November 22, 2001
ska bygga ihop en ny burk åt morsan och tänkte bara höra vad ni tycker om detta. Och nej jag vill inte ha nån färdigbyggd Dell eller liknande och inte heller någon typ sempron processor. Men övriga kommentarer är helt ok =)
AMD 64 3000+ Boxed = 1435 kr
http://www.datorbutiken.com/se.....TH64V3000R
ASUS A8N-E = 895 kr
http://www.datorbutiken.com/se.....Id=ASA8N-E
Kingston 512 mb 400 mhz = 549 kr
http://www.datorbutiken.com/se.....12DDRKA400
Sen ett GFX-kort. Ej bestämt men troligtvis ett GF 6200 eller 6600 för 800-1200 kr
Idéer?
September 1, 2002
Ser OK ut om du inte kräver något speciellt.
Har själv ett 6200 och det kan man "softmodda" till ett 6600. (Låsa upp 4 inaktiverade pixel pipelines). Dock inte TC-modellen. Men själv skulle jag köpa det billigaste 6600 som du kan hitta, så länge det inte är LE-modellen.
Rekommenderar dock starkt att ta 2x512MB, dels för att kunna utnyttja DualDDR och dels för att 512MB är lite i dagsläget.
November 22, 2001
Dinos wrote: Ser OK ut om du inte kräver något speciellt.
Har själv ett 6200 och det kan man "softmodda" till ett 6600. (Låsa upp 4 inaktiverade pixel pipelines). Dock inte TC-modellen. Men själv skulle jag köpa det billigaste 6600 som du kan hitta, så länge det inte är LE-modellen.Rekommenderar dock starkt att ta 2x512MB, dels för att kunna utnyttja DualDDR och dels för att 512MB är lite i dagsläget.
ok tusen tack för tipsen...
ja burken hon har nu består av
en amd duron 750
384 mb SDRAM (woohoo)
och ett gf2 mx...
egentligen gör hon ju inte mer än att surfa, tanka lite skit, maila osv... så behövs det verkligen 1 gb ram?
March 11, 2003
Pemani wrote: [quote=Dinos]Ser OK ut om du inte kräver något speciellt.
Har själv ett 6200 och det kan man "softmodda" till ett 6600. (Låsa upp 4 inaktiverade pixel pipelines). Dock inte TC-modellen. Men själv skulle jag köpa det billigaste 6600 som du kan hitta, så länge det inte är LE-modellen.Rekommenderar dock starkt att ta 2x512MB, dels för att kunna utnyttja DualDDR och dels för att 512MB är lite i dagsläget.
ok tusen tack för tipsen...
ja burken hon har nu består av
en amd duron 750
384 mb SDRAM (woohoo)
och ett gf2 mx...
egentligen gör hon ju inte mer än att surfa, tanka lite skit, maila osv... så behövs det verkligen 1 gb ram?
Skall hon inte spela, så är ett 6200 mer än tillräckligt.
Minne är så pass billigt att det inte är värt att snåla på det.
November 22, 2001
Dinos wrote: OK såg aldrig att det var till "morsan". Då tycker jag ni kan satsa på 6200TC. För spela några spel lär hon väl knappast göra. TC-modellen är billigare än ett standard 6200.
nej ett TC hamnar aldrig i en dator jag äger iaf =) då lägger jag hellre på typ 200-300 och får ett riktigt som slipper sno ram minne...
March 11, 2003
Pemani wrote: [quote=Dinos]OK såg aldrig att det var till "morsan". Då tycker jag ni kan satsa på 6200TC. För spela några spel lär hon väl knappast göra. TC-modellen är billigare än ett standard 6200.
nej ett TC hamnar aldrig i en dator jag äger iaf =) då lägger jag hellre på typ 200-300 och får ett riktigt som slipper sno ram minne...
Har man t.ex. 1Gb minne, så gör det inte så mycket. Och för din morsa kommer det aldrig att göra särskilt mycket, då hon troligtvis aldrig kommer att utnyttja mer än de 64Mb som finns på TC-korten.
Jag har en bekant vars son spelar WoW utan problem med hennes dator. Det är en 3,0 Socket 775 med ett tidigt 6200TC, och det flyter bättre än hans egen 2,4 478 med ti4200.
September 1, 2002
Pemani wrote: [quote=Dinos]Du behöver inte ställa in att den ska sno minne. Den har ju 32 - 64MB inbyggt minne och det räcker gott och väl till att maila, kolla film och så vidare.
vad är det för pris på dom da? Kan nämligen få ett 6200 256 mb här i en lokal butik för ca 850 kr..
Det är väl ett OK pris om du kan få kortet över disk.
Dom där TC-korten ligger väl runt 500-600:-. Men det är ju småpengar och om du kan få det där kortet över disk är det ju helt klart värt. (Om du nu köper resten över disk också).
November 22, 2001
Dinos wrote: [quote=Pemani][quote=Dinos]Du behöver inte ställa in att den ska sno minne. Den har ju 32 - 64MB inbyggt minne och det räcker gott och väl till att maila, kolla film och så vidare.
vad är det för pris på dom da? Kan nämligen få ett 6200 256 mb här i en lokal butik för ca 850 kr..
Dom där TC-korten ligger väl runt 500-600:-. Men det är ju småpengar och om du kan få det där kortet över disk är det ju helt klart värt. (Om du nu köper resten över disk också).
kollade upp och det var 795 för att vara exakt. Och jag hade väl tänkt ta resten över disk också. Kostar väl lite mer än typ db och komplett men det kan ju vara skönt och slippa en massa krångel om det nu skulle bli nåt fel på nån del...
September 1, 2002
Pemani wrote: [quote=Dinos][quote=Pemani][quote=Dinos]Du behöver inte ställa in att den ska sno minne. Den har ju 32 - 64MB inbyggt minne och det räcker gott och väl till att maila, kolla film och så vidare.
kollade upp och det var 795 för att vara exakt. Och jag hade väl tänkt ta resten över disk också. Kostar väl lite mer än typ db och komplett men det kan ju vara skönt och slippa en massa krångel om det nu skulle bli nåt fel på nån del...
Japp. 795 är inte ett dåligt pris för 6200 med 256MB. However kan det visa sig att det är ett TC med stöd för upp till 256MB. Har sett det hos hur många butiker som helst. Många skriver inte ut att det är TC. Och visar det sig vara det där du nu köper så är det ett överpris som heter duga.
November 22, 2001
Dinos wrote: [quote=Pemani][quote=Dinos][quote=Pemani][quote=Dinos]Du behöver inte ställa in att den ska sno minne. Den har ju 32 - 64MB inbyggt minne och det räcker gott och väl till att maila, kolla film och så vidare.
Japp. 795 är inte ett dåligt pris för 6200 med 256MB. However kan det visa sig att det är ett TC med stöd för upp till 256MB. Har sett det hos hur många butiker som helst. Många skriver inte ut att det är TC. Och visar det sig vara det där du nu köper så är det ett överpris som heter duga.
hur menar du med stöd? Att den enbart kan "låna" 256 mb från ramen lr vad?
November 22, 2001
Dinos wrote: Ja den har mellan 16 - 64MB inbyggt men KAN låna resten upp till 256MB beroende på vad den vill ha.
Dvs... max 256MB kan grafikkortet ha och skaffar du 1GB ram så kommer du inte märka ett smack...
ok men är det bra eller dåligt? Alltså kostar det 795 kr så är det alltså ett dåligt köp men är det billigare och jag har 1 gb ram så kan det vara ett bra köp?
November 22, 2001
Dinos wrote: Nu börjar jag bli förvirrad. 🙂
6200 256MB - 795:- = bra köp
6200 TC 256MB - 795:- = överpris
Så när du är i butiken, kolla ordentligt att det INTE är ett TC.
ja jag kanske missuppfattade din kommentar med att jag inte kommer att märka ett smack om jag har ett TC kort upp till 256 mb och 1 gb vanlig ram. Trodde det var nåt positivt?
Men jag ska kolla upp så det inte är ett TC kort... är det inte det så blir det nog det kortet...
March 11, 2003
Pemani wrote:
ja jag kanske missuppfattade din kommentar med att jag inte kommer att märka ett smack om jag har ett TC kort upp till 256 mb och 1 gb vanlig ram. Trodde det var nåt positivt?Men jag ska kolla upp så det inte är ett TC kort... är det inte det så blir det nog det kortet...
Saken är att du nog kan köpa det där kortet för 800 med gott samvete, om det är ett kort med 256Mb på kortet.
Men om det är ett TC-kort, med 64Mb på kortet, så skall du inte behöva betala mer än runt 500 för ett sådant.
October 6, 2002
http://www.datorbutiken.com/se.....MSIRS480M2
Ta den annars.. så sparar du in på grafikkortet, men kan köpa till ett senare om det behövs...
November 22, 2001
denstore wrote: [quote=Pemani] ja jag kanske missuppfattade din kommentar med att jag inte kommer att märka ett smack om jag har ett TC kort upp till 256 mb och 1 gb vanlig ram. Trodde det var nåt positivt?
Men jag ska kolla upp så det inte är ett TC kort... är det inte det så blir det nog det kortet...
Saken är att du nog kan köpa det där kortet för 800 med gott samvete, om det är ett kort med 256Mb på kortet.
Men om det är ett TC-kort, med 64Mb på kortet, så skall du inte behöva betala mer än runt 500 för ett sådant.
nej ok då är jag med... får kolla upp det nogrannt. Men det känns som att det är ett "riktigt" 256 mb för hans 6600 kostade typ 1100-1200
3 Guest(s)