November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Det ser mycket bra ut. Jag har själv en liknande dator med skillnaden att jag köpte en 3200+ ny för 1350:- för jag tänker köpa en ny X2:a senare när de är billigare. Just nu räcker 3200:an utmärkt för mig. I framtiden har jag också tänkt att uppgradera med ett till Graffe och 2gb ram.
Den skillnaden jag kanske skulle ha gjort är att köpt mer minne på en gång för de blir nog inte direkt billigare.
Till sist glöm inte att köpa in lite mer ljuddämpning och fyll bla alla tomma 5,25 platser. Det blir pricken över i!
menar du att jag ska köpa mer minne?
Hur blir det i så fall... jag menar om jag kör på 2 st 1024 mb så kan jag väl köra dom i dual om jag sätter dom på bank 1 och 3 eller hur det nu funkar. Men om jag har ex 4 gb då? Går det att köra dual?
December 14, 2005
Det räcker utmärkt med 2 gb ram. Du märker ingen som helst skillnad med 2gb eller mer i 32-bitars program. Vad jag menar är att JAG kanske skulle ha köpt mer minne direkt (har 2 X 512) eftersom jag ska gå över till XP 64-bit pro. Med 64-bit har man användning för mer minne och köper jag 2 X 1024 fyller jag alla 4 platserna och måste köra T2 som sänker prestandan. Ditt val av minne blir nog mycket bra.
November 22, 2001
Niklas Brandin wrote: Det räcker utmärkt med 2 gb ram. Du märker ingen som helst skillnad med 2gb eller mer i 32-bitars program. Vad jag menar är att JAG kanske skulle ha köpt mer minne direkt (har 2 X 512) eftersom jag ska gå över till XP 64-bit pro. Med 64-bit har man användning för mer minne och köper jag 2 X 1024 fyller jag alla 4 platserna och måste köra T2 som sänker prestandan. Ditt val av minne blir nog mycket bra.
ah det var jag tänkte... just när du skrev att den förändring du kanske skulle ha gjort så förstod jag inte om du menade om du var jag eller om det gällde ditt tidigare köp 😛 Men då är jag med... blir nog att beställa idag eller imorn...
December 14, 2005
Jag ser att man kunde tolka det så nu när jag läser vad jag själv har skrivit. Lycka till med datorn och ett par sista tips:
ASUS gör tystast DVD-brännare och titta på SHG.biz. De har så bra priser att det kan löna sig att beställa från 2 ställen. Frakten där är dock alltid 165:- upp till 20 kg.
February 5, 2006
Jag är absolut ingen expert på detta område men jag har en låda med två 12cm chassifläktar. En fram och en bak som jag kör med genomströmning på låg rotationshastighet. (med ett litet variabelt motstånd inkopplat på strömsladden). Detta ger en mycket bra kylning utan minsta ljud alls i princip. Kollade temperaturen i lådan lite med gratisprogrammet speedfan när jag ställde in motståndet. Men lådan är verkligen iskall jämt så det är lugnt. Har visserligen ingen värstingprocessor men mina två raptor-diskar värmer en del.
November 22, 2001
stoffe123 wrote: Jag är absolut ingen expert på detta område men jag har en låda med två 12cm chassifläktar. En fram och en bak som jag kör med genomströmning på låg rotationshastighet. (med ett litet variabelt motstånd inkopplat på strömsladden). Detta ger en mycket bra kylning utan minsta ljud alls i princip. Kollade temperaturen i lådan lite med gratisprogrammet speedfan när jag ställde in motståndet. Men lådan är verkligen iskall jämt så det är lugnt. Har visserligen ingen värstingprocessor men mina två raptor-diskar värmer en del.
Jo jag kör speedfan nu och skulle jag ha nuvarande PC stängd (chassiväggen på helt) så skulle jag idle ligga på ca 60 grader idle och ca 68 grader full load. Inte bra. Men nu har jag vikit upp chassiväggen en del så den ligger på 54 idle och en 59-60 full load. Hoppas på att gå ner rejält med kommande PC.
November 22, 2001
har lite problem att välja grafikkort. Eller det blir väl ett 7800gt. Men nu när jag skulle beställa hela paketet så hade dom tagit bort det från komplett där jag ska beställa resten =/ Dom har ett 512 mb kort för 3,500 men det känns lite överdrivit. Vad rekommenderar ni för tillverkare? Såg på datorbutiken att dom har ett leadtek och ett POV för under 3000 kr. Är XFX bra? Jag har allltid varit sugen på ett gainward men dom kanske inte är så bra längre?
mvh
pemani
January 22, 2006
Jag kör med ett XFX 7800 GT funkar as bra, inga problem, förruta att du borde veställa med en Zalman VF700-cu för original fläkten låter MYCKET jag har bytt fläkt igår, och det känns som en befrielse 😀
Annars mycket bra kort! clockat från fabrik: 450/1050 istället för 400/1000
November 22, 2001
Lehto wrote: Jag kör med ett XFX 7800 GT funkar as bra, inga problem, förruta att du borde veställa med en Zalman VF700-cu för original fläkten låter MYCKET jag har bytt fläkt igår, och det känns som en befrielse 😀
Annars mycket bra kort! clockat från fabrik: 450/1050 istället för 400/1000
ok men då blir det att köpa en VF700-cu iaf =) Vill inte ha nån jetmotor i datorn =)
Det jag tänkte på var att Gainward kortet med 512 mb kostade bara 200 kr mer än XFX kortet fast det är dubbelt minne. Är det nåt att tänka på? Nu kom väl XFX kortet överklockat som du sa så det kanske är dött lopp då lr?
mvh
pemani
2 Guest(s)