December 17, 2002
Sitter o jämför chassifläktar på prisjakt där jag i sökfälten sänker tilllåtna Db till 24 och höjer CFM kravet till minst 60 och märker att Nexus fläktarna som är så populära här inte hamnar på top 4 som jag först trodde.
Istället vinner Xilence 120mm med 21 Db och 68 CFM. Hittar ingen fläkt som slår den ljudnivån och luftpressarförmågan.
Så varför är de där Nexus så populära och rekommenderas hela tiden? Är det p.g.a. PVM eller hög kvalite? Jag antog att ljudnivå och luftpressarförmåga var det absolut viktigaste.
Xilence har väl inte nåt känt fel som gör att ingen köper de..?
March 8, 2004
Du som pratar en del om logik borde vid det här laget insett att olika företags marknadsföringsavdelningar anger lite andra värden än vad som kan uppmätas i verkligheten, den kanske inte blåser mer och samtidigt är tystare. Kanske är ljudet visserligen uppmätt till 21dB men med en helt annan metod eller ännu värre, att ljudet är av en annan sort som upplevs mycket mer störande.
Eller så stämmer deras påståenden och folk är bara fast i sina invanda köpmönster..
/Niklas
November 4, 2001
När tillverkarna anger dBA så säger de egentligen bara vad de fått för värden. Det finns inga referenspunkter, inga data om avstånd och i vilken miljö ljudnivån är uppmätt osv.
En 50dBA fläkt kan alltså vara tystare ön en 20dBA då man helt enkelt hade micen på olika avstånd tex.
Sen finns det skillnader mellan olika fläktar, typen av lager, utformning osv osv. Dessa skillnader är relativt små så det handlar mycket om att hitta ett varvtal där man har en låg ljudnivå samtidigt som man har ett bra flöde. Jag föredrar bra fläktar med en fläktkontroller över "superfläktar" utan...
1 Guest(s)