Vågar jag flasha om raid-biosen?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vågar jag flasha om raid-biosen?
Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 25, 2002 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett Asus A7V266-E med en integrerad promise raid-kontroller. I manualen kallas kontrollern för FastTrack100 men dess bios för FastTrack100 "Lite" firmware bios. Skulle gärna vilja flasha om biosen med en mer uppdaterad från promise hemsida, men den biosen är ju då till PCI-kortet FastTrack100. Finns det nåt sätt att ta backup på raid-kontrollerns bios eller är dess bios integrerad i moderkorts-biosen från Asus?
Lite krångligt, men jag hoppas det går att tyda.

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
186606
July 25, 2002 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar inte BIOS fråga innan om man vill ta backup först?

Är du säker på att du kan använda BIOS från promise?
Inte någonting som moderkortstillverkaren tillhandahåller?

taz7
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
187021
July 27, 2002 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag flash:ade om min HighPoint370 bios med den "riktiga" biosen från HighPoint till mitt gamla Epox moderkort ( 8kta3 +pro) dock var det någon tysk grupp/hemsida som hade trixat lite med den. Det funka klockrent nu kan man ställa blockstorleken på raidklustret hur man vill. Slipper den ireterande 64kb´s spärren som lite versionen hade samt man kan ladda hem de senaste gui:it från HighPoints hemsida. Nu behöver ju inte detta betyda att samma gäller för Prominse. Men du kan ju alltid testa bara att flasha tillbaks om det inte skulle funka går ju fint att boota utan raid värre med system biosen.

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
187367
July 28, 2002 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Ok. Ska nog testa.
Tackar!

Vidstige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
187813
July 29, 2002 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Lentroo wrote: Har ett Asus A7V266-E med en integrerad promise raid-kontroller. I manualen kallas kontrollern för FastTrack100 men dess bios för FastTrack100 "Lite" firmware bios. Skulle gärna vilja flasha om biosen med en mer uppdaterad från promise hemsida, men den biosen är ju då till PCI-kortet FastTrack100. Finns det nåt sätt att ta backup på raid-kontrollerns bios eller är dess bios integrerad i moderkorts-biosen från Asus?
Lite krångligt, men jag hoppas det går att tyda.

Jag flashade om mitt RAID-bios till mitt Promise Fasttrack100 TX2-kort förra veckan, utan några som helst problem. Uppdaterade från versionen 2.00 till 2.00.0.24.
Den stora skillnaden är att BIOS:ett nu har fullständigt stöd för Windows XP och även 48-bit LBA Support (stöd för diskar större än 137 gb).

Jag antar att ditt Promise-BIOS ligger ej ligger integrerat med ditt moderkort-BIOS. Min BIOS-krets ligger på mitt RAID-kort och har alltså ingenting att göra med BIOS:ett på mitt moderkort (Epox 8KHA+).
Hur det är i ditt fall, är jag dock inte fullständigt säker på, men såvitt jag vet har Promise endast en produkt som kallas för just Fasstrack100 och därmed bör din krets vara identisk med min.

Om du bestämmer dig för att uppdatera RAID-BIOS:ett föreslår jag att du noga läser igenom manualerna för detta (finns i samma sektion som Windows respektive BIOS-drivrutinerna) på Promise.com.

Om du inte använder dig av Windows XP eller planerar att införskaffa väldigt stora diskar, ser jag dock inget som helst skäl till att du ska uppdatera ditt BIOS.

MVH Vidstige

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
187847
July 29, 2002 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
188456
July 31, 2002 - 4:45 am
sp_Permalink sp_Print

Fungerade tyvärr inte. Unknown flash memory type tydligen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 373
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL