February 3, 2007
Hej
Nu börjar mina hd att väsnas och det låter som de ska falla i bitar varje gång jag startar win, fast de är runt 2-3 år gamla
så jag behöver nu 1st 250 gb Sata 2 disk
datorn står på ca 15h / 7 dagar i veckan så jag behöver lite Heavy duty
och inte ngn skit som jag lyckats köpa innan.
Ska snart inhandla ny dator när finanser finns då det lär inhandlas en bättre hd för win utöver denna.
Har hittat följade hos dustin home
SEAGATE BARRACUDA 7200.10 250GB 7200RPM SATA/300 16MB
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010096562
eller en
WESTERN DIGITAL RE-2 250GB SATA/300 16MB
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010101347
( här står det dock följade på spec;
Anpassade för att användas i RAID-konfigurationer. Ej rekommenderade att använda i vanlig vanliga hårddiskinstallationer. )
Tacksam för synpunkter 😀
March 14, 2001
Ta helt enkelt den hårddisk med bäst pris, alla diskar nu förtiden är så pass bra att skillnaden i hållbarhet är minimal. Det som brukar skilja är värmeutveckling samt ljudnivån.
Se bara till att diskarna kyls ordentligt, gör du inte det så lär du få köpa en ny disk snart, oavsett vilket märke du väljer..
January 5, 2004
Toms Hardware har testat en bunt diskar ganska nyligen, som synes finns det speciella diskar från några tillverkare som skall vara anpassade för 24/7. Vad som skiljer och om det faktiskt spelar någon roll låter jag vara osagt.
http://www.tomshardware.se/lag.....index.html
Mitt forna intryck av Samsung är att de haft fler errors och bad files än t. ex Seagate, är det något de rådit bot på? Funderar som bäst på vad som motiverar prisskillnaden mellan WD/Seagate/Hitachi vs. Samsung - den är inte på något sätt vare sig liten eller försumbar! Procentuellt sett är den på gränsen till enorm. Frågan är om man får vad man betalar för, eller om Samsungs diskar idag är så klockrena som allt fler påstår även efter tre års 24/7-bruk? Börjar man komma upp i 4-5st 500gb-diskar per inköp så är det plötsligt ganska stora pengar som skiljer...
October 20, 2005
kolla bara omdömena 😀
January 5, 2004
För att förtydliga mig själv något så är det som intresserar mig hur Samsungs diskar fungerar efter ett antal år av 24/7-drift.
Att folk är nöjda med sina diskar tre dagar efter leverans är i sig inget märkligt, ej heller att de vinner tester som en följd av att de är snabba och tysta. Det är helt enkelt egenskaper som jag högaktligen skiter blankt i den dagen disken rasar. Livslängd är vad jag är ute efter, märket är Samsung och jag vill ha fakta
September 3, 2001
köpte en maxtor maxline III hårddisk på 300 gig för ett par månader sedan.
Skillnaden mellan diamondmax och maxline serien ska enligt maxtor själva vara att maxline är gjord för serverbruk och har bättre kvalite på sina inredelar, gjorda för att köras 24/7. Man hade också två år till på garantin (tror d var 5). Jag är iaf väldigt nöjd.
Men sen så har jag ju två andra hårddiskar, en hitachi och en vanlig maxtor diamondmax som har funkat rätt länge. SÅ jag skulle nog också påstå att hårddiskars livslängt numera är helt ok.
February 3, 2007
Freddesix wrote: För att förtydliga mig själv något så är det som intresserar mig hur Samsungs diskar fungerar efter ett antal år av 24/7-drift.
Att folk är nöjda med sina diskar tre dagar efter leverans är i sig inget märkligt, ej heller att de vinner tester som en följd av att de är snabba och tysta. Det är helt enkelt egenskaper som jag högaktligen skiter blankt i den dagen disken rasar. Livslängd är vad jag är ute efter, märket är Samsung och jag vill ha fakta
precis vad jag tänkte skriva 😀
strike_formation wrote: kolla bara omdömena 😀
Mmm, hur länge använder man grejjerna innan man plitar ner ett omdöme där?
Ganska intetsägande om t.ex en hårddisk är bra i typ livslängd, det enda man kan yttra sej om med säkerhet är väl ifall disken går tyst och hur den är vad det gäller värmen.. Men det där med tysta diskar är ju också lite osäkert, eftersom man har så olika krav och tycke om vad som är "tyst".
Själv kör jag mest bara med Seagates diskar, och det efter att dom helt enkelt funkat bra. Har inte så stora erfarenheter av andra märken, mest IBM/Hitachi då, men dom lät högt tyckte jag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 22, 2006
Har 3st Samsung Sata2 diskar i min burk!
2x 250 GB varianten, den ena är mer än 1år och är fortfarande lika tyst som den var vid inköp inget fel på den alls! den andra är ett halv år inte häller ngt defekt på den. Sitter med dom två @raid 0 BTW
Sedan köpte jag oxå en samsung sata2 500GB versionen för cirka 1 månad sen. Men skulle nog säga att den e LITE tystare än 250GBs diskarna, men det skiljer inte mycket.
Tycker samsung har väldigt bra diskar inget strul osv.
500GBs disken ligger på 35*C just nu. och det är väll idle oxå.
August 7, 2003
Samsung är 1337-disken, alltså lite ovanlig och typ den som alla datanördar väljer för att känna sig lite "von oben" och sen så måste de skriva en massa för att förklara sig hur bra val de gjort 😉 bland annat på Komplett.
Alla diskar är likadana. Det finns små skillnader mellan dem, men det är oftast större skillnader mellan olika enskilda diskar än mellan olika tillverkare. Du kan få en Samsung som låter värre än en cirkelsåg, eller en som pajar direkt för den delen.
Samsung är ett bra val... lika bra val som något annat. Det kan vara bra hålla sig till en tillverkare, själv hårddisk-fetischist och tänker samla på mig alla olika tillverkare :bgrin:
Kylning är bra för diskar... att bara sätta dem där det fläktar pytte-pytte-lite istället för inget alls kan minska tempen från 50 grader -> 30 grader och förlänga livslängden till det tiodubbla minst.
December 1, 2006
reLiTz wrote: [quote=LenteP]Min Samsung Spinpoint (SP2504C), 250 GB, står på i ca 15-20 timmar varje dag och det är verkligen inga problem där... funkar hur bra och tyst som helst... 🙂
du länge har du kört den så mycket?
Än så länge är det bara ett par månader, men det funkar helt suveränt så jag har ingen oro över att det skulle börja krångla...
3 Guest(s)