December 20, 2000
December 28, 2000
Precis.
Tror du sånna typer sitter och lusläser hw sidor på Internet. Dessutom är nog inte priset så viktigt för dem. Intel har funnits så länge och det känns pålitligt för dem.
Såhär kanske de skulle kunna resonera
"Hmm AMD är det nåt nytt eller? Äh vi kör på Intel de har alltid fungerat bra och har funnits länge"
Ja men Intel har byggt upp en fruktansvärt stor säljkrets för sina processorer som nog inte kommer minska på ett tag.. fast det går väldigt bra för AMD!
Men Intel verkar ju ha förståt att de inte kan sälja sina processorer för de priserna de gör.. De kommer ju slakta priserna ordentligt snart!
Tekniknörd som gillar att träna.
April 2, 2001
"En av eleverna frågade om Athlon-serien och då svarade han att det var AMD's försök att konkurrera med Intels PIII... "
Jo, men är det inte så det är då?
Athlon är väl AMD's försök att konkurrera med Intel?
Intel har fortfarande störst del av marknaden!
Men som ni kanske hörde i kvartalsrapporten så vinstvarnar de!
December 19, 2000
Av Intels totala omsättning står Amd för ungefär 2%, så att Intel är större och mer etablerat är kanske inte den stora frågan. Däremot har ju Amd tagit flera stora kliv i processormarknaden och tagit mer och mer marknadsandelar. Att de är ett stort hot mot Intel när det gäller desktop-marknaden för privatpersoner är inte heller mycket att tveka över.
Men sedan bör ju också Intels marknadsföringskraft nämnas, den är inte heller att leka med, jag antar att de som marknadsför Intel är lika många till antalet som alla anställda på Amd typ.
Glömde säga att jag är hängiven både Amd och Intel. Oavsett vem som "leder" prestandakriget så är vi som konsumenter helt beroende av att båda existerar, det är tack vara konkurrensen som vi får billigare/snabbare och bättre processorer till våra älsklingar till burkar :grin::grin::grin:
Glömde säga att jag är hängiven både Amd och Intel. Oavsett vem som "leder" prestandakriget så är vi som konsumenter helt beroende av att båda existerar, det är tack vara konkurrensen som vi får billigare/snabbare och bättre processorer till våra älsklingar till burkar
Ja hade inte båda två funnits så hade det ju varit mycket högre priser och såklart mindre utbud!
Så hoppas båda får vara kvar länge på marknaden!!
Tekniknörd som gillar att träna.
April 2, 2001
"Av Intels totala omsättning står Amd för ungefär 2%"
Njaa, AMD's omsättningn är väl inte direkt en del av Intels...
Förstår givetvis vad du menar, men, är det bara så lite? De har alltså itne kommit upp i mer än 2%?
Men om man ändast räknar med processormarknaden/omsättningen måste väl siffran ligga ganska mycket högre?
Vet dock att deras mål är på runt 30% av hemdatormarknaden om jag inte missminner mig!
April 5, 2001
Jag är glad att min skola valt Intel före Amd Athlon i dator-salarna. Tänk er själva... 30st Athlon 1Ghz med Fop32 fläktar. Det skulle inte gå att vistas i rummet!
Största anledningen tror jag är att själva priset på processorn inte spelar någon större roll. Visst dom kan spara in 1000kr på att välja ett Athlon system, men lägger dom ändå ut 15.000 per dator PLUSS kostnaderna för alla lincenser till all mjukvara (inte billigt), då är den summan en droppe i havet.
Dessutom ska det finnas tekniker till hands, om dom har bättre saker för sig än att springa runt och installera uppdateringar till Via chipsen.
Nu tror alla säkert alla att jag tycker att Athlon är en dålig processor, tvärtom den är ruskigt snabb och prisvärd, men den lämpar sig bäst i hemmet!
February 7, 2001
Va?!! Vistt intel är ett kännt märke men AMD är passad till Överklockare. Inte Intel.
Intel är bra till skolor (för vem bryr sig om ultra fin grafik när man inte använder den). Jag är stolt att få ha en AMD och jag har haft en Intel. Båda är/va mycket bra.
Moderkorten är det bara 500 spänn och det är inte mycket.
Men som Ni två säger intel till skolor och AMD till hemmet.
Fast tål ni inte att ha flera Fop-38 system i 20-tal maskiner. Låter ganska högt.
1 Guest(s)