November 22, 2001
http://www.seagate.com/ww/v/in.....age=Model#
Alltså en 320 GB Maxtor SATA disk.
Problemet jag har är att jag gärna vill kolla SMART status på disken. Alltså kolla hur den mår. Köra lite tester etc. Men nu har jag nog installera 5-6 olika HDD program och inget vill kännas vid med diskarna då dom tydligen räknas som SCSI-diskar. Kollade egenskaperna på disken och mkt riktigt står det SCSI fast det är vanliga SATA-diskar.
Jag har två WD SATA diskar i en annan burk och där är det inga problem. Någon annan som haft detta problem eller vet vad man ska göra? Varken Maxtors PowerMax eller Seagates Seagate tools program kan göra något. Har även testat andra tillverkares som WD Diagnostics och HDD-Life m.m. men inget funkar.
Tips?
mvh
pemani
November 22, 2001
Lehto wrote: Det är inte 2 diskar som är raidade och syns som en volym? Då tror xp att det är en SCSI disk
Nej dom är inte raidade heller. Windows visar två fysiska diskar på olika snören. Jäkla mysko det här. Funderade om det går att ställa in någonstans? Alltså om det är en felinställning.
August 7, 2003
Det blir så att en disk anses som "scsi" oavsett den är det eller inte lite beroende på vilka drivrutiner man använder. Det finns minst två olika "familjer" drivrutiner i Windows. Storport eller miniport drivers.
Så där var det även på gamla Amigan att alla diskar var "scsi".
Tips: Hämta något program DOS eller Linux-baserat, som kan läsa SMART-värden utan att ens gå in i Windows... Typ Spinrite eller div andra program
2 Guest(s)