November 22, 2001
nu är det jobbigt... ska väl köpa nytt snart men som väntat sitter man ju i valet och kvalet om man vad man ska välja...
ett par frågor bara...
1. Det står väl närmast mellan AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz eller en AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz. Tänkte köpa en prolle kring 3 lax och båda kostar ju ungefär lika. Är det värt att skaffa en Dual idag och köra på den en 4-5 år eller ska man köpa en Single och sedan köpa en Quad när dom kommer om en 2-3 år (och har vettigt pris)?
2. Gäller det fortfarande att Single är bättre för spel och Dual för multitasking? Jag lirar väl en del (eller är väl iaf tänkt att palla senaste spelen) men har ju även en del program igång. Dock så existerar knappt någon bild/video-redigering. Är det där styrkan hos Dual ligger? Räcker det bra med en Single för typ det vanliga tjaffset som MSN, DC, ICQ, Antivirus/brandvägg etc? För det är väl lite "enklare" program som kanske inte kräver Dual?
3. Vad är det egentligen för skillnad på en X2 3800+ och en vanlig Single 3800+? Är det bara att Dual:en har två st "rena" Single 3800+ kärnor? För X2:an har ju 1 mb cache medan Single enbart har 512 kb cache. Är det då för att sitter 2x512 kb (2st 3800+) i Dual? Skulle jag rent teoretiskt få samma prestanda om jag köpte 2 st Single 3800+ och slänge in dom i samma burk?
mvh
pemani
September 17, 2003
en X2 3800+ har 2st kärnor med 512kb vardera, därav står det 1mb totalt cache. Alltså totalt 1mb (2*512).
Vad gäller valet så tänkte jag att jag köper en vanlig med en kärna fast då med 1mb cache (A64 3700+ San Diego) eftersom att jag mest spelar spel på burken. Visst i windows kan det vara mycket trevligt med 2 kärnor om man gör en massa saker osv. Dock så hjälper det inget i spel då inga spel stödjer användandet av 2 kärnor såvitt jag vet.
Sedan i originalklock är en 4000+ bättre än en X2 3800+ i spel då den har högre klockfrekvens. När jag funderade på X2 så tittade jag mest på X2 4400+ då den antagligen skulle ge bra prestanda i spel också, men den är så fasligt dyr att jag istället köpte värre saker bredvid. Någon gång framöver kan det tänkas bli en X2 men just nu ser jag det inte som ett alternativ som är värt pengarna. I alla fall inte för mina behov.
Man kan ju även överklocka en X2 och få bra hastigheter på dessa med lite tur. Detsamma gäller visserligen andra CPU'er också och eftersom att jag som sagt vill ha 1mb cache per kärna så blir en X2 riktigt dyr.
December 31, 2001
Har själv beställt en 4000+
Tänkte först ta mig en dualcore men ändrade mig efter de tester jag sett och de flesta spel stödjer inte dualcore ändå som KosmiQ säger.
En 4000+ är överlägsen i spel och med överklockning så blir det inte sämmre då jag tror att den går högre än en dualcore.
Ska du arbeta med multimedia så är ju en dualcore det självklara valet men annars kör singel ett tag till du.
February 14, 2004
January 8, 2003
Med alla nya drivrutiner till grafikkort som kommer nu så tycker jag att dualcore börjar bli intessant. Att sedan ena kärnan kan ta hand om alla bakrunds saker eller annat när man spelar känns också skönt. Man behöver tex inte vänta någon/några timmar när man kodar svcd, DVD elelr annat utan kan sätta ingång encodningen och sedan spela elelr göra annat utan att datorn blir så seg att den knappt går att använda.
January 8, 2003
Har du Ati kort eller tänker köpa ett kan du ju titta på testerna på deras senaste drivrutin som ska öka prestandan för dem med dualcore https://www.nordichardware.se/.....,9163.html . Nvidia ska ed ha dualcore optimerat sina drivrutiner och jobbar på det dock så har dom inte så bra resultat ännu.
December 31, 2001
koSmiQ wrote: Jo men om 1-2 år (absolut 2) så kommer många av oss att ha uppgraderat datorn igen och då finns det antagligen bättre dualcores billigare än idag.
Exakt, själv uppgraderar jag nog datorn några gången per år med diverse komponenter.
Vem har en dator i 2år ? 😀
July 14, 2003
Death On Wings wrote: [quote=koSmiQ]Jo men om 1-2 år (absolut 2) så kommer många av oss att ha uppgraderat datorn igen och då finns det antagligen bättre dualcores billigare än idag.
Exakt, själv uppgraderar jag nog datorn några gången per år med diverse komponenter.
Dom som antingen inte är asrika eller har ett liv utanför datorn 😉
December 31, 2001
optimuz wrote: [quote=Death On Wings][quote=koSmiQ]Jo men om 1-2 år (absolut 2) så kommer många av oss att ha uppgraderat datorn igen och då finns det antagligen bättre dualcores billigare än idag.
Dom som antingen inte är asrika eller har ett liv utanför datorn 😉
Asrik behöver man inte vara, gäller bara att vara sparsam om sina små kronor. Och ett liv utanför datorn har jag oxå 😛
November 22, 2001
Death On Wings wrote: Ingen CPU är direkt låst om överklockning dock finns det en del som har låst multiplier men det hindrar inte från att öka FSB och på så sätt nå högre frekvenser.
Den gammla T-bred kärnan och de tidigare Barton hadde ju inte en låst multiplier och inte heller FX57.
hur brukar det ligga till med de nya a64:orna då? Tänkte antingen då på X2 3800+ eller "single core" 4000+. Brukar multipliern vara låst på dom? Brukar en del mobos låsa upp den som de gjorde förr?
mvh
pemani
December 31, 2001
Pemani wrote: [quote=Death On Wings]Ingen CPU är direkt låst om överklockning dock finns det en del som har låst multiplier men det hindrar inte från att öka FSB och på så sätt nå högre frekvenser.
Den gammla T-bred kärnan och de tidigare Barton hadde ju inte en låst multiplier och inte heller FX57.
hur brukar det ligga till med de nya a64:orna då? Tänkte antingen då på X2 3800+ eller "single core" 4000+. Brukar multipliern vara låst på dom? Brukar en del mobos låsa upp den som de gjorde förr?
mvh
pemani
De är låsta.
November 22, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Pemani][quote=Death On Wings]Ingen CPU är direkt låst om överklockning dock finns det en del som har låst multiplier men det hindrar inte från att öka FSB och på så sätt nå högre frekvenser.
mvh
pemani
De är låsta.
hmm ok... så multipliern är låst på a64:orna? Var det inte nåt om att dom bara år låsta uppåt? Eller är dom låsta i båda riktningar? FSB går väl fortfarande att leka med?
tack för all hjälp btw...
December 31, 2001
Pemani wrote: [quote=Death On Wings][quote=Pemani][quote=Death On Wings]Ingen CPU är direkt låst om överklockning dock finns det en del som har låst multiplier men det hindrar inte från att öka FSB och på så sätt nå högre frekvenser.
mvh
pemani
De är låsta.
hmm ok... så multipliern är låst på a64:orna? Var det inte nåt om att dom bara år låsta uppåt? Eller är dom låsta i båda riktningar? FSB går väl fortfarande att leka med?
Jo det stämmer det du säger att de är låste uppåt men inte nedåt, det är på det sättet de klockas ned när CAQ är aktiverat så minskar multipliern och på så sätt sänker du temperaturen.
Du kan fortfarande öka fsb. Men har man inte super minnen så rekomderar jag att du köper dig en processor med Hög multiplier så kommer du oftast längre.
November 22, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Pemani][quote=Death On Wings][quote=Pemani][quote=Death On Wings]Ingen CPU är direkt låst om överklockning dock finns det en del som har låst multiplier men det hindrar inte från att öka FSB och på så sätt nå högre frekvenser.
mvh
pemani
De är låsta.
Jo det stämmer det du säger att de är låste uppåt men inte nedåt, det är på det sättet de klockas ned när CAQ är aktiverat så minskar multipliern och på så sätt sänker du temperaturen.
Du kan fortfarande öka fsb. Men har man inte super minnen så rekomderar jag att du köper dig en processor med Hög multiplier så kommer du oftast längre.
jaha ok... men vadå... hur vet man i förväg vilken cpu som har hög multplier? Tänkte ju beställa från typ komplett.se.
4000+ är ju en 2.4 ghz. Alltså då 2400 mhz? Man tar då fsb:n * multipliern väl för att få 2400? Men hur vet man alltså vad dom ligger på?
tack återigen för all hjälp..
June 11, 2001
Pemani wrote: jaha ok... men vadå... hur vet man i förväg vilken cpu som har hög multplier? Tänkte ju beställa från typ komplett.se.
4000+ är ju en 2.4 ghz. Alltså då 2400 mhz? Man tar då fsb:n * multipliern väl för att få 2400? Men hur vet man alltså vad dom ligger på?
tack återigen för all hjälp..
Multiplien är alltid Mhz / FSB 2400 är alltså 2400 / 400 = 6 (iom Dual DDR =12, beroende på om du räknar på värde eller resultat.)
1 Guest(s)