Väldigt konstigt ljudproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Väldigt konstigt ljudproblem
Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2005 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Har ett Creative 7.1 surroundsystem. Det hela började med att jag lyssnade på musik via winamp och stängde av musiken när jag stack från datorn... Senare när brorsan satte sig vid datorn för att spela så kommer det inget ljud från surroundet längre! Han gjorde inget annat än att starta spelet.

Volymen är på i Windows (kör Xp), volymen är på, på surroundets dosa. Drivrutiner ok. Har dubbelkollat alla sladdar, ok. Kollat ljudinställningar i kontrollpanelen samt Creative Media Source. Det kommer alltså inget ljud överhuvud taget nu. MEN det jäkligt konstiga är att ifall jag pluggar in hörluren via hörlursuttaget på surroundets dosa, så kommer det ljud i hörluren!!!? Drar jag ut sladden så blir det tyst...? I och med att dosan får ström så tänkte jag först att någon kabel åkt ur eller glappa, men hepp. Inte på ljudkortet (Creative Audigy 2) heller. Chansen att surroundet delvis pajat är jäkligt liten då systemet inte är så värst gammalt samt att det funka perfekt innan. Nej, jag har inte på mute... Så det måste vara något mjukvaruproblem, men vad? Har slut på idéer än så länge...

Väldigt tacksam för svar!

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
951763
September 18, 2005 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Huvudutgången är väl satt till 2 Högtalare eller Hörlurar, vanligt problem, kolla även att det inte har blivit omställt till det inbyggda ljudkortet som kan orsaka detta problem.

Prova annars att ställa om till Hörlurar och arbeta seda upp dig till 7.1 Detta tvingar systemet att ändra.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
952033
September 19, 2005 - 6:01 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Huvudutgången är väl satt till 2 Högtalare eller Hörlurar, vanligt problem, kolla även att det inte har blivit omställt till det inbyggda ljudkortet som kan orsaka detta problem.

Prova annars att ställa om till Hörlurar och arbeta seda upp dig till 7.1 Detta tvingar systemet att ändra.

Okej, ska testa dina förslag. Tackar så mkt, återkommer med resultat.

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
952560
September 20, 2005 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ramon wrote: [quote=Sebbe]Huvudutgången är väl satt till 2 Högtalare eller Hörlurar, vanligt problem, kolla även att det inte har blivit omställt till det inbyggda ljudkortet som kan orsaka detta problem.

Okej, ska testa dina förslag. Tackar så mkt, återkommer med resultat.

Huvudutgången var satt till 7.1 i Creative MediaSource samt även i Kontrollpanelen, då jag synkar dessa två. I bios var det inbyggda ljudkortet satt som Auto (konstigt nog, jag har inte satt det som Auto iaf, då var det så standard, men det funkade innan med Auto). I vilket fall som helst så ställde jag om Auto till Disable och startade om datorn. Kom fortfarande inget ljud!

Så sen testade jag att ställa utgången till hörlur och arbetade mig uppåt till 7.1, men vart jag gladare för det? Hepp, funkade inte heller... Jag hörde av en kompis att han råkat ut för samma sak en gång då han skulle spela ett spel första gången efter installation (vi har likadana surroundsystem). För honom hjälpte det att ändra inställningar hit och dit och sen ändra tillbaka för att få ljud, så jag testade detta med, men det funkade inte... Så jag får nog installera om drivrutinerna och Creative's programvara... Om det nu hjälper cry Såvida ni inte har fler förslag? Någon måste ju ha råkat ut för detta?

Väääldigt tacksam för svar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 144
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL