February 18, 2006
Det gäller en gammal dator som får för sig att reboota när den känner för det. Jag klurar på vad det kan vara, det är jävligt irriterande när man typ sitter och gör något och så vips.. skärmen slocknar och så är man i biosen o den startar om!!!
Kan det vara dåligt med ström?
Dåligt nätaggregat?
Någon komponent som inte är kompatibel med nån annan i burken?
Minnesfel?
Eller vad kan det vara? Kan ju säga att jag har testat med annat moderkort och det är samma fel. Det finns även 2 hårddiskar i, som har körts med S.M.A.R.T funktionen. Nu är dock den ena hårddisken urkopplad. Kan det verkligen vara för LITE ström?
Här är datorns spec;
Nätaggregat 300W
SD11 Slot A
AMD Athlon 700mhz
1x256mb 2x128mb = 512mb sdram
1x40gb seagate barra IV (1x20gb western) (urkopplad)
Geforce 4 mx420 agp
6.1 ljud
10/100mbit
cd-rw
Nån som vet vad det är för fel??
Mycket tacksam för svar!!
June 30, 2001
Börja med att ändra så att du får en fin bluescreen istället för att datorn startar om. Fixas enkelt i "system proporties" (win + pause/break) -> "advanced" -> "settings" under "startup and recovery".
Sedan kan du ta och googla lite på det som kommer upp i blåskärmen.
February 18, 2006
Mathias wrote: Börja med att ändra så att du får en fin bluescreen istället för att datorn startar om. Fixas enkelt i "system proporties" (win + pause/break) -> "advanced" -> "settings" under "startup and recovery".
Okej.. är där nu o kollar, på systemfel har jag avmarkerat "starta om auto" men jag vet inte vad du menar riktigt? Ska jag välja fullständitg dumpning av minnet också??
June 30, 2001
Chamber_of_Shaolin wrote: [quote=Mathias]Börja med att ändra så att du får en fin bluescreen istället för att datorn startar om. Fixas enkelt i "system proporties" (win + pause/break) -> "advanced" -> "settings" under "startup and recovery".
Okej.. är där nu o kollar, på systemfel har jag avmarkerat "starta om auto" men jag vet inte vad du menar riktigt? Ska jag välja fullständitg dumpning av minnet också??
Att avmarkera starta om automatiskt är ju en bra idé. Sedan får du väl starta om datorn för att det ska börja gälla.
Och nej, det vara bara "starta om automatiskt" som jag ville att du ska göra.
February 18, 2006
February 21, 2003
har haft 2 polare den här sommaren som haft liknande problem
är inte så att du har extremt mycket damm i chassit? så du får värmeproblem?
blir värre när det varit så här varmt ute
bästa sättet är att blåsa ur den med tryckluft
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
February 18, 2006
NlTrAm wrote: det ser du på bsod när det kommer upp (dock kryptiskt).
jo förvisso men det står typ olika varje gång.
"avinstallera antivirusprogram, säkerhetsprogram och diskfragmenteringsprogram" "kontrollera hårddiskarna med chkdsk /f osv.... o ibland har det stått typ "att det blev så här kan bero på filen vermonnt.sys" bla bla... skit!!!!!!!!
February 18, 2006
tiggre wrote: har haft 2 polare den här sommaren som haft liknande problem
är inte så att du har extremt mycket damm i chassit? så du får värmeproblem?
blir värre när det varit så här varmt ute
bästa sättet är att blåsa ur den med tryckluft
Okej.. men inget värmeproblem här, moderkortet tjuter om processorn börjar bli för varm. och inte mkt damm nej =)
July 21, 2006
Sitter faktiskt just nu och använder brorsans dator när jag skriver detta, han har också en ganska liknande rigg, Socket A AMD Athlon 900MHz, 512 MB DDR, 350W nätagg, har samma problem som din, har dammat ur lådan med kompressor, provat byta nätagg, inget av det tycks hjälpa.
Tror att det inte är ngt hårdvarufel, varken på hans eller din burk, snarare tror jag windows är ostabilt, va kör du med för operativsystem samt vilka sp/uppdateringar?
February 18, 2006
SS_The_Demon wrote: Sitter faktiskt just nu och använder brorsans dator när jag skriver detta, han har också en ganska liknande rigg, Socket A AMD Athlon 900MHz, 512 MB DDR, 350W nätagg, har samma problem som din, har dammat ur lådan med kompressor, provat byta nätagg, inget av det tycks hjälpa.
Tror att det inte är ngt hårdvarufel, varken på hans eller din burk, snarare tror jag windows är ostabilt, va kör du med för operativsystem samt vilka sp/uppdateringar?
okej.. det har löst sig något så när för mig.. fick formatera hårddisken .. inte den snabba varianten utan helt o hållet.. o sen installera om xp.. sen dess har den gått bra. sätter jag dock in den andra hårddisken oxå så rebootar den av sig själv för eller senare. spelar ingen roll om den är på en egen IDE kanal.. det vill inte ändå. men kör bara med en nu o det har gått bra hittils. får se hur länge det bär... hoppas det fixar sig för dig.. prova formatera helt.
July 21, 2006
Chamber_of_Shaolin wrote: [quote=SS_The_Demon]Sitter faktiskt just nu och använder brorsans dator när jag skriver detta, han har också en ganska liknande rigg, Socket A AMD Athlon 900MHz, 512 MB DDR, 350W nätagg, har samma problem som din, har dammat ur lådan med kompressor, provat byta nätagg, inget av det tycks hjälpa.
okej.. det har löst sig något så när för mig.. fick formatera hårddisken .. inte den snabba varianten utan helt o hållet.. o sen installera om xp.. sen dess har den gått bra. sätter jag dock in den andra hårddisken oxå så rebootar den av sig själv för eller senare. spelar ingen roll om den är på en egen IDE kanal.. det vill inte ändå. men kör bara med en nu o det har gått bra hittils. får se hur länge det bär... hoppas det fixar sig för dig.. prova formatera helt.
Ska göra det ngn dag, skulle jag bestämma skulle jag ha formaterat den för flera dagar sen men eftersom det inte är min burk så... men då tycktes det hjälpa lite för dig iaf 🙂 , men om du t.ex. har program eller spel installerade på den andra disken så kan det hända att det är den som orskarar problemet, du kan ju alltid prova med att formatera den också å se om det löser sig, tror faktiskt att det skulle hjälpa
1 Guest(s)