Val av hårddiskar, och RAID 0 eller inte?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val av hårddiskar, och RAID 0 eller inte?
Klark
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 16, 2007 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

Första gången på forumet; så hej på er allihop!

Jag beställde ny dator i fredags från Komplett. Datorn skall användas till DCC och spelande. Min förra trötta dator vill inte köra några spel alls så då var det dags att uppgradera halva köret.

Började med att googla runt i förra veckan och tror mig ha hittat/beställt prylar som bör fungera i ca 3 tysta Ghz. Jag har några gamla sata-diskar liggande som jag skall använda, men skulle vilja ha en riktigt snabb och lättskött os-disk. I första hand tänker jag använda min gamla WinXp professional, förmodligen Vista vid ett senare skede.

Är det enkelt att installera de två mindre nya diskarna i RAID 0, eller bör jag bara använda dem var för sig, eller kanske returnera dem och köpa en Raptor istället?

Prylarna som kommer på måndag är:
* 1 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
* 2 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
* 1 ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
* 1 EVGA GeForce 8800GTS 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, inkl CRYSIS
* 1 Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI
* 1 NEC DVD-brännare AD-7173 IDE Svart OEM Duallayer,LabelFlash,Multirecorder(Ram)
* 1 Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nätagg)
* 1 Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 16MB 7200RPM
* 2 Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM

Alltså: hur hade ni gjort med hårddiskfrågan? Raid eller inte? Raptor istället? Just RAID är jag riktigt sugen på, jobbar med stora scener som jag tror laddar och sparar snabbare i raid.

Allmänt tror ni att ljudnivån blir någorlunda behaglig? Bör någon fläkt eller kylare bytas ut?

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
1169738
December 16, 2007 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ändå intresset för raid0 finns, så kan du ju åtm försöka dig på det. Om det sen visar sig att det inte ger det du tänkt dig så kan du ju alltid köpa en raptor senare. Du får ju för övrigt mera utrymme till förfogande med raid0 än en raptor.
Jag har nu kört själv raid0 i över 6 år på min arbetsdatorer och jag har inte några som hälst planer på att lägga av med raid0. Snarare så har jag börjat se mig om efter ett ordentligt PCI-e raid kontroller kort som kan hantera större mängder data. För det är ju sist o slutligen hårdskivan som är flaskhalsen i datorerna idag.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1169752
December 16, 2007 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

I spel kommer du inte märka någon positiv påverkan av att köra raid0 så jag skulle låta bli om det är det som du ska ha datorn till.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1169761
December 16, 2007 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: I spel kommer du inte märka någon positiv påverkan av att köra raid0 så jag skulle låta bli om det är det som du ska ha datorn till.

Nja, det går fortare att ladda spelen om dom gillar hårddiskutrymme.

Tänk även på att du skall ha os på egen partition, då du annars kommer att få problem att säkerställa dina privata filer om systemet havererar då du kommer skriva över dina privata filer vid en ominstallation och du bara har en partition.

Välkommen till NH!

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1169779
December 16, 2007 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag märker nog skillnad i spel och laddningstider med raid0.
Körde HDTach på min raid0 array som består av 2*250GB Maxtor Maxline3 och jämförde en test som jag körde på min Samsung 500GB.
Raid0 gav en Random Access på 14,9ms och en medel läshastighet på 103MB/s, medans Samsungen ensam har 14,4ms och medel läshastighet på 66MB/s.
Så det betyder att redan med filer som är över 96KB läser Raid0 array ut datan snabbare.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1169804
December 17, 2007 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Man märker då skillnad med raid-0 speciellt alla laddnings tider nästan halveras. XP booten med masken går fort som fan 😛

Spelens laddnings tider sjunker oxå.
Har kört raid 0 på 2*250 och efter jag togbort den så vart laddningar segare märkart faktiskt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1169807
December 17, 2007 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: I spel kommer du inte märka någon positiv påverkan av att köra raid0 så jag skulle låta bli om det är det som du ska ha datorn till.

Struntprat, rent logiskt borde du väl inse att läsningen (Förutom dom riktigt små filerna då) från disk går snabbare? Windows bootar snabbare, spelen laddar banorna snabbare, uppackning av rarfiler går snabbare mm mm, det mesta jag kan komma på går snabbare..
Jag sitter själv med en RAID-0-config och märker fortfarande skillnad när jag installerar windows på nya maskiner med singeldisk att min är forfarande snabbare trots att min windowsconfig är orört sedan ~1 år tillbaks. Jag tror helt enkelt att du pratar om något du inte har någon erfarenhet av med tanke på din signatur.
Har du månne provat en gång och haft otur och tappat all lagrad info eller nått? Har iaf en bekant som råkat ut för detta och därav hyser agg mot allt vad RAID heter, och då i synnerlighet RAID-0.

🙄

Just spelen är anledningen till att jag en gång provade och sedan fastnade för RAID-0.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1169909
December 17, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

raid gör diskarna till en enhet. all load delas lika. prestanda blir 2x. dock blir risken även den 2X 😉

klart att det blir skillnad. vf kör experter raptor raid vid extrema fall? sjävklart att det är så!

http://www.wikipedia.se har mycket info om RAID!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1169965
December 18, 2007 - 3:41 am
sp_Permalink sp_Print

Nu vill jag att ni som köra raid0 tar och svarar på en liten sak. När ni packar upp rar-arkiv, som ilg@dd säger går så snabbt som exempel, vad packar ni upp till?
Har ni ytterligare en raid0 array som matchar den befintliga?
Finns fler exempel där det både läses och skrivs och där någon tycker det fortfarande går så snabbt med raid0.

Att disskutera med personer som tycker raid0 är det bästa som finns har jag insett är helt lönlöst så där säger jag inget längre, tro och tyck vad ni vill, jag vill bara veta svar på frågan ovan.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1169972
December 18, 2007 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Nu vill jag att ni som köra raid0 tar och svarar på en liten sak. När ni packar upp rar-arkiv, som ilg@dd säger går så snabbt som exempel, vad packar ni upp till?
Finns fler exempel där det både läses och skrivs och där någon tycker det fortfarande går så snabbt med raid0.

Att disskutera med personer som tycker raid0 är det bästa som finns har jag insett är helt lönlöst så där säger jag inget längre, tro och tyck vad ni vill, jag vill bara veta svar på frågan ovan.

Jag har en RAID-0 array bestående av 2x200gb Seagate barracuda S-ATA2 och en barracuda 80gb S-ATA som jag packar upp till. Normalt tar det lite över 1 minut att packa upp en semesterfilm på ~4,4gb..
Packar jag däremot upp den till en annan partion på RAIDen så tar det 2,5-3 minuter.
Naturligtvis lär det gå snabbare om man skulle ha en till RAID-0 att packa upp till, men för min egen del känns det inte intressant eftersom diskar kostar en del och att jag inte tror att det skulle påverka laddtiderna för spel märkbart, vilket är den huvudsakliga anledningen till att jag kör RAID-0.
Det enda riktiga utmanar-alternativet prestandamässigt som jag ser det är väl WDs Raptor eller att göra en RAID-1 array isf, men då får du mycket mindre utrymme för pengarna, typ bara hälften så mycket.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1169993
December 18, 2007 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Nu vill jag att ni som köra raid0 tar och svarar på en liten sak. När ni packar upp rar-arkiv, som ilg@dd säger går så snabbt som exempel, vad packar ni upp till?

Det går kanske inte direkt snabbare sjväla packandet om man bara låter datorn sköta det.. men iom att jag använder min dator mycket så har jag inte tid att sitta o si på en enskild upppackning så därför kör jag raid0. Då finns det mera kapacitet att ta lös när man skall kör igång någo program eller göra någo annat tillika som en uppackning sker. Jag packar upp till en ensamstående 500gb.
Iom att jag verkligen behöver dual core och mycket minne så behöver jag också ett lagringsmedie som kan ge lite data åt processorn att processera!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL