November 5, 2002
Har fått tag på en HP maskin. 1,6GHz cpu, 512MB ram, 15" display, 40GB hdd, inget vidare vga, wlan, blåtand, minneskortläsare, cdr/dvd... Har dockstation till.
Grejjen med den är att den är inte stabil. Det är något glapp på moderkortet vilker gör att den inte startar alltid. Och när den gör det (tex om man böjjer den lite eller trycker) så hänger den sig ibland, och kommer tillbaka genom böjja/trycka.
Har man en usb-enhet inkopplad så försvinner kommunikationen med den efter att den stannat upp och man får inte tillbaka kommunikation förrän efter omstart.
Har öppnat och så utan att hitta själva felet. Har väl lite idéer på hur jag kan minska på hängningarna genom att sätta det i konstant böj/tryck, men utgår från att jag inte kommer bli av med det helt. Dvs oanvändbar som arbetsmaskin.
Så... Vad kan man hitta på för roligt projekt? 🙂
September 27, 2002
Du kanske kan försöka ta kontakt med någon som är väldigt kunnig på elektronik som kan ta sig en titt på den. Eller att du synar moderkortets alla lödningar med ett förstoringsglas? Jag har lagat handkontroller som en bekant förstörde på löpande band, men det här är en helt annan grej. Har lött på PS2-moderkort och det var inte det lättaste. Om du har tur kanske du kan få tag på en likadan dator som skärmen är trasig på, då kan du byta skärmen.
1 Guest(s)