October 10, 2005
Hejsan!
Vilket av dessa moderkort är bäst?
* http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SPC
eller
* http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SPC
Eller vet ni något bättre som kostar runt 1000 kr?
Och behöver jag tänka på vilken sorts hårddisk jag har?
Ska användas på en dator med spel som huvuduppgift :).
March 1, 2003
moderkorten är i stort sett likvärdiga så du gör inte bort dig oavsett vilken du väljer...
att tänka vid val av hårddisk:
s-ata är något snabbare men kan vara lite smålurig att installera (som systemdisk)
p-ata är något långsammare men lättare att installera...
s-ata har även den den fördelen att den inte delar "kanal" med någon annan enhet = snabbare överföringar mellan hårddiskar...
June 11, 2001
Abit har något bättre nätverkskort
MSI bättre hårddisköverföring SATAII (300Mbit/sek)
Jag skulle istället valt detta kort
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
där du får båda.
October 10, 2005
Sebbe wrote: Abit har något bättre nätverkskort
MSI bättre hårddisköverföring SATAII (300Mbit/sek)
Jag skulle istället valt detta kort
där du får båda.
Ok tack för alla tips. Avbeställde faktiskt min order då jag tyckte Sebbes förslag lät bra. Ser man på de båda korten, alltså då
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SPC
och
så verkar ju Asus kortet ha lite mer utrymme. Det ser lite trångt ut på Abit kortet där vid processor-platsen tycker jag, då både moderkortsfläkten och PCI-E sitter tätt intill varandra. Eller har jag fel? Är inte så insatt men vill lära mig :). Tänker dock ta bort fläkten på moderkortet och sätta dit passiv kylning men tycker ändå det ser trångt ut på Abit kortet.
Ytterst tacksam för hjälp!
September 29, 2005
Hej på er. Jag har kollat lite på era frågor o svar här. Jag håller själv på o ska köpa moderkort. Är nämligen också lite kluven.
Vad jag undrar är. Enligt sebbes förslag.
Vad är det som gör Asus kortet så mycket bättre?? Än utrymmet på den och busshastigheten? Var nämligen själv inne på att köpa Abit kortet.
🙄
June 11, 2001
Mycket lätta att konfigurera, bra manual, Talande felmeddelande; en röst säger i klartext vad som är fel, istället för pipljud eller konstiga siffror. (Finns inte på alla, men många har det). Bara att koppla in ett par standardhörlurar.
Dessutom är dom svåra att ha sönder, har aldrig lyckat ha sönder ett moderkort från ASUS, har tom försökt en gång.
October 10, 2005
Sebbe wrote: Mycket lätta att konfigurera, bra manual, Talande felmeddelande; en röst säger i klartext vad som är fel, istället för pipljud eller konstiga siffror. (Finns inte på alla, men många har det). Bara att koppla in ett par standardhörlurar.
Dessutom är dom svåra att ha sönder, har aldrig lyckat ha sönder ett moderkort från ASUS, har tom försökt en gång.
Och det är inga problem att sätta dit kylgrejor och så? Jag menar, det är inget som t ex grafikkortet som gör det trångt?
September 29, 2005
Vad tror ni om detta kort då..?
June 11, 2001
ene wrote: Vad tror ni om detta kort då..?
Helt klart ett av dom bästa. Vill du ha en absolut tyst dator ska du ta detta kort där dom ersatt fläkten med flytande kylning (helt isolerad).
July 23, 2002
Sebbe wrote: Mycket lätta att konfigurera, bra manual, Talande felmeddelande; en röst säger i klartext vad som är fel, istället för pipljud eller konstiga siffror. (Finns inte på alla, men många har det). Bara att koppla in ett par standardhörlurar.
Jobbar du på ASUS?
De gör helt ok kort, men inget speciellt. De brukar ha rätt så bra med extrafunktioner, men brukar å andra sidan vara hyffsat dyra. De brukar inte ha några goda möjligheter för överklockning ens på sina dyrare kort.
Visst är den där rösten en bra ide, men min bror var inte så nöjd när den började tjata "CPU-test failed" nonstop fast allt fungerade prima.
Bland de i tråden föreslagna korten spelar det i princip ingen roll vilket man väljer. SATAII är ännu bara en tom standard som inte utnyttjas.
June 11, 2001
nilsrock wrote: [quote=Sebbe]Mycket lätta att konfigurera, bra manual, Talande felmeddelande; en röst säger i klartext vad som är fel, istället för pipljud eller konstiga siffror. (Finns inte på alla, men många har det). Bara att koppla in ett par standardhörlurar.
Jobbar du på ASUS?
De gör helt ok kort, men inget speciellt. De brukar ha rätt så bra med extrafunktioner, men brukar å andra sidan vara hyffsat dyra. De brukar inte ha några goda möjligheter för överklockning ens på sina dyrare kort.
Visst är den där rösten en bra ide, men min bror var inte så nöjd när den började tjata "CPU-test failed" nonstop fast allt fungerade prima.
Bland de i tråden föreslagna korten spelar det i princip ingen roll vilket man väljer. SATAII är ännu bara en tom standard som inte utnyttjas.
Nej, tyvärr jobbar jag inte där. (Chefslönen där är inte så illa skulle jag tro. )
Valet till kortet grundar jag på detta:
- Man behöver bara läsa manualen 1 gång för att kunna kortet.
- Kortets standardhastighet mosvarar 2% överklockning och klarar upp till 20% ökning. (Enligt flera tidningtester.)
- Mycket lätt att konfigurera bootning och inställningar i bios.
- Har aldrig strulat med annnan hårdvara om den inte varit uppenbart felaktig eller trasig. (Gäller alla deras kort.)
Vet inte om det är jag som är så bra :D/ (eller asus) eller om det helt enkel är så att Abit, Gigabyte och MSI är sämre, men dom korten har alltid havererat på en konflik eller en drivrutin. Visst fungerar dessa kort, men så fort det blir lite avancerat som att köra ett kraftigare spel, överklockning eller så enkel sak som att köra windows och linux på samma maskin så inträffar dom mest konstiga felen som inte har med saken att göra i princip, vet en gång med Gigabyte då man körde linux, när man sedan startade om datorn var man tvungen att byta grafikkortet för att den skulle hitta det igen. Helsjukt problem som inte Gigabyte själva kunde lösa trots att dom böt ut moderkortet flera gånger och även till en annan modell.
Det har självklart hänt att även Asus moderkort har varit trasiga eller att det saknats något, men då redan vid leverans, detta har inträffat 2 gånger (av totalt 25 kort), men detta borde inte vara unikt. Såda problem räknas inte anser jag (om dom inte inträffar varje gång du köper vill säga).
March 11, 2003
Sebbe wrote: [quote=nilsrock][quote=Sebbe]Mycket lätta att konfigurera, bra manual, Talande felmeddelande; en röst säger i klartext vad som är fel, istället för pipljud eller konstiga siffror. (Finns inte på alla, men många har det). Bara att koppla in ett par standardhörlurar.
Jobbar du på ASUS?
Nej, tyvärr jobbar jag inte där. (Chefslönen där är inte så illa skulle jag tro. )
Valet till kortet grundar jag på detta:
- Man behöver bara läsa manualen 1 gång för att kunna kortet.
- Kortets standardhastighet mosvarar 2% överklockning och klarar upp till 20% ökning. (Enligt flera tidningtester.)
- Mycket lätt att konfigurera bootning och inställningar i bios.
- Har aldrig strulat med annnan hårdvara om den inte varit uppenbart felaktig eller trasig. (Gäller alla deras kort.)
Vet inte om det är jag som är så bra :D/ (eller asus) eller om det helt enkel är så att Abit, Gigabyte och MSI är sämre, men dom korten har alltid havererat på en konflik eller en drivrutin. Visst fungerar dessa kort, men så fort det blir lite avancerat som att köra ett kraftigare spel, överklockning eller så enkel sak som att köra windows och linux på samma maskin så inträffar dom mest konstiga felen som inte har med saken att göra i princip, vet en gång med Gigabyte då man körde linux, när man sedan startade om datorn var man tvungen att byta grafikkortet för att den skulle hitta det igen. Helsjukt problem som inte Gigabyte själva kunde lösa trots att dom böt ut moderkortet flera gånger och även till en annan modell.
Det har självklart hänt att även Asus moderkort har varit trasiga eller att det saknats något, men då redan vid leverans, detta har inträffat 2 gånger (av totalt 25 kort), men detta borde inte vara unikt. Såda problem räknas inte anser jag (om dom inte inträffar varje gång du köper vill säga).
Hur många moderkort har du haft de senaste åren? Och hur många av dem har varit Asus? Anledningen att jag frågar är att du alltid, konsekvent rekommenderar Asus. Jag har själv haft ett par tre Asuskort de senaste tre åren, och jag har haft strul med samtliga. När de införde den där röstmeddelandefunktionen verkade det bra, men efter att ha hört den 50 gånger på en eftermiddag stänger man av den för all framtid.
Som nilsrock säger, SATA-II är en ganska tom standard, ganska meningslös att betala för.
Överhuvudtaget anser jag att Asus kort är klart överskattade. Visst, de gör bra kort, men inte bättre än någon annans. För tillfället gör nog MSI bäst kort för medelanvändaren, och Abit är på uppgång efter en tid av mediokra kort. DFI är garanterat bäst för enusiasterna, och Epox är nog prisvärdast för budgetbyggen. Var hamnar då Asus? Ja, jag skulle vilja säga någonstans i mitten. De kostar mer än övriga, och presterar inte bättre i allmänhet. "Jack of all trades, master of none", säger talesättet over there.
June 11, 2001
Jag har haft ett antal kort i datorer (ine bara ASUS), men många har suttit i en maskin som inte jag har ägt, utan någon som jag har hjälp, detta har jag gjort under många år och en hel del erfarenhet utifrån detta visar att dom gånger det uppstått problem så har Asus bara 1-2% medan Abit har haft över 40% och MSI och Gigabyte ca 30%, då har jag ändå tagit hänsyn till fördelningen och kollat noga, Det blir nämligen konstiga uppgifter om man har 3 kort av ett märke och 100 kort av ett annat.
Jag förstår om detta verkar konstigt men jag bygger uppgifter på dom saker jag ser. Kort som plötsligt ändrar hårddiskinställningarna, tappar bort grafikkortet när man startar om den och kör en 2500+ i hastigheten 1900+ så börjar man undra.
Det skulle kunna vara så att det är jag som bara klarar av att hantera Asus kort, men den teorin tycker jag inte fungerar riktigt.
March 11, 2003
Sebbe wrote: Jag har haft ett antal kort i datorer (ine bara ASUS), men många har suttit i en maskin som inte jag har ägt, utan någon som jag har hjälp, detta har jag gjort under många år och en hel del erfarenhet utifrån detta visar att dom gånger det uppstått problem så har Asus bara 1-2% medan Abit har haft över 40% och MSI och Gigabyte ca 30%, då har jag ändå tagit hänsyn till fördelningen och kollat noga, Det blir nämligen konstiga uppgifter om man har 3 kort av ett märke och 100 kort av ett annat.
Jag förstår om detta verkar konstigt men jag bygger uppgifter på dom saker jag ser. Kort som plötsligt ändrar hårddiskinställningarna, tappar bort grafikkortet när man startar om den och kör en 2500+ i hastigheten 1900+ så börjar man undra.
Det skulle kunna vara så att det är jag som bara klarar av att hantera Asus kort, men den teorin tycker jag inte fungerar riktigt.
Jag kan ju bara tala av min egen erfarenhet, men jag kan väl säga att den visar snarast på motsatsen. Inte bara jag, utan många jag känner har haft problem med Asus de senaste åren. Det sista riktigt bra kortet de gjorde för AMD var A7N8X i min mening. Och inte ens det var lika bra som t.ex. NF7-S. Till A64 kan jag inte se ett enda riktigt bra kort de har gjort. I alla fall inte som har varit bättre än något av konkurrenternas med samma chipset. MSI har verkligen glänst på A64, och DFI är i toppen för val av kvalitetskomponenter. Abit har haft en tid av tråkiga kort sedan DFI snodde deras BIOS-Guru, men de har kommit starkt på sista halvåret.
Bland P4-kortet kan jag inte heller se att Asus skulle göra bättre kort. Det har varit ganska jämt skägg mellan de olika tillverkarna då de har använt Intels egna styrkretsar, och då känns det oftast meningslöst att betala Asus överpriser.
September 12, 2001
Men Sebbe...jag kan säga att jag bygger också på uppgifter om saker jag ser själv. Jag har byggt och hjälpt andra samt sett när andra fått problem med deras Asus.
Asus är inte längre lika suveränt bra som tidigare är min erfarenhet.
Det är lite enhanda propaganda för Asus du kör med måste jag säga. 🙂
June 11, 2001
skiroy wrote: Men Sebbe...jag kan säga att jag bygger också på uppgifter om saker jag ser själv. Jag har byggt och hjälpt andra samt sett när andra fått problem med deras Asus.
Om det gäller enahanda propaganda så är det även det för Corsair, Seagate och Raptor också. Räknat på antalet gånger dom förekommer. Så det jämnar nog ut sig.
March 11, 2003
Sebbe wrote: [quote=skiroy]Men Sebbe...jag kan säga att jag bygger också på uppgifter om saker jag ser själv. Jag har byggt och hjälpt andra samt sett när andra fått problem med deras Asus.
Om det gäller enahanda propaganda så är det även det för Corsair, Seagate och Raptor också. Räknat på antalet gånger dom förekommer. Så det jämnar nog ut sig.
Inte särskilt mycket oftare än OCZ, Kingston, Hitachi eller Maxtor. Skillnaden är att du alltid rekommenderar Asus, oavsett om det finns bättre alternativ. Visst, du kanske tycker att Asus är gudomligt bra för dig, men någon variation hade kanske gjort det hela en aning mer trovärdigt.
June 11, 2001
Ok, detta säger en hel del däremot:
Sökte på Abit, Asus, DFI, Gigabyte och MSI efter ett värstingmoderkort som skulle klara följande prestanda;
Processor: AMD X2 med 1 MB cache / kärna.
4 slots för RAM.
Överklockning i bios.
AMD:s Cool and Quiet.
Många hårddiskar av SATA-typ.
Söktiden på respektive sida blev detta. (Har inte med internethastigheten att göra.)
Abit 20 minuter
Asus 2 minuter
DFI 9 minuter
Gigabyte 16 minuter
MSI 5 minuter
Om det tar 20 minuter att söka efter ett moderkort för Socket 939 med SLI-stöd så hinner produten ta mig fan utgå innan man hittar den. Den information man sedan hittar om korten gör att det är lätt att se vika företag som är seriösa.
1 Guest(s)