Val av 1155-moderkort, SSD och DDR3-minne.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val av 1155-moderkort, SSD och DDR3-minne.
Jokkocze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 16, 2011 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt gamla moderkort har gått sönder ytterligare, så nu är det dags att byta ut det mot något modernare.

Men vilket moderkort ska man titta på egentligen? Har inte läst så mycket om det hela de senaste åren då jag inte haft råd att köpa något. Det enda jag vet är att jag absolut inte vill ha något kort från msi. (Ingen bra erfarenhet av deras saker öht.)
På kortet ska en 2500K monteras och eftersom jag funderar på att skaffa ytterligare ett likadant gtx460 som jag redan har, så ska det även ha stöd för SLI.

Till det ska jag även ha en SSD på antingen 120 eller 160gb. Intel's 320 ligger i rätt prisklass, men finns det något bättre val för liknande pris?

Sen sist, men inte minst. Minne till det hela. 8gb tänkte jag, men vilka minnen är det som gäller?
Har kikat på Corsair's Vengeance-minnen, 4gb 1866MHz, men återigen vet jag inte om det är det bästa i sin prisklass.

Till det hela kommer sen ett TX 750W V2 från Corsair, den tidigare nämnda i5 2500K'an samt ett gtx460 från gigabyte. Förslag på andra komponenter välkomnas självklart med öppna armar, dock ligger min smärtgräns för pris på ungefär 8000kr.

Jag kommer överklocka lite, men inte mycket för tillfället. I första hand kommer datorn användas till spelande, men även en del bildredigering. (Om det spelar någon roll)

Sen får jag ursäkta till moderatorerna om tråden är felplacerad. Om så är fallet får ni gärna flytta den rätt, snarare än att låsa den.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1268163
August 16, 2011 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Minnen har i dagsläget mycket liten påverkan på prestanda. Så vill du ha 8GB så kan du enkelt köpa de billigaste 4GB stickorna du kan hitta.
vad gäller moderkort så spelar inte det heller så stor roll. 2500K överklockas nästan uteslutande av multipeln och då spelar moderkortet mindre roll. Asus och Gigabyte har flera modeller som är bra. Kolla moderkortets funktioner och se om det är något som tilltalar dig. Bryr du dig inte om den intergrerade grafikdelen så kan du gå på P67.
SSD är lite svårare. beroende lite på vad du är ute efter. Mitt tips där är att vänta på vårt stora SSD-test som snart kommer här på NH 🙂

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1268836
September 6, 2011 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt råd ang SSD är OCZ revo drive. Helt fruktolöst snabb disk. (ja, den man trycker in i PCI(e) platsen. Jag har inget pris i huvudet, men jag gav 2800:- för 120gb.

Något moderkort med Z68 kan vara bra om du inte har råd med en SSD disk. Tänker på Intel Smart Response. Kanske värt att köpa ett dyrare moderkort och skita i SSD disk helt om du endå har en inbyggd "disk" i moderkortet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL