Väldigt irriterande problem!!!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Väldigt irriterande problem!!!
Chamber_of_Shaolin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 12, 2006 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

Det gäller en gammal dator som får för sig att reboota när den känner för det. Jag klurar på vad det kan vara, det är jävligt irriterande när man typ sitter och gör något och så vips.. skärmen slocknar och så är man i biosen o den startar om!!!

Kan det vara dåligt med ström?
Dåligt nätaggregat?
Någon komponent som inte är kompatibel med nån annan i burken?
Minnesfel?
Eller vad kan det vara? Kan ju säga att jag har testat med annat moderkort och det är samma fel. Det finns även 2 hårddiskar i, som har körts med S.M.A.R.T funktionen. Nu är dock den ena hårddisken urkopplad. Kan det verkligen vara för LITE ström?

Här är datorns spec;
Nätaggregat 300W
SD11 Slot A
AMD Athlon 700mhz
1x256mb 2x128mb = 512mb sdram
1x40gb seagate barra IV (1x20gb western) (urkopplad)
Geforce 4 mx420 agp
6.1 ljud
10/100mbit
cd-rw

Nån som vet vad det är för fel??

Mycket tacksam för svar!!

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1067914
August 12, 2006 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

Börja med att ändra så att du får en fin bluescreen istället för att datorn startar om. Fixas enkelt i "system proporties" (win + pause/break) -> "advanced" -> "settings" under "startup and recovery".

Sedan kan du ta och googla lite på det som kommer upp i blåskärmen.

Chamber_of_Shaolin
Medlem
1067917
August 12, 2006 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Börja med att ändra så att du får en fin bluescreen istället för att datorn startar om. Fixas enkelt i "system proporties" (win + pause/break) -> "advanced" -> "settings" under "startup and recovery".

Okej.. är där nu o kollar, på systemfel har jag avmarkerat "starta om auto" men jag vet inte vad du menar riktigt? Ska jag välja fullständitg dumpning av minnet också??

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1067918
August 12, 2006 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

Chamber_of_Shaolin wrote: [quote=Mathias]Börja med att ändra så att du får en fin bluescreen istället för att datorn startar om. Fixas enkelt i "system proporties" (win + pause/break) -> "advanced" -> "settings" under "startup and recovery".

Okej.. är där nu o kollar, på systemfel har jag avmarkerat "starta om auto" men jag vet inte vad du menar riktigt? Ska jag välja fullständitg dumpning av minnet också??

Att avmarkera starta om automatiskt är ju en bra idé. Sedan får du väl starta om datorn för att det ska börja gälla.
Och nej, det vara bara "starta om automatiskt" som jag ville att du ska göra.

Chamber_of_Shaolin
Medlem
1067919
August 12, 2006 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote:
Att avmarkera starta om automatiskt är ju en bra idé. Sedan får du väl starta om datorn för att det ska börja gälla.
Och nej, det vara bara "starta om automatiskt" som jag ville att du ska göra.

Okej! 🙂

Men alltså vad är det som är fel egentligen?

NlTrAm
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1067947
August 12, 2006 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

det ser du på bsod när det kommer upp (dock kryptiskt).

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1067955
August 12, 2006 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

har haft 2 polare den här sommaren som haft liknande problem

är inte så att du har extremt mycket damm i chassit? så du får värmeproblem?

blir värre när det varit så här varmt ute

bästa sättet är att blåsa ur den med tryckluft

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Chamber_of_Shaolin
Medlem
1067995
August 12, 2006 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

NlTrAm wrote: det ser du på bsod när det kommer upp (dock kryptiskt).

jo förvisso men det står typ olika varje gång.
"avinstallera antivirusprogram, säkerhetsprogram och diskfragmenteringsprogram" "kontrollera hårddiskarna med chkdsk /f osv.... o ibland har det stått typ "att det blev så här kan bero på filen vermonnt.sys" bla bla... skit!!!!!!!!

Chamber_of_Shaolin
Medlem
1067996
August 12, 2006 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote: har haft 2 polare den här sommaren som haft liknande problem

är inte så att du har extremt mycket damm i chassit? så du får värmeproblem?

blir värre när det varit så här varmt ute

bästa sättet är att blåsa ur den med tryckluft

Okej.. men inget värmeproblem här, moderkortet tjuter om processorn börjar bli för varm. och inte mkt damm nej =)

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1068054
August 12, 2006 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter faktiskt just nu och använder brorsans dator när jag skriver detta, han har också en ganska liknande rigg, Socket A AMD Athlon 900MHz, 512 MB DDR, 350W nätagg, har samma problem som din, har dammat ur lådan med kompressor, provat byta nätagg, inget av det tycks hjälpa.
Tror att det inte är ngt hårdvarufel, varken på hans eller din burk, snarare tror jag windows är ostabilt, va kör du med för operativsystem samt vilka sp/uppdateringar?

Chamber_of_Shaolin
Medlem
1068285
August 13, 2006 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

SS_The_Demon wrote: Sitter faktiskt just nu och använder brorsans dator när jag skriver detta, han har också en ganska liknande rigg, Socket A AMD Athlon 900MHz, 512 MB DDR, 350W nätagg, har samma problem som din, har dammat ur lådan med kompressor, provat byta nätagg, inget av det tycks hjälpa.
Tror att det inte är ngt hårdvarufel, varken på hans eller din burk, snarare tror jag windows är ostabilt, va kör du med för operativsystem samt vilka sp/uppdateringar?

okej.. det har löst sig något så när för mig.. fick formatera hårddisken .. inte den snabba varianten utan helt o hållet.. o sen installera om xp.. sen dess har den gått bra. sätter jag dock in den andra hårddisken oxå så rebootar den av sig själv för eller senare. spelar ingen roll om den är på en egen IDE kanal.. det vill inte ändå. men kör bara med en nu o det har gått bra hittils. får se hur länge det bär... hoppas det fixar sig för dig.. prova formatera helt.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1068286
August 13, 2006 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Chamber_of_Shaolin wrote: [quote=SS_The_Demon]Sitter faktiskt just nu och använder brorsans dator när jag skriver detta, han har också en ganska liknande rigg, Socket A AMD Athlon 900MHz, 512 MB DDR, 350W nätagg, har samma problem som din, har dammat ur lådan med kompressor, provat byta nätagg, inget av det tycks hjälpa.

okej.. det har löst sig något så när för mig.. fick formatera hårddisken .. inte den snabba varianten utan helt o hållet.. o sen installera om xp.. sen dess har den gått bra. sätter jag dock in den andra hårddisken oxå så rebootar den av sig själv för eller senare. spelar ingen roll om den är på en egen IDE kanal.. det vill inte ändå. men kör bara med en nu o det har gått bra hittils. får se hur länge det bär... hoppas det fixar sig för dig.. prova formatera helt.

Ska göra det ngn dag, skulle jag bestämma skulle jag ha formaterat den för flera dagar sen men eftersom det inte är min burk så... men då tycktes det hjälpa lite för dig iaf 🙂 , men om du t.ex. har program eller spel installerade på den andra disken så kan det hända att det är den som orskarar problemet, du kan ju alltid prova med att formatera den också å se om det löser sig, tror faktiskt att det skulle hjälpa

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 270
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL