Vanligt simpelt nätverk i Windows XP? MERA HJÄLP TACK!!! Det|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vanligt simpelt nätverk i Windows XP? MERA HJÄLP TACK!!! Det
Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 531
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 6, 2002 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja på er alla!

Har fått problem med att skapa ett nätverk här hemma, dels till min internetdelning och dels till mitt vanliga nätverk för exempelvis filöverföring mellan datorerna.
Har 2 st nätverkskort i den ena datorn och 1 st i den andra. Vad jag vet så ska det fungera med dem kablar jag har. Internetkabeln för bredband in i datorn fungerar och kabeln mellan datorerna ska oxå fungera för jag har haft fungerande nätverk tidigare i livet. Men just nu vill det sig inte nämligen.

Nu skulle jag vilja ha lite snabb hjälp av den som vet problemet. Inget större problem som borde lösas snabbt. Tidigare i mina nätverk har det bara varit att koppla in nätverkskorten och kabeln och köra men nu funkar inte det. Det står att jag är ansluten till båda nätverken men jag kan inte hitta den andra datorn oavsett vilken dator jag sitter vid.

Vad har jag gjort för fel?

Tacksam för snabb hjälp!

Mvh Kid Rock

MAIN CPU: [AMD T-BIRD 1,2GHZ][256MB RAM][Samsung Spinpoint 30GB][GF2 MX400 64MB] DOOM CPU: [AMD Athlon 700MHZ][128MB RAM][Seagate Barracuda IV 40GB][Voodoo 16MB]

[ Detta Inlägg ändrades av: Kid Rock den 2002-04-07 23:50 ]

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
160846
April 6, 2002 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

PS: Jag har läst det som ICEMAN har skrivit om. DS Kommer inte mycket längre för det. Hjälp!!!

MAIN CPU: [AMD T-BIRD 1,2GHZ][256MB RAM][Samsung Spinpoint 30GB][GF2 MX400 64MB] DOOM CPU: [AMD Athlon 700MHZ][128MB RAM][Seagate Barracuda IV 40GB][Voodoo 16MB]

[ Detta Inlägg ändrades av: Kid Rock den 2002-04-06 20:54 ]

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
160850
April 6, 2002 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag fått i gång det vanliga nätverket, filöverföring m.m! Nu återstår bara internetdelningen... plz help!!

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
160854
April 6, 2002 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

HMMM... Ska det vara automatisk ip adress eller ska det vara samma ip adress som bredbandet har på den datorn med internet?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
160857
April 6, 2002 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har XP på båda maskinerna så kan du ju prova att gå in på My Network Places (finns en icon på skrivbordet) och klicka på Set up a home or small office network till vänster i fönstret på båda maskinerna. Börja med den datorn som har Internet kopplat till sig. Där får du hjälp med det på ett enkelt sätt med bilder och allt.

Du kan ju prova det så kanske du får det att funka.

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
160858
April 6, 2002 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde på det sättet i från början men det vill inte fungera ändå. Det är märkligt!
Filöverföring fungerar nu, men en annan sak som är knepigt är att det inte funkar att köra nätverk i spel.

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
160964
April 7, 2002 - 6:11 am
sp_Permalink sp_Print

Plz help me!!! Med min internetdelning...

spoof
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
160978
April 7, 2002 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt svårt att hjälpa dig eftersom det finns så mycket olika inställningar som kan stå fel. Mitt förslag är att du "nollställer" alla nätverksinställningarna på båda datorerna, sedan ser till så att internet funkar på den med 2 nics, sedan köra guiden Set Up A Small Home Network (eller nåt sånt) på den datorn och sätta in en diskett som guiden säger och köra över till den andra datorn.

Kanske svårt att förstå vad jag menar men om du gör så här så ska det fungera om du har rätt kablar överallt.

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
161030
April 7, 2002 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag förstår vad du menar. Jag har testat alla guider som finns men det hjälper inte. Internetdelningen funkar fortfarande inte.
Jag har lyckats hitta respektive dator i spel nu i a f via IPX men jag lyckas inte "ansluta" till "host gamet". Alltså, jag får bara fram att det finns ett skapat game men jag kan inte gå in i det av nån konstig anledning. Vad kan det bero på???

Tacksam för svar och ni som försöker hjälpa mig... smile

Danieln
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 280
161073
April 7, 2002 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa att ladda ner Sygate Home Network från sygate.com

Har du några frågor på hur det programmet funkar sen så skriv bara. smile

Kid Rock
Kommer du hit ofta?
Medlem
161165
April 7, 2002 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Laddat hem sygate nu. Vet ej hur programmet fungerar men efter att jag installerat det så funkar internetdelningen till viss del. Det är en väldigt dålig delning kan jag säga. Det går skit segt att surfa in på en sida, om det funkar över huvud taget. Ibland funkar det lite halvt... ibland måste man klicka på "uppdatera" 400 ggr innan man kommer in på en sida. Så ska det väl inte behöva vara!!! Vad är felet????

När jag kommit så här långt kan det väl aldrig vara kablarna det är fel på?
Och varför kan jag inte joina ett game med IPX i ett spel, fastän jag får fram det skapade gamet som den andra datorn gjorde?!?! Händer typ inget när jag försöker joina gamet.

Mer hjälp tack... det närmar sig en lösning allt det här tror jag!!! smile

Danieln
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 280
161306
April 8, 2002 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför det går segt har jag ingen aning om. Jag har denna mjukvarurouter både hemma och hos en kompis och segt går det inte.

Och bevisligen funkar ju kablarna, de får ju kontakt. IPX kan jag tyvärr inte alls.

Kane
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 648
161536
April 9, 2002 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

Hejhej.. alla som hjälpt Kid Rock, kan väl hjälpa mig på min tråd?
https://www.nordichardware.com.....=11&1

säg om det är rätt inställningar m.m

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL