Varför färgglada sladdar till graffekortet?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför färgglada sladdar till graffekortet?
Ari0n
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 18, 2005 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena alla.
Några av er läste säkert om mitt problem med ett radeon 9800 kort här: https://www.nordichardware.se/.....21186.html. Tack för alla som hjälpte mig, lyckades tillsist.

Hur som helst undrar jag nu: vad var egentligen dom här färgglada sladdarna till? mitt eget Radeon 9200 ploppade man bara ner direkt i moderkortet inget problem alls men detta Radeon 9800 hade också ett uttag med massa sladdar som ledde hit och dit (hårddisk, cd, diskett, processor).
Kommer jag får problem när jag kopplar in mitt nya Radeon 9800 utan alla dom här sladdarna?

Tack

/Ari0n

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
938726
August 18, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

För att agp porten inte klarar att leverera den ström som kortet behöver.

Det kommer inte funka alls eller inte funka så bra, kör jag mitt kort utan strömsladd så får jag bara upp en ruta när jag slår på daton som säger att jag ska sätta i den.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
938742
August 18, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl ändå bara en elkontakt?
Du får det att verka som du ska reparera rymdfärjan. 😀

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
938745
August 18, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja just det men han e ju så okunnig då måste man ju förklarar en massa.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
938762
August 18, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ari0n, du kan ju plocka bort kylaren och grilla korv på GPUn, då förstår du att det är en rejäl mängt kraft som krävs för dom 'bättre' grafikkorten, om all denna ström tog omvägen över AGP porten så skulle det vara mest troligt att moderkortet skulle brännas, precis som att man inte rekomenderar att man kör starka/flera fläktar på moderkortets kontakter, han ska istället ta kraften direkt från nätagget.

när jag skulle installera mitt 9800 Pro första gången så tänkte jag 5-10 sekunder innan jag tryckte ner den i AGP porten att jag inte skulle glömma strömsladden, men självklart så glömmer jag det ändå, *piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip* 😀

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
938776
August 18, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: när jag skulle installera mitt 9800 Pro första gången så tänkte jag 5-10 sekunder innan jag tryckte ner den i AGP porten att jag inte skulle glömma strömsladden, men självklart så glömmer jag det ändå, *piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip* 😀

Höll på att skita på mig när min burk började tjuta när jag monterat mitt 6800 😛

Ari0n
Medlem
938957
August 18, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

jajaja jag fattar ingenting av det där, första gången jag öppnar burken ^^
Jo jag förstod det också att det där var strömkontakten efter att ha provat sätta på datorn med det nya kortet i (du har glömt att sätta in strömsladden i ditt Radeon 9800 kort, fixxa det n00b).
Men vad gör jag nu? I datorn jag flyttade från fanns säkert 5 stk såna här lediga strömkontakter men i min egen finns det inga extra. jag provade att tillfälligt offra cd-brännaren genom att helt enkelt flytta över den kontakten sålänge men sladden var inte tillräckligt lång.
Jag antar att det ska nån slags förlängnings sladd till... jag leder strömmen in i cd brännaren för exempel och sedan ut igen och till grafikkortet för som jag ser det går det inte att koppla direkt från någonting...
Vad heter dom här grejerna jag ska ha? så kan jag gå ner och fixxa det imorgon...

//Ari0n

SCORPIUS
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
938995
August 19, 2005 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Att du leder strömmen in i cd brännaren tex och sedan ut igen och till grafikkortet är rätt. Så gjorde jag med innan jag fick fri molexsladd.
Btw.. Molex är namnet på den kontakten du sätter i grafikkort, hårddisk mm!

Ari0n
Medlem
938996
August 19, 2005 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

SCORPIUS wrote: Att du leder strömmen in i cd brännaren tex och sedan ut igen och till grafikkortet är rätt. Så gjorde jag med innan jag fick fri molexsladd.
Btw.. Molex är namnet på den kontakten du sätter i grafikkort, hårddisk mm!

tackar tackar! blir kjell och company när dom öppnar imorgon ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 309
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL