November 2, 2007
Vet inte riktigt var denna tråd hör hemma, satsar på här.
Hej hopp!
Sitter och funderar på om jag ska skaffa 1gb mer minne och ett 8800GT eller en Quad Q6600 till min dator. Grejen är att jag kör Ubuntu och vet inte riktigt hur kortet kan komma att funka.
Jag funderar på ett 8800GT eftersom (om jag förstått det rätt) har hårdvarustöd för HD som jag gärna och ofta kollar lite på. Frågan är bara hur det kommer att funka.
Processorn funderar jag på eftersom det tar långtid att läsa in stora musikbibliotek och packa upp stora filer, och min nuvarande blir lite väl belastad. Sitter på en Pentium D 805 2.66 GHz nu.
Använder lådan för att lyssna på musik, se på film, programmera och till viss del AMP(Apache, MySQL,PHP). Kanske inte behöver en monsterdator för det, men jag vill kunna se på High Definition utan att bilden hackar/låser sig på vissa ställen.
Det blir ungefär samma summa.
Fick även ett P5B Premium Vista på garanti och funderar på att byta till det istället för mitt nuvarande P5W DH Deluxe
Vad tror ni?
MVH
Tompalaz
February 12, 2003
En bättre processor skulle du tjäna på, helt kart. Vill du spara lite pengar är dock en E6750 alldeles tillräcklig, du kommer märka enorm skillnad ändå, samt spara lite pengar mot Q6600:n. Förresten, P5B är baserad på P965, som i sin tur är sämre än P5W, baserad på 975X. P5W klockar inte sådär fascinerande bra, men å andra sidan, ska du inte klocka är det ett riktigt bra kort.
November 2, 2007
intressant.
E6750 kör ju i 1333Mhz och mitt kort klarar "endast" 1066Mhz.
Att klocka i Ubuntu ger inte särskillt mycket. Märkte ingen skillnad då jag körde min Pentium D i 4.01Ghz, ingen alls.
Blev sugen på att testa Screen Duo:n som man fick med P5B:n, men den lär väl funka här också då den har liknande "Wake up" USB som behövs för remote och Screen Duon
Edit: Jag har funderat på E4600 också.
February 3, 2003
I CPU-intensiva program så kommer du märka skillnad om du överklockar CPU'n. Men i uppstart och liknande märker jag själv faktiskt ingen skillnad från orginal och överklockad.
Hur mycket RAM har du just nu egentligen?
Tror som Meanie säger, att en CPU hade kunnat göra underverk. Men lite extra RAM är aldrig fel 🙂
November 2, 2007
Tjena.
Sitter på totalt 2gb RAM just nu.
Men säg att jag tittar på en HD film, då får processorn jobba sönder.
men om jag köper ett 8800GT, kommer det rulla på bättre då, om det har hårdvarustöd för det så måste ju processorn avlastas?
Svårt det här.
Är Ubuntu kodat för fler trådiga processorer eller kommer jag få 1 respektive 3 som inte jobbar/belastas?
February 3, 2003
2GB borde vara tillräckligt just nu tror jag.
Jag hade nog satsat på en snabbare CPU faktiskt, och jag personligen hade nog tagit en Quad då.
Belastningen kommer att fördelas mellan de olika kärnorna och har du fyra kärnor bör belastningen per kärna vara ganska minimal.
Jag ligger på runt 30-40% belastning per kärna (C2D @ 2.66GHz) när jag kör HD-material(720p), så TEORETISKT borde det ju halveras med en Quad 🙂 Och det flyter på väldigt fint kan jag säga.
Edit: Kan säga att jag kör Ubuntu 7.10 också, och med ett integrerat grafikkort (läs, skräp)
March 14, 2001
Använder man inte hårdvaruaccelering så har inte grafikkortet någon betydelse alls, du skulle lika gärna kunna köra med ett geforce2.
Kör själv med en athlon64 x2 på 2ghz och spelar 720p utan problem, utan hårdvaruaccelerering och codec som endast stödjer en kärna.
Nu är jag lite dåligt insatt i codecs och diverse spela för linux men skulle kunna tro att det något sånt som gör att du har hög belastning å processorn när du spelar av hd.
Vad använder du för spelare m.m.?
När du spelar filmen belastar spelaren/codecen bägge kärnorna eller bara en?
November 2, 2007
Kör VLC, med dess inbyggda drivisar och schyssta codecs (som fanns i biblioteket)
Jag är hyffsat säker, inte 100% på att båda kärnorna belastas.
Hursomhelst så fastnar bilden på vissa ställen,när många/mycket rör sig på skärmen. tror inte det beror på codecs, många andra kör med endast VLC och det verkar funka toppen.
November 2, 2007
Sant, men det finns inte så många andra att välja på (har inte testat så många) provade en annan men den var omöjlig att titta på.
Nu tycker jag vi hamnar lite OT.
Ur "linux perspektiv", vad tror ni jag tjänar mest på, en Quad Core
1gb mer minne(i så fall totalt 3gb) + ett 8800GT
1 Guest(s)