April 13, 2004
Tjena!
Är ju inte långt kvar nu tills HD 4870 släpps, och efter kollat på många recensioner så blir det ju till att skippa 9800gtx som jag tänkte köpa först.
Hur som helst så har jag inte så mycket erfarenhet av ATi så min fråga är vad ska jag välja för tillverkare?
Sapphire, Powercolor, HIS, GeCube, Gigabyte eller Asus?
(Asus är ju helt klart en favorit iaf på andra komponenter)
Använder sig alla tillverkare av olika fläktar?
Vad ska man kolla på förutom pris/fabriksgaranti när man väljer tillverkare?
MVH
Patrik
January 2, 2007
Hur som helst så har jag inte så mycket erfarenhet av ATi så min fråga är vad ska jag välja för tillverkare?
Jag har Powercolor och ska säga att jag har inte heller mycket erfarenhet. Jag ville egentligen ha Sapphire bara för det lät bättre, haha. HiS sägs ha bra fläktar, kan dock inte svara på om det är olika på alla.
Vad ska man kolla på förutom pris/fabriksgaranti när man väljer tillverkare?
Man kan kolla skillnaden på tillbehör, som crossfirekablar, DVi till Vga etc. Som när jag köpte mitt, Asus packade med lite fler tillbehör än Powercolor. Sapphire hade dock inte lika många tillbehör, så jag körde på mellantinget.
November 4, 2001
Välj den tillverkare som har bäst pris, tillbehör, kylning och klock.
Mer eller mindre samtliga kort byggs av samma tillverkare för att sedan skickas ut till de olika tillverkarna (som asus, powercolor, sapphire osv osv). I vissa fall kan dessa tillverkare ha egna PCBer och ev beställa korten med andra minneskretsar för högre klock men över lag så är det bara olika bios på korten.
Kylningen kan skilja en del, så planerar man att byta kylare och samtidigt hittar ett kort från en viss tillverkare som har en bra kylare (kanske rent av den kylaren du ville byta till) så kan du ju lika gärna ta den. Förutsatt att siffrorna går ihop då.
December 27, 2003
till en början brukar alla kort vara baserade på ATI's referensdesign, med identiska klockfrekvenser och kylare. endast klisterlappen på kylaren, och medföljande kjukvara och kablage brukar skilja.
Efter ett tag brukar lite överklockade kort och kort med andra kylare dyka upp. En klar favorit i mina ögon är HIS IceQ serie med kort.
Sapphire brukar erbjude sina kort i en Lite-Retail förpackning som är lite billigare (med mindre mjukvara), och har enligt erfarenhet väldigt snabb och kunnig support
Asus har också bra support, och är en av de största så man vet att det är bra kvalité. Samtidigt brukar de vara lite dyrare, även om man får med exakt samma saker
Cirap wrote: jag kan ju givetvis bara tala för mig själv. har du varit med om något annat?
Misstänker att han tänker på Asus hemsida med tillhörande downloadsektion..
Den servern måste vara kopplad mot nätet med första generationens telefonmodem.
🙁
*Edit*
Aningen sent ute med min hypotes såg jag nu.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Mean Machine wrote: De har faktiskt bytt serverhall nu. Nu går det faktiskt över 4kB/s ibland.
Wow, så då kanske man kan tanka BIOSar på under 10 minuter då?
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)