August 28, 2004
Ja, om några veckor är det 2 år sedan 8800 GTS kom till klorna på giriga konsumenter. Var ett superbra köp då. Sedan kom 8800GT och G92, "9800gx2", 9800GTX och en massa andra pisskort, som kort sagt är ett två år gammalt 8800 GTS som är lite klockat.
Om man jämför äldre grafikkort mot deras uppföljande generation så har det varit enorma höjningar i prestanda, jämfört med nu.
5900 > 6800 = Extremt stor skillnad i prestanda
6800 > 7800/7900 = Väldigt stor skillnad i prestanda
7900 > 8800 = Enorm skillnad, samt DX10.
8800 GTS > 9800 GTX = Några fjuttiga procent?
Det har i princip stått stilla för nVIDIA i två år, och de säljer samma förbannade skitkort men märker om dem.
9800GTX är nästan identiskt med 8800 GT? Varför köper folk ett 9800 GTX för omkring 2 000:- istället för ett 8800 för en tusenlapp? Extremt ful marknadsföring av nVIDIA att sälja samma gamla kort, ommärkt med en högre prislapp.
Jag hoppas någon stämmer dem så att det svider ordentligt.
Vad anser ni? Kör nVIDIA med fula knep och snålar med prestandan? Det är inte omöjligt att nVIDIA redan skapat ett nytt grafikkort som skulle klå det mesta på fingrarna, men tillverkar fortfarande de äldre modellerna då de blivit mycket billigare att tillverka, och på så vis håvar de in en hisklig massa kosing?
Kan vara jag som yrar, men ska bli kul att läsa era synpunkter angående detta.
Förmodligen av någon orsak liknande den som gör att folk köper bil av dittan eller dattans bilmärke.
"Alltid funkat bra förut". Förtroende är ingen smal sak...
Att något är "värst" och bäst väger inte tyngst alla gånger heller, se bara hur mycket bilar t.ex Hyundai, Seat och Skoda får iväg.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 26, 2007
January 4, 2008
ja du hade fått en hel del mer prestanda med ett 4850/70 och för nästan samma peng...jag har för mig jag läste i en annan tråd att man nu har börjat nå taket för förhållandet prestanda/effektutveckling...att man, om man vill ha betydligt mer prestanda, även måste göra ett stort kliv uppåt i kylning, vilket driver upp priserna till orimliga höjder....
May 5, 2004
Ett annat exempel:
Donanimhaber released the first picture of the ASUS GeForce 9800 GT Ultimate, which should be released very soon. In many aspects the GPU is at most part a re-branded 8800 GT with its 512MB GDDR3 memory, 112 Stream Processors and identical core/memory clockspeeds. The Ultimate model from ASUS however features much higher parameters, 725MHz core, 2000MHz memory and 1750MHz shader clocks. The picture shows the card to have a cooler similar to that of the GeForce 8800 GTS 512M. It remains to be seen if the GPU uses the newer 55nm silicon fabrication process
October 26, 2007
August 28, 2004
Cirap wrote: nu har 9800GT landat också.
I princip ett 8800GT i 55nm. Exakt samma klockfrekvenser. Tycker det borde vara billigare än 880GT eftersom det är 55nm men alla butiker som listar det säljer den för ca $30 dyrare
Vore ju en annan grej om det var som så att de sänkte priserna med 200-300 spänn varje gång de hoppar över till en ny teknik, som 65 > 55nm.
Svalare, strömsnålare och billigare men samma peng. Nu suger de bara ut så mycket de kan.
1 Guest(s)