Val av datordelar (speciellt moderkort)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val av datordelar (speciellt moderkort)
vikdos
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 19, 2007 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Tänkte köpa en ny dator i början av januari och behöver hjälp med val av delar (speciellt moderkort)

Chassiet är ett Antec sonana III
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=338137

Processorn är en Core 2 duo E6850
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=338084

Minnet är lite beroende av moderkort men 2GB ska jag iaf ha
kollar på Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=321028

Grafikkortet är ett 8800GT av någon sort (har inte bestämt mig ännu)

Moderkortet som kollar jag på är ett Gigabyte GA-P35-DS3 för 929 kr
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=336805

Är det ett bra moderkort för pengarna som håller i framtiden ?
Jag har inget behov av något super moderkort utan vill ha ett som fungerar bra, är stabilt och inte är en allt för stor flaskhals. Annars kan jag tänka mig att betala runt 1500 kr för ett annat moderkort.

Sedan kollar jag på en Raptor hårddisk 150GB
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=316737

OBS! jag har inget behov av SLI och jag kommer antagligen inte att överklocka

MVH
Vikdos

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
1170334
December 19, 2007 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Har samma modell av moderkort, det som kan skilja är att Rev1 har seriell och parallellportar medan rev 2 har 8 USB istället. Jag har Rev 2.

Fungerar bra, layouten är faktiskt helt ok, en sak är att du kanske blir tvungen att använda plast-standoffs på hålen närmast fronten av lådan (min låda hade inte hål för riktiga standoff där men det är en gammal trotjänare till låda, dock kan det vara bra att fixa fram 3 st sådana där plastiga pushpin standoffs i förväg, du vill nog inte ha kortet hängande)

BIOS är bra, gammal hederlig Award som vi har lärt oss älska 🙂 Dock bör du skriva upp timings som du har på minnena för jag fick ställa in det manuellt i BIOS (minnet var 5-5-5-12, BIOS fick det till 5-5-5-18 av SPD av ngn anledning).

En sak som jag kan tipsa om, när jag först monterade allt bootade inte burken (jag hade petat in alla 4 minnen, 4x1GB). Ett pip och sedan nada fast alla fläktar gick igång. Efter att jag hade plockat ut 3 minnen och bootade med bara ett så bootade allt, jag stängde av allt lullull i BIOS, stängde av datorn, petade in resterande minnesmoduler och allt fungerade perfa.

Och jag tror inte direkt att moderkortet blir någon flaskhals alls, speciellt som du säger att du inte ska klocka (vilket jag iofs gjorde med min Q6600, drog upp den till 3GHz och minnena körs i 500Mhz istället för 400 med +0.2V, CPU stock, CPUburn x4 i 18 timmar, Orthos i 12 timmar utan problem så jag är iaf hyffsat övertygad om att det är tillräckligt stabilt)

Just det, lycka till och det blir nog en väldigt trevlig burk att leka med 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1170337
December 19, 2007 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ooklamook wrote: Har samma modell av moderkort, det som kan skilja är att Rev1 har seriell och parallellportar medan rev 2 har 8 USB istället. Jag har Rev 2.

Fungerar bra, layouten är faktiskt helt ok, en sak är att du kanske blir tvungen att använda plast-standoffs på hålen närmast fronten av lådan (min låda hade inte hål för riktiga standoff där men det är en gammal trotjänare till låda, dock kan det vara bra att fixa fram 3 st sådana där plastiga pushpin standoffs i förväg, du vill nog inte ha kortet hängande)

BIOS är bra, gammal hederlig Award som vi har lärt oss älska 🙂 Dock bör du skriva upp timings som du har på minnena för jag fick ställa in det manuellt i BIOS (minnet var 5-5-5-12, BIOS fick det till 5-5-5-18 av SPD av ngn anledning).

En sak som jag kan tipsa om, när jag först monterade allt bootade inte burken (jag hade petat in alla 4 minnen, 4x1GB). Ett pip och sedan nada fast alla fläktar gick igång. Efter att jag hade plockat ut 3 minnen och bootade med bara ett så bootade allt, jag stängde av allt lullull i BIOS, stängde av datorn, petade in resterande minnesmoduler och allt fungerade perfa.

Och jag tror inte direkt att moderkortet blir någon flaskhals alls, speciellt som du säger att du inte ska klocka (vilket jag iofs gjorde med min Q6600, drog upp den till 3GHz och minnena körs i 500Mhz istället för 400 med +0.2V, CPU stock, CPUburn x4 i 18 timmar, Orthos i 12 timmar utan problem så jag är iaf hyffsat övertygad om att det är tillräckligt stabilt)

Just det, lycka till och det blir nog en väldigt trevlig burk att leka med 🙂

du kan vara säker på att den där är stabil 😉 18 timmer ohh

vikdos
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
1170542
December 20, 2007 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, då får det bli ett sådant moderkort

Tack för svaren

Är det någon som vet ifall 8800gt som har directX 10 är kompitabel med directX 9 ?
dvs går det att köra spel som behöver 100% kompitabelt directX 9 med 8800gt ?

MVH
Vikdos

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1170551
December 20, 2007 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Directx är bakåtkompatibelt, ja.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL