March 11, 2003
gambaroni wrote: Okej, och hyffsat tyst, hur tyst är det? Kommer det vara över tex 30 dB?
Min erfarenhet är att man inte skall stirra så mycket på decibelsiffrorna. Små fläktar låter illa, oavsett om de låter lite eller inte. Man kan höra en 20dB 40mm-fläkt tvärs igenom ett hus, medan man kanske inte hör en 25dB 120mm-fläkt på andra sidan rummet.
March 11, 2003
Något sånt här kanske:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=44792
eller kanske:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=36077
MSI-kortet har ju integrerad grafik också, vilket sparar dig några hundralappar.
November 5, 2002
gambaroni wrote: Jag har inte byggt den än.
Här kommer listan över det jag tänkt:Grafikkort: Asus ATI Radeon X300se 64MB (PCI-Express)
Chassi: Asus Miditower TA-210 - Svart (ej PSU)
Moderkort: Asus - Socket 939 - ATX VK8T890/8237R (A8V-E DELUXE) - Sata / Gblan / Raid
Processor: AMD Athlon 64 3000+ 1,8GHz / 640KB Socket 939 (Tray) (90nm) (Venice) Utan fläkt
Processor-fläkt: Arctic Cooling Silencer Ultra 64 TC för AMD Opteron/Athlon 64
Chassi-fläkt: Arctic Cooling Pro TC - 80mm Chassifläkt
Nätagg: Antec PowerSupply (PSU) TRUE 330PEC Watt ATX12V SILENT
HDD: Maxtor 120GB SATA Diamondmax 10 (7200RPM) (8MB Cache / Sata)
Minne: Canyon DDR 512MB PC3200 400MHz CL2.5
Nätverkskort: Integrerat i moderkortet
Kylpasta: Arctic Silver 5 Kylpasta (3,5 gram)Vad tror du om det?
Skulle den datorn kunna bli tyst?
gambaroni wrote: Jag ska köra Linux på den med Apache, PHP, MySQL och FTP, eventuellt något mer. Men kommer dne bli tyst?
Men kom igen!!! Asså ursäkta, men i min mening så kommer du betala för massor prestanda som du inte kommer att använda. Köp lite mer lagom hårdvara och lägg mer på att få ner ljudnivån. Skulle jag gjort iallafall.
Min server jag har nu är en P3 566MHzare med 256 i ram. Den klarar sitt syfte alldeles utmärkt. Ungerfär det su skall köra. Klart att ibland blir jag lite irriterad när jag surfar o håller på. Kan ta lite tid ibland, men det är ju för att jag använder den en del, + att jag kör XP... Ska du köra linux och inte använda den grafiskt o så... lägg pengar på annat, tex tyst nätagg 😀
Men om du vill bortse från vad jag just påstått (du kan ju ha andra anledningar till den prestandan) så tycker jag att du bygger en större låda i tjock spånskiva sm du klär med massa mjukt på insidan. Montera 2st 120mm (eller fler) ned framtill och sänk spänningen om det behövs, emmer om du gör så att de kommer dämpas de med, och sen ett utblås bak upp... Äh! Jag ritar lite hur jag menar...
Paintskills!
Det kommer bli hur tyst som helst!! 😀
Har sett några typer av sån dämpling. Urbra!
September 15, 2002
Jag tycker du ska satsa på något fortron group nätagg, något av dem med 120mm fläkt.
Har ett fsp 400w nätagg och det är betydligt stabilare än en del andra jag provat med högre antal watt. Går även att justera linorna inifrån agget i fall att de är lite låga. De är billiga, jag har läst att hos de flesta märken kan man dra ifrån ca en femtedel så fär man fram faktisk effekt, samma person sa att fortron snarare speccat lite lågt.
Om du köper ett 350w sådan klarar du dig länge.
Bland annat aopen säljer sådanna nätagg i sverige, kolla bara så de heter "fsp".
1 Guest(s)