Vad skall man tänka på när man köper TV-Kort?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad skall man tänka på när man köper TV-Kort?
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 26, 2005 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter och funderar på att köpa mig ett tvkort då jag gärna skulle vilja göra backuper på gamla hederligar VHS-filmer, men kanske även kunna spela in från Digitalboxen. Nån som vet vad som krävs då för att bilden inte skall bli allt för dålig? hade tänkt mig runt 1000 kr, är det för mkt/lite för det skall bli några hyfsade grejor?

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
995734
December 27, 2005 - 2:42 am
sp_Permalink sp_Print

För bästa bild är det ett digitaltv-kort du ska ha, men dessa kan du inte koppla en VHS-spelare till. Så du får kompromissa lite. Köpa ett analogt tv-kort med video-in men med (mycket) sämre bild.
Jag har video-in på grafikkortet som jag kan koppla min VHS till så jag kan köra med digitaltv-kort utan att bry mig om att kunna koppla VHS till den.

Jag har inte så bra koll på vilka analoga kort som är bra, då det egentligen inte finns wink

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
995780
December 27, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

aha okay, hur ser jag om mitt grafikkort har video in? ett Asus Geforce 6800LE.

Sardaukar
Member
Medlem
995812
December 27, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

:bok: 😉

Annars tror jag inte det gjordes några 6800LE med video-in tyvärr. Men som sagt, kolla manualen eller googla efter din modell.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
995834
December 27, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

fick detta svaret från komplett:
"Det bör fungera bra med ett TV-kort för runt 1000:-. Tänk på att välja ett med Stereo-ljud. Sedan finns det mottagare för digital-tv om du är intresserad av det. Då blir korten lite dyrare. Tänk på att DVB-T är för marksänt, DVB-S för satellit och DVB-C för kabel-tv."

hur ser man vilka kort det fungerar att spela in från videon? eller fungerar det på alla så länge de inte är digitala?

Sardaukar
Member
Medlem
995842
December 27, 2005 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det är "ganska" standard på analoga. Det brukar ju stå i produktbeskrivningen dock. Köper du ett för 1000:- finns det garanterat.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
996004
December 28, 2005 - 2:13 am
sp_Permalink sp_Print

okay, gör man sedan för att få ut grejorna på dvd skivor? är det nått man måste tänka på när man köper kortet eller är det något man gör senare?

Sardaukar
Member
Medlem
996058
December 28, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det gör du senare. Finns en uppsjö med program, som t.ex. Nero VisionExpress.

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
996418
December 29, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är också i köpartagen av tv-kort för att göra backup av VHS-band.
Vill du läsa mer om hur man gör så har doom9 en väldigt bra guide:
http://www.doom9.org/index.htm.....start.html

Deras forum har även en stor 'capture'-del.

Vad jag har forskat fram hittills och kommer att satsa på är en ett tv-kort med kretsen bt878, då det är en rätt kapabel krets med rätt drivrutiner (se nedan) och väldigt vanlig (lista på kort finns på drivrutinslänken nedan):
http://btwincap.sourceforge.net/

Då du verkar vilja ha vhsfilmerna på dvd så kan det dock bli en del videomeckande. Jag läste i forumet på doom9 om en kille som istället använde sin dvd-stand-alone-recorder för att spela in sina vhs-band på dvd-rw skivor (alla spelare klarar nog inte rw-skivor dock) och sedan la in dem på datorn för att klippa och göra menyer innan han brände ut dem på dvd-r.

Ett tips om du vill ha bästa kvalité i båda fallen är att använda en s-vhs bandspelare oavsett om du har s-vhs band. Sen ska man inte använda kompositkabel heller, men allt det står i guiden ovan.

Kort med bt878 (de andra bt8xx kretsarna funkar rätt bra också) är som sagt vanliga, så det kan vara en god idé att kolla begagnatmarknaden där de brukar gå loss på mindre än halva nypriset, då det inte är så stor efterfrågan nu när det blir digital-tv som gäller. Observera att det inte går att använda respektive korts programvara när du använder andra drivrutiner. Den medföljande programvaran brukar dock sällan fungera tillfredsställande att spela in med, utan de flesta använder virtualdub eller virtualvcr.

