Vad ska jag välja?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad ska jag välja?
Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 9, 2007 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas ni inte tröttnat på såna här trådar...
Jag ska bygga mig en ny dator och behöver lite tips på komponenter.
Tänker inte överklocka nåt, men vill ha en snabb dator som ska kunna användas i flera år.

1. Processor: Här är det väl Intel som gäller? Socket 775? Jag antar att det finns ett antal värstingvarianter som går bort pga. priset, men vad finns på nivån under. C2D E6600 kanske även den är för dyr, men kanske E6400?

2. Behövs fläkt till processorn eller duger den som medföljer?

3. Moderkort, ingen aning... Tips?

4. Minne, räcker 1 GB eller bör man ha mer, 2 GB? Fabrikat? Hastighet?

5. Hårddisk, har tidigare haft Seagate Barracuda som jag tycker fungerat bra. 7200.10 320 GB kanske kan vara lämplig?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320709

6. Grafikkort, återigen ingen aning, men det behöver inte vara det allra värsta och det ska väl vara PCI Express x16? Kan man få nåt vettigt för 1500-2000:-?

Är det nåt mer jag behöver? Jag tror jag har resten, chassie, nätverkskort, DVD-brännare, mus, tangentbord, bildskärm. Säg till om det är nåt jag missat.

Budget: Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, men om man räknar med 1000-1500:- på varje av ovanstående 6 punkter (genomsnittspris, en del är ju dyrare och en del billigare) så nånstans mellan 6000-8000:-

Jag antar att det blir en hel del frågor, men det får vi väl reda ut allteftersom...

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1129748
April 9, 2007 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Japp, Intel Core 2 Duo / Quad är det som gäller! E6400 är prisvärd.

2. Den som medföljer duger väl men låter väldigt mkt vid belastning. Schyte har ett par fina som är vädra att kolla in.

3. Något med i965-chipset eller nForce 680i kanske? 🙂

4. 1 GB räcker vid dagligt användande, ska du spela moderna spel är 2 GB i stort sett ett måste i dagsläget för bästa flyt.

5. Samsung T166-serien! Snabba och mycket tysta samt även väldigt svala. Men Seagate 7200.10-serien är inte dum den heller.

6. Här skulle jag be dig avvakta. Nvidias DX10-kort i den prisklassen är på väg (och även ATI's?).
Av kort som finns ute i dag skulle jag nog säga X1950PRO för den pengen. Men som sagt, avvakta med grafikkort. Och japp, PCI-Express X16 skall det vara.

LinuC
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1129750
April 9, 2007 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

1. en e4300 är det absolut bästa alternativet, skulle häldre ha en sån än min e6400.

3. ett med p965 socket är att föredra gigabyte ds3 är ett bra kort.

4. helst 2gb, men har du inte råd kan du köpa en 1gbs sticka och uppgradera senare, ett par pc 5300 stickor skulle jag rekomendera, corsair value har jag varit nöjd med gör 800mhz med slappa timings utan att vara pressade det borde räcka.

räcker nätagget du har i chassit annars behövs det nytt sånt också

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129807
April 9, 2007 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: 1. Japp, Intel Core 2 Duo / Quad är det som gäller! E6400 är prisvärd.

2. Den som medföljer duger väl men låter väldigt mkt vid belastning. Schyte har ett par fina som är vädra att kolla in.

3. Något med i965-chipset eller nForce 680i kanske? 🙂

4. 1 GB räcker vid dagligt användande, ska du spela moderna spel är 2 GB i stort sett ett måste i dagsläget för bästa flyt.

5. Samsung T166-serien! Snabba och mycket tysta samt även väldigt svala. Men Seagate 7200.10-serien är inte dum den heller.

6. Här skulle jag be dig avvakta. Nvidias DX10-kort i den prisklassen är på väg (och även ATI's?).
Av kort som finns ute i dag skulle jag nog säga X1950PRO för den pengen. Men som sagt, avvakta med grafikkort. Och japp, PCI-Express X16 skall det vara.

Du har inga mer konkreta tips? Jag tänkte beställa allt från samma ställe, t.ex. Komplett eller Dustin.

i965=Intel P965 t.ex. eller?

DX10-kort, har det nåt samband att de ska funka bättre med Vista?

Det var rejäla grejer de där Schyte 🙂
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=320978
Är det nån sån du menar?

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129810
April 9, 2007 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

LinuC wrote: 1. en e4300 är det absolut bästa alternativet, skulle häldre ha en sån än min e6400.

4. helst 2gb, men har du inte råd kan du köpa en 1gbs sticka och uppgradera senare, ett par pc 5300 stickor skulle jag rekomendera, corsair value har jag varit nöjd med gör 800mhz med slappa timings utan att vara pressade det borde räcka.

Varför är e4300 bättre? Jag ska inte överklocka om det har med det att göra...

p965 socket? eller menar du chipset?
Är detta Gigabyte DS3?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=323508

Corsair Value, kan det vara dessa:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=313834
Det är väl 2x1 GB i paket så att säga?
Är det du som recenserat? (Linus Jönsson)

Nätaggregat måste jag nog skaffa ett också, men jag väntar lite tills jag vet vad det blir för komponenter.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1129821
April 9, 2007 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle hellre rekommendera Gigabyte DS4, eller DQ6 om du har råd... DS3 är väl säkert lika bra men läste förut idag på deras hemsida att DS3 inte har de bättre komponenterna som ska ha längre livslängd...
Se bara till, om du väljer DS4 eller DQ6 att du får rev3.3... Det är en förnyad modell med ytterligare förbättringar som bättre ljud, bättre avskärmningar för komponenter som avger elektromagnetiska störningar, säkringar till USB-portarna, etc etc... 🙂

Och för övrigt... Om du inte ska klocka något så duger den boxade fläkten som du får med C2D finfint... Hade den innan jag klockade upp till där jag är nu och den hördes inget speciellt samtidigt som den kylde väldigt bra även vid mindre klockning... Jag hade fortfarande haft min om jag inte tänkt försöka klocka en bit till...
Skulle iaf rekommendera att vänta med fläkten och, om du nu inte skulle vara nöjd med den boxade, så kan du ju alltid byta ut den senare... 🙂

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129827
April 9, 2007 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

LenteP wrote: Skulle hellre rekommendera Gigabyte DS4, eller DQ6 om du har råd... DS3 är väl säkert lika bra men läste förut idag på deras hemsida att DS3 inte har de bättre komponenterna som ska ha längre livslängd...
Se bara till, om du väljer DS4 eller DQ6 att du får rev3.3... Det är en förnyad modell med ytterligare förbättringar som bättre ljud, bättre avskärmningar för komponenter som avger elektromagnetiska störningar, säkringar till USB-portarna, etc etc... 🙂

Och för övrigt... Om du inte ska klocka något så duger den boxade fläkten som du får med C2D finfint... Hade den innan jag klockade upp till där jag är nu och den hördes inget speciellt samtidigt som den kylde väldigt bra även vid mindre klockning... Jag hade fortfarande haft min om jag inte tänkt försöka klocka en bit till...
Skulle iaf rekommendera att vänta med fläkten och, om du nu inte skulle vara nöjd med den boxade, så kan du ju alltid byta ut den senare... 🙂

Tack för tipsen.

Jag tänkte nog vänta med fläkten som du skriver.

"Den som medföljer duger väl men låter väldigt mkt vid belastning" som Dinos skriver gäller troligen vid överklockning då eller...?

LinuC
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
1129832
April 9, 2007 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Bopper wrote: [quote=LinuC]1. en e4300 är det absolut bästa alternativet, skulle häldre ha en sån än min e6400.

Varför är e4300 bättre? Jag ska inte överklocka om det har med det att göra...

p965 socket? eller menar du chipset?
Är detta Gigabyte DS3?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508

Corsair Value, kan det vara dessa:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313834
Det är väl 2x1 GB i paket så att säga?
Är det du som recenserat? (Linus Jönsson)

Nätaggregat måste jag nog skaffa ett också, men jag väntar lite tills jag vet vad det blir för komponenter.

e4300 är bättre pga högre multipel = lättare att klocka, men nu ska du ju inte klocka så det är upp till dig, men den klockas lätt upp till E6400 hastighet så jag tycker det är dumt att inte satsa på den då den också är mycket billigare.

ja det var det moderkortet jag menade och såklart chipset, vet inte vad jag tänkte. frågan är dock om du behöver det som du inte ska klocka kanske nån billigare variant.

svar ja på båda frågorna ang minnet.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
1129837
April 9, 2007 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Bopper wrote: Jag tänkte nog vänta med fläkten som du skriver.

"Den som medföljer duger väl men låter väldigt mkt vid belastning" som Dinos skriver gäller troligen vid överklockning då eller...?

Skulle tro att han hade klockat ganska bra då ja... Eller fick ett "måndagsex" kanske... 😉

Jag kan ju bara svara för mina erfarenheter med den men jag klockade upp min E6300 i runt 2,45GHz och då kylde den fortfarande till ca 40grader idle (vilket är ok ändå). Dock så blev tempen ganska hög vid full load med den klockningen, runt 55-58grader har jag för mig... Men den var fortfarande, oavsett belastning eller ej rätt så tyst även vid 2,45GHz...

Så, enligt mina erfarenheter, kommer du klara dig alldeles utmärkt med den om du inte ska klocka... Och även om du bestämmer dig för att klocka lite grann... 😀

Bopper
Kommer du hit ofta?
Medlem
1130042
April 10, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske ska gör det enkelt och välja ett paket:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=323785
och så lägga till en hårddisk (Samsung eller Seagate), nätagg och så Windows Vista.

Hur är moderkortet i paketet? eller ska jag gå på ett ännu billigare?

Nån som vet vad Xyzar menar i Kompletts recension: "måste ha -5v på nätagget, och att den inte stödjer 1gb minnen"?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 119
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL