January 4, 2005
Ja skulle byta cpu fläkt.
Tog bort den gamla.
satte på ny smet
installerade fläkten
lät den stå på 1 timme och tempen är följande
Bios: 34C
Everst Home (Visar): Moderkort: 73 C CPU: 118 C Aux: 32 C
kan det vara nån kortslutning? mellan gamla pastan från gamla fläkten och nya pastan från nya fläkten.
kan påpekas jag gjorde aldrig rent CPUN efter gamla cpun utan la på nytt lager pasta.
efter en stund hängde sig hela datorn men Speedfan visar temp på 34 C allt gick som slow motion som CPUn arbetade 100% hela tiden, kanske för den är för varm?
September 12, 2005
September 12, 2005
January 4, 2005
John_lz wrote: Du bör absolut rengöra CPUn så den blir ren från alla gammal pasta. Tänk på att det bara skall finnas ett riktigt tunt lager av ny fräsh pasta när du lägger på kylaren.
Nu har jag gjort detta.
1. tagit bort cpu fläkten och cpun
2. rengjort både med mjuktrasa och propanol (Tack apoteket & NH)
3. när allt var rengjort.
4. satte på ett tunt lager med artic silver 5 med ett litet vykort på cpun.
5. satte cpun i socket och satte på fläkten.
6. startade allt och kollade bios, 31 C!!!!!!
7. kom in i windows och datorn e mycket tystare än med standard amd 64 kylaren.
8. kollade med sandra men den visar fortfarande 69-118 C
ska ha datorn på och se vad tempen blir om den hänger sig eller så förut när jag lyssnade på winamp så låste sig datorn men nu har jag winamp på och det funkar men tempen har inte gott upp än.
Speedfan visar 31 C idle med winamp på. Processorfläkten är en TT SIlent k8 21db (ca: 2445 rpm)
Vill tacka alla för tipset om propannol, det funkar klockrent dustade direkt och lämnade inga märken efter sig. 46 kr för 100 ml räcker till många processorer.. 😀
Min fråga: KAN SANDRA VISA FEL TEMP?
January 4, 2005
Problemet finns kvar 👿 :cy: 🙁 🙁
winamp gör att cpun använder 100% efter den blivit lite varm.
kan det vara så att flänsen tar inte riktigt kontakt med cpu coren? men det är pasta på fläsen om jag tar bort den så den nuddar iaf men kanske inte tillräckligt?
Bild:
[Image Can Not Be Found]
September 12, 2005
January 4, 2005
Ihmrat wrote: [quote=Ticker]jevla apa!!!! cpun brändes fast på kylaren och några piggar gick av fick slänga skiten.. och köpa ny cpu.
Va? hehe tufft ^^ Men hur lyckades pinnarna gå sönder som?
när ja tog loss kylaren så följade cpun med och lossnade från moderkortet.
1 Guest(s)