Lycka till!

edit: just det, då man inte ska använda komposit bör det finnas en s-video anslutning på kortet.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
996441
December 29, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska man ha en s-vhs?, alla filmer är ju i "gamla hederligar VHS-filmer" Sen kan man ju ibland plocka ut s-video genom skarten.

Viktigaste av allt enligt mig är att se till att kortet har hårdvarudekoder för MPG1/2.

Detta kanske:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

Sardaukar
Member
Medlem
996442
December 29, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hogan wrote:
Viktigaste av allt enligt mig är att se till att kortet har hårdvarudekoder för MPG1/2.

Detta kanske:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

Behövs inte med de kraftfulla datorer vi har idag. Edhunters P4 2,8GHz bör inte ha några problem med att dekoda ändå.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
996457
December 29, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Hogan] Viktigaste av allt enligt mig är att se till att kortet har hårdvarudekoder för MPG1/2.

Detta kanske:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313393&cks=PRL

Behövs inte med de kraftfulla datorer vi har idag. Edhunters P4 2,8GHz bör inte ha några problem med att dekoda ändå.

Jämför gärna med hårdvarudekoder vs mjukvara, inga problem att se skillnader. Kanske man vill göra något annat medans man spelar in, är ju inga som helst problem med hårdvara. Även redigering blir ju mycket smidigare med hårdvara.

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
996544
December 29, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

S-VHS apparater är bra för att de inte blandar luma- och chromakanalerna som vanliga vhs bandspelare gör, vilket kan ge missfärgningar och annnat fult. Hårdvarukodare är jag tveksam till, men jag har inga egna erfarenheter. Fångar man video från VHS vill man med största sannolikhet behandla den på diverse sätt, och då får man i så fall koda om den från mpg till vad man nu vill ha. Annars fångar de flesta i det förlustlösa huffyuv.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
996553
December 29, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

mkt nyttiga tips här, fick se på det Hauppage att det stödjer DVB, men va betyder det igentligen. Fick mail at komplett killen som sa att:
"Tänk på att DVB-T är för marksänt, DVB-S för satellit och DVB-C för kabel-tv."

men om det enbart står DVB är det att den stödjer allt?

funderar själv på http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL då det klarar MPEG1/2 + DiVX, bra?

Sardaukar
Member
Medlem
996643
December 30, 2005 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

DVB=digital video broadcast

Finns inget kort som kan ta emot alla varianter av DVB. Det Hogan föreslog kan bara ta emot DVB-T och analogt.

Edhunter wrote:
funderar själv på http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL då det klarar MPEG1/2 + DiVX, bra?

DivX? Var ser du det?

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
996718
December 30, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

läste den danska rescensionen av kortet, där sa dom att det gick både DivX å Xvid?

fasen va krångligt det skall vara då, bor i ett comhem hus, så om jag vill se på kabeltv och spela in från vhs måste jag ta ett annat kort?

Sardaukar
Member
Medlem
996734
December 30, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, Terratec funkar. Men jag vet inget om bildkvallan på det.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
996829
December 30, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

så nu var det klart, kände att det va så mycket olika format hit och dit så jag tog och ringde Komplett istället, pratade med nån daär och sa att jag tänkte köpa det terratec kortet, men han rekomenderade att köpa detta istället då det både är digitalt och analogt + bättre kvalite på allt, http://www.hauppauge.nu/pages/.....R1300.html .

Sardaukar
Member
Medlem
996911
December 30, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo fast ska du få användning av den digitala delen så får du sätta upp en vanlig antenn iom att DVB-T är marksänt 🙂

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
997059
December 31, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

har igentligen ingen användning av det digitala eftersom jag bor i ett Comhem hus, så då spelar det väll ingen roll? men bra att kunna ha framtida möjligheter så man slipper byta kort direkt 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL