November 22, 2001
_Spike wrote: Här har du nog en bra dator (hos datorbutiken.se)
Leadtek WinFast GeForce PX7800GT 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express
2949.00krAMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
3149.00krAsus A8N-SLI nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX
1189.00krCorsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb Kit (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3
1889.00krTagan 530W, Easyconnect-series
999.00krAntec Case Performance One P180 SILVER without PSU/utan nätagg.
1389.00---
11564.00kr + 259.00kr frakt. / http://www.datorbutiken.com/se/
tack för tipsen! Ska kolla igenom litenogrannare när jag är hemma... är det av nån speciell anledning gfx-kortet har ett "px" framför sig? Ingen budget eller lyxigare utgåva?
December 14, 2005
Enligt mina beräkningar är en X2 4200 ca 8,5 % snabbare än en X2 3800.
Mindre på spel, ca 6,5% och mer på program ca 9,5%. Det ligger nästan i linje med de 10% som AMD uppger.
Helt klart är att du får lite mer % i prestandaökning än % i kostnadsökning för datorn så rent matematiskt är det motiverat. Jag skulle dock se till att byta till en VF700-CU kylare före jag funderade på att byta upp processorn.
Matematiskt svar JA:
I verkligheten: beror på dig och din plånbok.
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Enligt mina beräkningar är en X2 4200 ca 8,5 % snabbare än en X2 3800.
Mindre på spel, ca 6,5% och mer på program ca 9,5%. Det ligger nästan i linje med de 10% som AMD uppger.
Helt klart är att du får lite mer % i prestandaökning än % i kostnadsökning för datorn så rent matematiskt är det motiverat. Jag skulle dock se till att byta till en VF700-CU kylare före jag funderade på att byta upp processorn.
Matematiskt svar JA:
menar du att det borde vara en VF700-CU till 4200 och att standard kylaren borde räcka till en 3800? Lr har jag missuppfattat? Känns väl som att det blir en 4200 iaf då
May 8, 2001
Pemani wrote: [quote=Niklas Brandin]Enligt mina beräkningar är en X2 4200 ca 8,5 % snabbare än en X2 3800.
Matematiskt svar JA:
Tror nog att han menar att du hellre ska lägga pengarna på en tystare/bättre VGA-kylare istället för en snabbare CPU om du måste välja!?
menar du att det borde vara en VF700-CU till 4200 och att standard kylaren borde räcka till en 3800? Lr har jag missuppfattat? Känns väl som att det blir en 4200 iaf då
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
December 14, 2005
Jonaz har rätt. Jag menar att du vill ju ha en tyst dator och då bör du nog byta ut fläkten på graffet så du slipper sitta och lyssna på den hela tiden.
4200 kostar ca 700:- mer vilket ökar datorns pris med ca 6%. Prestandarn ökar dock med ca 8,5% så det gör datorn mer prisvärd om man har råd.
Skaffa även lite ljuddämpning (duger bra med med det som finns på Mekonomen och Biltema) och dämpa datorn så mycket du kan. Fyll även alla tomma 5,25 och 3,5 tums platser så blir datorn ännu tystare. Lämna dock en del luft runt diskarna annars kan de bli knas.
January 22, 2006
Ska oxå köpa ny fläkt till mit XFX 7800 GT blir en zalman
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Jonaz har rätt. Jag menar att du vill ju ha en tyst dator och då bör du nog byta ut fläkten på graffet så du slipper sitta och lyssna på den hela tiden.
4200 kostar ca 700:- mer vilket ökar datorns pris med ca 6%. Prestandarn ökar dock med ca 8,5% så det gör datorn mer prisvärd om man har råd.
Skaffa även lite ljuddämpning (duger bra med med det som finns på Mekonomen och Biltema) och dämpa datorn så mycket du kan. Fyll även alla tomma 5,25 och 3,5 tums platser så blir datorn ännu tystare. Lämna dock en del luft runt diskarna annars kan de bli knas.
jaha jag missuppfattade... trodde vf700 var cpu kylning...
Men då är vi ju ganska nära ett klart paket...
abit kn8-sli
a64 x2 4200+
2 gb corsair value s
något gf 7800gt
antec p180
seasonic PSU
sen VF700-CU till graffet.
Tips på bra CPU-kylare?
Niklas: ja man kan skulle kolla på lite bättre ljuddämpningsmaterial också... inte bara tystare fläktar...
December 14, 2005
Om du vill göra det enkelt för dig så behåller du den boxade kylningen för den ska vara både ganska tyst och bra.
Vill du gå upp ett steg så skulle jag rekomendera Zalmans 9500. Den är en av de absolut bästa kylarna och passar just Abit KN8-sli eftersom den låter dig styra luftsrömmen bakåt mot den passiva kylaren. Flänskonstruktionen tillåter också en del av luften att kyla övriga komponenter runt CPU:n vilket andra towermodeller inte gör. Den är dessutom lätt vilket är bra om du flyttar datorn.
På Abit KN8-SLI kan du i biosen ställa in fläkten så att den bara går på 40 % vilket blir ca 1350-1400 rpm vilket gör den nästan helt tyst. Sedan kan du ställa in vid vilken cputemp som fläkten ska gå på 100%. Då kan du använda den medföljande Fanmaten (för att ställa hastigheter på fläktar) till att styra graffefläkten (Zalman VF-700CU) istället. Orginal (till VF-700CU) följer det bara med en tvåläges adapter så man får välja mellan tyst eller inte tyst. Det kan bara ändras om man öppnar lådan. Med Fanmaten kan du köra på 5 volt (tyst) och sedan från utsidan (placera den där du vill) enkelt snabbt och steglöst höja varvtalet på fläkten om du spelar spel som CoD2 eller liknande.
Allra bäst och tystast kylning får du dock med en stor towerkylare kombinerat med en stor och tyst 120 mm fläkt. Nackdelarna är att de väger mycket, kanske inte får plats i lådan, samt att luften inte kyler komponenterna kring cpu:n.
Min CPU idlar på 26 grader och stiger till 33 när jag lirar CoD2. Visserligen har jag en svalare processor än du men jag har inte ens någon chassifläkt, bara nätagget. Så med bra 120 mm fläkt/fläktar i ditt chassi borde 9500:an inte ha några problem som helst även på lägsta varvet.
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Om du vill göra det enkelt för dig så behåller du den boxade kylningen för den ska vara både ganska tyst och bra.
Vill du gå upp ett steg så skulle jag rekomendera Zalmans 9500. Den är en av de absolut bästa kylarna och passar just Abit KN8-sli eftersom den låter dig styra luftsrömmen bakåt mot den passiva kylaren. Flänskonstruktionen tillåter också en del av luften att kyla övriga komponenter runt CPU:n vilket andra towermodeller inte gör. Den är dessutom lätt vilket är bra om du flyttar datorn.
På Abit KN8-SLI kan du i biosen ställa in fläkten så att den bara går på 40 % vilket blir ca 1350-1400 rpm vilket gör den nästan helt tyst. Sedan kan du ställa in vid vilken cputemp som fläkten ska gå på 100%. Då kan du använda den medföljande Fanmaten (för att ställa hastigheter på fläktar) till att styra graffefläkten (Zalman VF-700CU) istället. Orginal (till VF-700CU) följer det bara med en tvåläges adapter så man får välja mellan tyst eller inte tyst. Det kan bara ändras om man öppnar lådan. Med Fanmaten kan du köra på 5 volt (tyst) och sedan från utsidan (placera den där du vill) enkelt snabbt och steglöst höja varvtalet på fläkten om du spelar spel som CoD2 eller liknande.
Allra bäst och tystast kylning får du dock med en stor towerkylare kombinerat med en stor och tyst 120 mm fläkt. Nackdelarna är att de väger mycket, kanske inte får plats i lådan, samt att luften inte kyler komponenterna kring cpu:n.
Min CPU idlar på 26 grader och stiger till 33 när jag lirar CoD2. Visserligen har jag en svalare processor än du men jag har inte ens någon chassifläkt, bara nätagget. Så med bra 120 mm fläkt/fläktar i ditt chassi borde 9500:an inte ha några problem som helst även på lägsta varvet.
tusen tack för alla hjälp verkligen. Tur att detta forum finns. Det borde alltså inte vara nåt problem att köra en 120 mm fläkt som CPU kylare på detta Abit mobo i Antec P180 chassit?
Men jag behåller väl originalkylningen till att börja med då...
tack igen..
December 14, 2005
Zalman 9500 funkar alldeles säkert men den har bara en 92 mm fläkt. Om det går att sätta en stor/tung tower (en sådan som är gjord även för passiv kylning) tillsammans med en 120 mm fläkt beror på hur "tjockt" chassit är invändigt. Du måste ha minst ca 16 cm från moderkortet till chassidörren. Jag har aldrig jobbat med ett P180 chassi så du får själv mäta djupet innan du beställer en ny cpu-kylare.
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Zalman 9500 funkar alldeles säkert men den har bara en 92 mm fläkt. Om det går att sätta en stor/tung tower (en sådan som är gjord även för passiv kylning) tillsammans med en 120 mm fläkt beror på hur "tjockt" chassit är invändigt. Du måste ha minst ca 16 cm från moderkortet till chassidörren. Jag har aldrig jobbat med ett P180 chassi så du får själv mäta djupet innan du beställer en ny cpu-kylare.
är din Zalman 9500 väldigt tyst?
December 14, 2005
Enligt Zalman ska den låta 18,5 db och jag tycker att den är mycket tyst även om den med sina 1400 rpm låter mer än de andra fläktarna såsom graffe (1350 rpm) och nätagg (1080 rpm). Fläkten är kullagrad för att garantera att den håller som den ska (viktigt på cpu) och det gör att man kan höra ett svagt lagerljud om jag öppnar burken och lyssnar nära.
Den är mycket tyst men den hörs. Vill du ha i princip helt tyst så ska fläkten vara på max ca 1000 rpm.
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Enligt Zalman ska den låta 18,5 db och jag tycker att den är mycket tyst även om den med sina 1400 rpm låter mer än de andra fläktarna såsom graffe (1350 rpm) och nätagg (1080 rpm). Fläkten är kullagrad för att garantera att den håller som den ska (viktigt på cpu) och det gör att man kan höra ett svagt lagerljud om jag öppnar burken och lyssnar nära.
Den är mycket tyst men den hörs. Vill du ha i princip helt tyst så ska fläkten vara på max ca 1000 rpm.
det är den för 629 på komplett va?
Är det fasta rpm-värden att sätta? Typ min, med, max. Eller är det en skruvgrej att reglera med så man kan sätta exakt den rpm man vill?
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Den finns billigare på andra ställen och med fanmaten kan du ställa steglöst hur snabbt den ska snurra, ner till 1350 rpm +- 10%.
ah perfekt.
Om man ska köra SLI får det då plats med VF-700CU på båda korterna? För SLI kortet har väl bara två pci platser så då försvinner väl en där iaf? Sen om kylningen inte krockar med den andra PCI-E platsen för gfx-kortet..?
December 14, 2005
En pcie 1x försvinner mellan grafikkorten. Kör du med SLI och VF-700CU på båda så försvinner oxå en pci. Kvar blir 2 st pcie över grafikkorten och 1 pci längst ner. Det blir tajt mellan korten men korten krockar inte med varandra. Tänk på att du inte behöver använda Fanmaten till din 9500 om du har ett Abit KN8-SLI för där styr du fläkten från bios. Fanmaten änvänder du istället till grafikkortsfläktarna.
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: En pcie 1x försvinner mellan grafikkorten. Kör du med SLI och VF-700CU på båda så försvinner oxå en pci. Kvar blir 2 st pcie över grafikkorten och 1 pci längst ner. Det blir tajt mellan korten men korten krockar inte med varandra. Tänk på att du inte behöver använda Fanmaten till din 9500 om du har ett Abit KN8-SLI för där styr du fläkten från bios. Fanmaten änvänder du istället till grafikkortsfläktarna.
ah men det är ju perfekt då vet jag.
Men vad tycker ni nu då?
Amd 64 x2 4200+
2 gb Corsair Value S
Abit KN8-SLI
GF 7800gt
Antec P180
Seasonic 430W
Zalman 9500
VF-700CU
nåt som saknas eller borde detta funka tillsammans? blir som sagt att köpa diskar senare men det finns det inte pengar till nu + att jag redan har 360 gb i min nuvarande PC. Blir väl även ev ett lite bättre ljudkort.
Det jag tänkte var att jag har två st 80 gb diskar samt en 200 gb. 200 gb slänger jag ju över medans jag tänkte stoppa i en 80 gb disk i en annan och ha den andra löst. Ska alltså köpa en ev 320 gb senare och stoppa i. Men den jag tänkte ha löst tänkte jag stoppa i nåt usb chassi och köra externt. Men det var fan va dyra dom var. 2,5" kostar ju runt en 250 kr medans 3,5" kostar en 500 och uppåt. Nån som vet nån bra tillverkare av dessa chassin?
December 14, 2005
Det ser mycket bra ut. Jag har själv en liknande dator med skillnaden att jag köpte en 3200+ ny för 1350:- för jag tänker köpa en ny X2:a senare när de är billigare. Just nu räcker 3200:an utmärkt för mig. I framtiden har jag också tänkt att uppgradera med ett till Graffe och 2gb ram.
Den skillnaden jag kanske skulle ha gjort är att köpt mer minne på en gång för de blir nog inte direkt billigare.
Till sist glöm inte att köpa in lite mer ljuddämpning och fyll bla alla tomma 5,25 platser. Det blir pricken över i!
5 Guest(s)