July 4, 2005
Rent tekniskt är det i princip bara hur många vatt och hur mycket ström nätagregatet skickar vidare. Hur mycket du ska ha där är inte viktigt om du inte ska överklocka, ha 500 fläktar och 5 grafikkort. T ex många nya grafik kort behöver mer ström än den som matas via PIC-porten, de har också en extra 4-pins-kontakt i sig, för en normal dator behöver du inte ett nätagg med mer än 350W.
Däremot finns det ju andra aspekter som spelar in, de rent fysiksa. Det finns nätagregat utan fläkter, vilket gör hela din dator tystare, Nätagregatet är ofta boven i en dånande dator. Sen även hur sladdarna är organiserade, är dom ihop lindade med en "strumpa" (så att det inte ser ut som att det kommar 4 sladdar till varje kontakt utan det ser ut som en). Det blir bättre luftströmning genom datorn om det inte är så mycket som är i vägen. Sist men inte minst finns då den estetiska apsekten. Kommer det att synas utifrån kan det ju vara extra kul om det inte bara är helt grått och trist.
Så slutligen, ett nätagregat på 350W svarar till de flesta användarnas behov, allt annat gör det lite dyrare, lite snyggare, lite tystare och kanske men förmodligen bara ganska lite bättre.
August 28, 2005
Okej, men man kommer inte kunna se det, inte i början iallafall, men det jag har som krav är egentligen bara att det ska funka men också tyst för det kan komma att det sover någon i samma rum, och den datorn (servern) ska vara på 24/7.
Även förslag till nätaggregat är välkomna.
//Martin
July 4, 2005
Prisklass?
Här är ett nätagregat som är billigt, lågljudnivå och kan skicka vidare ström som räcker till för det mästa
August 28, 2005
Jag har ingen direkt, men det ska ju helst vara rätt billigt.
Egentligen det billigaste som är bra och tyst kan man väl säga.
Jag såg ett qtek som var bara 27 db eller mindre: http://www.webhallen.com/prod......p?id=13144
Verkar det bra tex?
August 28, 2005
Men det är rätt dyrt.
Finns det inget billigare, som inte låter allt för mycket. Eftersom det ska kunna sova personer i samma rum. Det kommer vara det sämsta pci-e grafikkort jag hittade efter som det ska köras som server.
Prisklass (det billigaste) - (450 - 550)
Helst på webhallen för där ska jag köpa allt annat.
Något mer förslag till nätaggregat?
March 11, 2003
gambaroni wrote:
Något mer förslag till nätaggregat?
Detta bör vara bra för dina behov:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=19100
August 28, 2005
denstore wrote: Detta bör vara bra för dina behov:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=19100
Okej, men hur tyst är det?
March 11, 2003
gambaroni wrote: [quote=denstore]Detta bör vara bra för dina behov:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=19100
Okej, men hur tyst är det?
Min erfarenhet av Antecs agg är att de är rätt tysta, om man har hyffsad kylning i chassit.
March 11, 2003
gambaroni wrote: Ok, kan de ligga under 25 db?
Jag har Arctic Cooling Pro TC - 80mm Chassifläkt som Chassifläkt.
Som sagt, det beror rätt mycket på de temperaturer du har i chassit idag. Vad skall det vara för processor? Den 80:an som du har i chassit idag, hur sitter den monterad?
I.o.m. att agget har temperaturstyrda fläktar så låter det mindre om chassit är svalt.
August 28, 2005
Jag har inte byggt den än.
Här kommer listan över det jag tänkt:
Grafikkort: Asus ATI Radeon X300se 64MB (PCI-Express)
Chassi: Asus Miditower TA-210 - Svart (ej PSU)
Moderkort: Asus - Socket 939 - ATX VK8T890/8237R (A8V-E DELUXE) - Sata / Gblan / Raid
Processor: AMD Athlon 64 3000+ 1,8GHz / 640KB Socket 939 (Tray) (90nm) (Venice) Utan fläkt
Processor-fläkt: Arctic Cooling Silencer Ultra 64 TC för AMD Opteron/Athlon 64
Chassi-fläkt: Arctic Cooling Pro TC - 80mm Chassifläkt
Nätagg: Antec PowerSupply (PSU) TRUE 330PEC Watt ATX12V SILENT
HDD: Maxtor 120GB SATA Diamondmax 10 (7200RPM) (8MB Cache / Sata)
Minne: Canyon DDR 512MB PC3200 400MHz CL2.5
Nätverkskort: Integrerat i moderkortet
Kylpasta: Arctic Silver 5 Kylpasta (3,5 gram)
Vad tror du om det?
Skulle den datorn kunna bli tyst?
March 11, 2003
gambaroni wrote: Jag ska köra Linux på den med Apache, PHP, MySQL och FTP, eventuellt något mer. Men kommer dne bli tyst?
Troligtvis hyffsat tyst, ja. Men du kanske skulle kollat efter ett moderkort med passiv kylning på sydbryggan. Asus 40mm-fläkt låter för jävligt på de moderkort jag har har haft.
2 Guest(s)