December 14, 2006
Hej alla!
Första inlägget...
Har kikat en del på Vaio 13" modellerna. finns C1 och SZ3 med dess olika undermodeller. SZ3 är tänkt till mig medans C1 är tänkt till flickvännen som en stud.dator.
Priserna i sverige är väldig höga i jämförelse med de i amerikanska butiker.
Skillnaden i prestanda mellan C1 och SZ3 är ju att SZ3 har ett geforce go 7600 grafikkort.
VGNSZ340P11 . . 11 227 SEK
VGNC140G/B . . 8 231 SEK
C1 har visserligen 1.66 GHZ med denna modellen men det gör inget för de behov de n skall täcka.
Nu till det jag tänkte fråga; är det inte värt risken att köpa från USA, från en erkänd och seriös butik, än att betala dyra pengar här hemma i Sverige?
Finns det nån som hittar ett billigare alternativ med de speccen som på C1 och SZ3?
+ Hur fungerar det med tull/skatt? Nån som har erfarenhet?
//Djdisc
January 8, 2005
tullen tar 25% och 1-5% i hanteringsavgift... om du kan ta kontakt med butiken och skicka det som "gift" kan du undvika att få de där 25%:en och blir isf riktigt billigt.
annars kan de gå igenom utan tullavgiften på 25% men skulle inte hoppas på det.
som sagt hör med dem om dom kan skicka med "gift" på paketet och hur mkt frakt dom tar till utlandet.
brukar funka ganska bra, dom tjänar pengar du tjänar pengar, alla glada.
December 14, 2006
Polekatt wrote: tullen tar 25% och 1-5% i hanteringsavgift... om du kan ta kontakt med butiken och skicka det som "gift" kan du undvika att få de där 25%:en och blir isf riktigt billigt.
annars kan de gå igenom utan tullavgiften på 25% men skulle inte hoppas på det.
som sagt hör med dem om dom kan skicka med "gift" på paketet och hur mkt frakt dom tar till utlandet.
brukar funka ganska bra, dom tjänar pengar du tjänar pengar, alla glada.
okej...
men 25% på vad? upskattar de värdet eller är det det jag betalade som det skattas 25% på?
August 9, 2003
Gift är inte ett säkert trick, det kanske fungerade förr men tullen är inte dummare än några andra, de kollar gift också. Men det är inte säkert att de kollar ditt paket, vet itne hur stor procentchans det är, men om du åker på tull så blir det knappast billigare, sen så måste du ju fixa ny strömkabel och tangentbordet är inte svenskt.
Bätter att kolla på tyska alternativ, ingen tull inom EU. Inte riktigt lika billigt men billigare än i sverige.
December 14, 2006
CTH wrote: Gift är inte ett säkert trick, det kanske fungerade förr men tullen är inte dummare än några andra, de kollar gift också. Men det är inte säkert att de kollar ditt paket, vet itne hur stor procentchans det är, men om du åker på tull så blir det knappast billigare, sen så måste du ju fixa ny strömkabel och tangentbordet är inte svenskt.
Bätter att kolla på tyska alternativ, ingen tull inom EU. Inte riktigt lika billigt men billigare än i sverige.
Aha. Räkna på att även om jag får betala tull så är det ju billigare än i sverige.
Vad är det för tyska butiker som säljer billigt då? kollade på Pricerunner men den billigaste C1 kostar 1200€ = 11000kr
C1 på techonWeb.com kostar 8170 kr. 3000 kr skillnad.
25% moms är ca 2000 kr. Usa är ändå 1000kr billigare. Detta OM tullen kollar igenom paketet. 3000kr om de inte kollar igenom. Detta gentemot de tyska butikerna på pricerunner.
Vad säger ni?
Ska man beställa och hoppas på det bästa?
tangentborddet stör mig inte. strömkabel däremot lär man införskaffa.
October 2, 2006
1 Guest(s)