January 8, 2002
jag har stört mig ett tag på att min kylfläns inte riktigt orkat med att bli kyld genom en 92mm Zalman, så vad ska man göra?
1. göra en enkla lösningen och hosta upp pengar på en större och bättre kylfläns än en Taisol CGK76092.
2. dra på fullt ös på fläkten som sitter på och få grova hörselskador och men för livet.
3. Bli förbannad, montera två st 92mm på kylflänsen och sedan köra dem på 7V.
Ja, efter lång betänketid (ca 10 sekunder) så beslutade jag mig för alternativ 3. Det var det som lät roligast och besparade mig hörselskador. Så nu har min gamla Taisol blivit kall o fin, 42 grader när den sover gott och runt 46 grader på full kräm när man låter datorn räkna får.
Vad är sensmoralen i det hela? Jo, att galenskap är inte alltid nåt som är fel.
Synpunkter, hatposter eller helt enkelt annat kan ju postas här nedanför, bilder kan iofs ordnas på detta galna projekt, men det är långt från 100% klart...nästa steg är att bygga en enorm adapter för det så att kylflänsen blir tvångsmatad.
January 8, 2002
Jag drog ståltråd genom kylflänsen så den skulle fungera som nån form av fästarm...dels där nere så den hölls uppe på en hyfsat hög nivå, sedan där uppe så den hölls på plats...iofs så rymmer mycket luft nu, men ska ju som sagt bygga en tratt som ska tvångsmata den, målet är en nästan ljudlös dator...iofs så har jag 48 grader idle och 52 full load om jag kör allt på 5V, men då blir det lite varmt i mitt rum på sommaren...kokhett för att vara ärlig 🙂
January 8, 2002
January 8, 2002
Sådär...bild finns bland Gallerierna...Cooling mods såklart 😀
För er som inte orkar leta: HÄR
January 8, 2002
det kommer ganska bra på den med tanke på att jag har sänkt tempen när jag kör 5V med en 5-6 grader idle...men som sagt...jag har ju inte moddat där enbart...psu går på 5V med en 80mm Zalman i, toppen sitter en 120mm Papst på 5V...precis ovanför cpu och bakom har jag en 80 mm som suger ut varmluft från cpu...hårddisken är inkapslad och kyld. Grafikkortet har numera en 80mm monterad direkt på kortet...så nu har jag ett hyfsat system som är i det närmaste ljudlöst. 😀
January 8, 2002
abishai wrote: hmm, skulle det inte gå att lägga 2st fläktar på varann typ:
|FLÄKT|
|FLÄKT|
|FLÄNS|
|-CPU-|
-----MB-------😛 då så blåser det dubbelt ( ? ) än med en och så sätter man som en tratt på kanske för bättre.. det kanske går lr, nån som testat?
Det skulle inte funka så bra...eftersom den över fläkten skulle blåsa på den nedre, då skulle den undre fläkten pressas och brännas av belastningen...
January 8, 2002
Det som är kruxet är att bygga en tratt som kommer funka bra, nu har jag en Zalman 92mm och en noname...så noname flåsar inte riktigt lika bra, sen så vill man ju gärna ha fler casefans...synd bara att Zalman inte är så lätta o handla...och Gtek får man betala närmare 130 spänn i frakt numera... 🙁
January 8, 2002
May 10, 2002
hmm, det skulle väl gå om man byggde en egen kylfläns och så gjorde man som på GlobanWin TAK68, lr vad den nu heter, iaf den med 2st fläktar på sidan av flänsen, på den är det ju 2st 60mm men om man tar då typ 2st 80mm delta fläktar och sätter fast på en något större fläns så måste den väl kunna sig kyla bra? :arg:
1 Guest(s)