December 22, 2007
Hej,
Har en ESXi server men har aldrig haft någon riktig filserver (virtuell) på den. Men nu är de dags att sätta upp en som kommer köra CentOS i grunden men är osäker på vilken eller vilka hårddiskar man ska välja och om man ska ha ZFS som "kräver" minst 2.
Kommer att kopplas in direkt på mitt supermicro moderkort som använder ICH10R som chipset.
Diskval jag funderat på:
1x6TB HGST
1x4TB HGST
2x3TB HGST
3x3TB HGST
Jag kommer lagra 0 viktiga filer på dessa diskar men man vill ju ändå ha något hyffsat stabilt, så vad anser ni? Ska man satsa på 3x3TB och sedan köra motsvarande RAID5 i ZFS? Är det värt de jämnfört med att köpa en 1x6TB direkt? De kostar ju nästan lika mycket. Men då har jag å andra sidan totalt 3 hårddiskar som ska "skötas" om.
Diskarna kommer belastas med massvis med torrents och mycket filöverföringar från 3-4 datorer. Då vi har 500Mbit anslutning hemma går de rätt snabbt att hämta hem filerna igen därav bryr jag mig inte om någon disk går sönder.
Tacksam för svar vad ni anser är bäst? Förlåt för luddig tråd 😛
December 22, 2007
De fick bli en HGST Deskstar NAS HDN724040ALE640 64MB 4TB - Intern hårddisk - Hitta lägsta pris, test och specs, 6TB modellen kosta nästan de dubbla 😛
1 Guest(s)