April 26, 2001
Vi har kopplat ihop 2 datorer med en korskopplad kabel. Allt funkar som det ska i windows, men när vi ska spela t.ex Serious Sam, SoF och andra spel så hittar vi inte varnadra! :arg:
När jag ska starta ett spel så står det nånting med "socket error ....blablabla"...
Vad är det för fel? Nån som har något tips på vad vi ska göra?
We need youre help fast :bgrin:
😕 😕
[b]piece:
p3 500|224ram|13gig |sb.live
ati rage fury 128 32mb
gimmegimmegimme better stuff
[b]
April 26, 2001
Vi har både IPX och tcp/ip installerat.
Kanske det krockar?
Men när vi ska spela så står det nånting med socket error -1 eller nåt sånt 🙁
Så det verkar som det är nåt med socketserna som krånglar men vi har testat allt känns det som men det funkar inte ändå!! *börjar bli desperat.... :bgrin:
[b]piece:
p3 500|224ram|13gig |sb.live
ati rage fury 128 32mb
gimmegimmegimme better stuff
[b]
May 29, 2001
Testa att installera om tcp/ip på båda datoreran, sen om du har någon "personal firewall" på någon av maskinerna så kan även det ställa till problem, testa även en ping localhost för att kontrollera tcp/ip och drivarna till nätverks korten, får du ett svar från 127.0.0.1 (loopback addressen) så är tcp/ip och nätverks drivarna helt ok
January 8, 2001
ta bort alla gateways,dns'er och sånt ifall ni har et inställt i tcp-inställningrna.
typ fyll i att anvnäda dhcp.. typ
edit: iof onödigt ifall ni följer gumbos råd att installera om tcp/ip.. då default inställningarna ställs in då...
installera om TCP/IP gör ni genom att ta bort protokollet från nätverksinställningarna och lägga till dem igen 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: PaPPa den 2001-07-18 23:48 ]
May 29, 2001
kan inte säga att jag håller med dig att det skulle vara onödigt, socket= ip adress+port, antar att spelen är programmerade imot winsocks, anta att det är något fel med tcp/ip stacken eller windows sockets som gör att applikationen (spelet) rapporterar socket error när det försöker gå upp på nätverket,då kan det problemet avhjälpas med en ominstallation av tcp/ip. Kan även vara så att det ligger nån annan applikation igång som lägger beslag på portar som spelet försöker använda sig av och i sin tur orsakar problemet.
May 9, 2001
Om ni kör Win 98/ME så bör ni ha NetBEUI också, annars ser inte datorerna varandra i nätverket. Det går att direktkoppla en nätverksdisk genom att "ansluta en nätverksdisk" i Utforskaren. Men om man kör via Mina Nätverksplatser-ikonen på skrivbordet så måste man ha NetBEUI. Antar att detta kan vara ditt problem med dina spel. Installera NetBEUI protokollet är mitt tips. Med Win 2000 är inte detta något problem.
Sten
2 Guest(s)