när jag köpte dator för ett par år sedan räckte det inbyggda ljudkortet mer än väl. Gäller det fortfarande?
Kylning och ljud är ett problem med nuvarande dator, antar att det fortfarande är ett problem i dag?
När det gäller kringutrustning så fimpar jag allt sådant förutom en Nec 3550A som jag redan har. Här ska det bara vara stilrent och brutal prestanda. Inget j**la lull-lull 😀
Någon som har några tips?
Vill du ha ett "köp-det-här"-tips eller är du intresserad av sätta dig in i svängen igen?
Här har du några riktlinjer i alla fall:
- Man kan få högre prestanda genom att köpa två mindre kort för samma pengar som ett större, men man förlorar en uppgraderingsmöjlighet och inskränker sig lite på moderkortsfronten.
- Raptor-diskarna kan du flytta över till din nya, har inte hänt speciellt mycket på den fronten alls.
- Det är Intel som gäller idag på prestandasidan (Läs vår senaste prestandajämförelse) tillsammans med DDR2
- Asus gör fortfarande väldig bra moderkort, men även Abit kommer att komma med ett rejält kort inom några veckor. Det är Socket775 som Intel kör med nu.
- NEC har fortfarande enheter som är stilrena... med uppdaterade spec:ar
- Vad det gäller grafikkort kan det vara värt att tänka på att DX10 kommer framåt årsskiftet och iom det även grafikkort från både ATi och nVIDIA som stödjer detta, och ultimat även Windows Vista.
- Inbyggda ljudkort har utvecklats lite. Här är det mycket från person till person vad man tycker är acceptabelt, men personligen har jag inga problem med de inbyggda.
December 16, 2003
Grejen e den.. att din dator faktiskt duger ett tag till.
Den är inte "cutting egde" men fullt ok.
Tycker att du skall fortsätta med den och sonderda vad som e state
av "the art" nu och vad som ev e på G. Och det hinner ändra sig snabbare än jag byter kallingar (joke).
Intel regerar, Geforce rockar, men AMD har köpt ATI. Grytan kokar 😉 Vad vi bjuds på... tiden får utvisa
March 11, 2003
Fast varför vänta kanske upp till ett halvår för att få DX10, när det inte är något stöd för det inom sikte?
Windows Vista? Kommer det i tid? Vill man ha det direkt? Vill man kanske ha det på svenska?
Spel? Vilka kommer att ha stöd för DX10, och vilka effekter kommer det att ge?
Jag är rätt tveksam till att man gör fel i att köpa DX9 idag, istället för att vänta in DX10.
December 16, 2003
denstore wrote: Fast varför vänta kanske upp till ett halvår för att få DX10, när det inte är något stöd för det inom sikte?
Windows Vista? Kommer det i tid? Vill man ha det direkt? Vill man kanske ha det på svenska?
Spel? Vilka kommer att ha stöd för DX10, och vilka effekter kommer det att ge?
Jag är rätt tveksam till att man gör fel i att köpa DX9 idag, istället för att vänta in DX10.
Man kan ju alltid sälja av det. Sen kan man ju spela dagens spel på DX8-klassade kort. Det kostar att ligga på topp. Har man råd - OK, om inte tja... Det är upp till ens önskan och plånbok. (å att bruden säger ja.. hihi)
CPU - Intel conroe (dito duo)
gfx - Tight - övervikt till geforce (mest för att de inte tokslukar ström)
Ljud - Audigy FX
Diskar - Sata2 alt WD raptor 10k
där.. det är det snabbaste jag kan tänka mig i nuläget.
November 4, 2001
Crysis är ju ett dx10 baserat spel. Det vär väll nästan det spelet man jagar om man ska skaffa sig en ny spelburk.
Klart att man inte behöver vänta på dx10 men idag blir korten gamla pga avsaknaden av funktioner. Menar ett x800 är ju inte så "inne". Tycker mitt x800 fungerar fint hastighetsmessigt, men man saknar vissa feats och funktoner som nya kort har.
Köpa ett gx2 för 5000:- och sedan slå till på ett extrakort tycker inte jag ä det smartaste. Det går fort men vad ska man med all hastighet till om man inte kan nyttja dom nya funktionerna/effekterna?
Men som sagt det är ju en smaksak, mitt råd är att vänta om man kan. Det är ju inte så att riggen han har är totalt värdelös.
March 11, 2003
SuperNova wrote: Crysis är ju ett dx10 baserat spel. Det vär väll nästan det spelet man jagar om man ska skaffa sig en ny spelburk.
Klart att man inte behöver vänta på dx10 men idag blir korten gamla pga avsaknaden av funktioner. Menar ett x800 är ju inte så "inne". Tycker mitt x800 fungerar fint hastighetsmessigt, men man saknar vissa feats och funktoner som nya kort har.
Köpa ett gx2 för 5000:- och sedan slå till på ett extrakort tycker inte jag ä det smartaste. Det går fort men vad ska man med all hastighet till om man inte kan nyttja dom nya funktionerna/effekterna?
Men som sagt det är ju en smaksak, mitt råd är att vänta om man kan. Det är ju inte så att riggen han har är totalt värdelös.
Jag tycker nästan tvärt om. Sure, HDR är kanske snyggt, men jag tar 100 gånger hellre bra flyt, än en liten effekt. Med high-endkorten idag, så lär man få bra flyt i Crysis oavsett om det är DX9 eller DX10. Om man däremot ger sig på att köpa motsvarande dyrt DX10 kort om 3-6 månader, och får vara delaktig i den vanliga utprovningstiden och åtgärdande av barnsjukdomar som alla nya saker tar, alltså ytterligare 3-6 månader, så kan man ju tycka det är lönt.
Som exempel, så kan jag ju ta en liten test jag gjorde tillsammans med ett par kompisar. Vi bytte plats på grafikkorten i två burkar, och körde ett par spel. Det ena var en 3Ghz P4 med ti4600 och den andra var en Celeron 2,4 med Radeon 9550-graffe. När man körde såväl Doom3 som HL2, så flöt 3Ghz och ti4600 fint, och såg faktiskt riktigt bra ut, trots DX8 och allt. Däremot Cellyn med 9550:at var rena sirapen, och inte fasen kunde man njuta av något DX9-krafs. Man var fullt upptagen med att reta sig på hackande grafik. I min mening så är mycket effekter bara försäljningsargument i början av grafikkortsgeneration. De börjar oftast inte implementeras på allvar förrens efter något år, och då har man hunnit ha haft ganska kul med sitt fina gamla DX9-kort.
Och jag anser att 7950GX2 är rena klippet. Grym prestanda för 5 papp, och det lär hålla ett bra tag in i DX10-generationen. Köp vad du vill ha idag, och nya grejer när de kommer. Att sitta och survänta på nästa grej är väl det tråkigaste som finns.;)
1 Guest(s)