December 24, 2002
Budget? Det finns både för och nackdelar med de olika typer av paneler som finns.
Jag gör uteslutande med S-PVA eftersom denna har mycket bra färgåtergivning och jag fick dem otroligt billigt. Dock är den inte lika snabb som en TN-panel.
Mina skärmar har en responstid på ca 6ms (enligt spec.), duger gott och väl enligt mig, dock har jag inte testat input-lag än, men de har grym färgåtergivning.
För spel, är nog en TN panel bättre?
Sen har du IPS paneler, dessa ska inte lida utav input-lag men vara lite slöare än övriga skärmar och ha bra färgåtergivning..
Dock har jag för mig att meane är ganska bra på sånt här, kanske han kan ge ett svar? Inte riktigt mitt område.
December 24, 2002
Kolla på denna sida http://www.zave.se/
Jag har 2 sånna skärmar som står längst ned till höger (HP LP2465), det sitter en samsung panel i (S-PVA)
Jag är väldigt nöjd med skärmarna, dock är dessa ett 2 år gamla. Så det kanske finns nyare och bättre modeller. Om jag jämför andra billiga 20-26" på t ex PC City, är mina skärmar mycket bättre (färgmässigt).
Dock kan jag inte uttala mig så mkt när det gäller spel, har spelat BF2 med mina skärmar, men inte jämfört med några andra.
EDIT: Observer att dessa är begangnade skärmar, fast mina var i nyskick när jag köpte dem och hade 3-års på platsen garanti (HP's). Du får minst 1-års garanti ac Zave, om tillverkarens garanti är längre, gäller denna.
November 27, 2003
Jag satte mig och letade lite på Prisjakt, uteslöt alla TN-paneler och satte ett tak på 3000.
Denna var det bästa jag hittade i 20-24":
http://www.prisjakt.nu/produkt.....hp?p=94600
//Andreas
November 4, 2001
Jag hade inte tagit den skärmen (har själv funderat på det men kommit fram till att det inte är ett val.
Allt är beroende av vad du skall göra med skärmen... Jag saxxar lite text som jag skrev i en annan tråd och hoppas att det hjälper dig.
TN: Passar bra till spel och den som inte vill lägga ut allt för mycket pengar.
Detta tack vare sin snabba responstid (dvs tiden det tar för en pixel att byta färg) och lågt inputlag (dvs den tid det tar innan signalen från grafikkortet visas som bild på skärmen)
S/P-MVA: Passar bra till den som inte har höga krav på snabbhet men vill ha lite bättre bild.
MVA har bredare betraktningsvinklar och bättre färger och kontrast än TN men är lite segare när det gäller responstid och inputlag.
S-PVA: Passar bra till den som vill ha ännu vassare bild och inte bryr sig speciellt mycket om spel (snabbhet).
Denna panel är i regel lite vassare än MVA när vi pratar färg och kontrast men har samtidigt en nackdel och det är dess höga inputlag.
S-IPS: passar bra till den som vill ha riktigt bra bild (bättre än alla ovan) men ändå ha en ganska snabb skärm.
Denna panel levererar den bästa bilden samtidigt som den är ganska snabb. Nackdelen är priset som är väldigt högt.
Sen kan det förekomma vissa variationer, en TN panel med massor med overdrive-kretsar (för att snabba upp skärmen ytterligare) kan i verkligeheten tex ha lite sämre responstid än en MVA. Imputlaget är dock något som TN leder i.
Jag sitter själv och planerar ett skärmköp och har efter mycket (japp MYCKET) läsande och funderande kommit fram till följande:
(Jag kommer spela en hel del på skärmen men även pyssla med div andra saker som skulle dra nytta av tex MVA/PVAs bildkvalitet...)
*Om jag får lite sämre färgåtergivning är acceptabelt, men att bilden blir allmänt seg och fördröjd klarar jag inte av - helt oacceptabelt. Även om man strävar efter så bra färgåtergivning som möjligt.
*Jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar, dels för att det finns andra saker att lägga pengarna på men även för att tekniken går så fort fram.
*1:1 Pixel map är ett absolut krav för mig. Detta innebär att skärmen INTE drar drar ut bilden (vilket leder till en rejäl försämring i bildkvalitet) om jag matar displayen med en annan upplösning än "native" dvs 1920x1200 för en 24". Självklart bär det gå att välja om 1:1 skall vara aktiverat eller ej men funktionen måste finnas. Avsaknaden märks tydligt om man vill koppla in en konsoll tex.
Då det är extremt svårt att hitta en skärm som uppfyller dessa kriterier tror jag att det blir en Samsung T240 (TN). Jag har inte läst några utförliga tester på den men då det är en vidareutveckling av 2493 (väldigt bra men visade sig sakna 1:1) fast med 1:1 och bättre kontrast/färg (enligt specifikationerna) verkar den lovande, väntar dock på recensioner.
Vilken paneltyp som passar dig bäst får du själv avgöra men om du inte är intresserad av spel och inte bryr dig om inputlag samtidigt som du inte vill lägga ut en förmögenhet så verkar Dells 2408WFP vara ett väldigt bra val. Massor med anslutningsmöjligheter men har ett väldigt högt input-lag (S-PVA).
Lycka Till!
1 Guest(s)