October 21, 2005
Hej, jag undrar lite över varför dom har satt in en "Talspole"? som inte klarar av högtalarna?
Börjar lukta bränt om jag kör 70% volym på mina Logitech Z-680 505w RMS
Vad jag har fått reda på så är det Talspolen som blir överbelastad.. Varför sätter dom i en talspole som inte klarar av 100% på högtalarna? / En längre tid?
Kan spela 100% ja men då tar det inte lång tid förens det börjar lukta..
😕
August 30, 2005
Därför att en förstärkare spelar på max vid ungefär 70% (vissa källor talar om ca 50%). Därutöver försöker förstärkaren spela en signal som den inte har kapacitet till vilket ger förvrängd signal, något som är skadligt för högtalarna.
Använd också ditt sunda förnuft, en PC högtalare är inte en High End HiFi förstärkare och högtalare på några villkors vis, därav det billiga(re) priset.
Gillar för övrigt citatet från HIFI klubbens hemsida: Det är ju ingen som förväntar sig att en bil ska tåla att köra in i en tegelmur i 50 km/h, även om den har en topphastighet på 200 km/h. Och det är ju ingen som förväntar sig att en Fiat Uno med en 1-litersmotor ska kunna köra i 300 km/h. Tänk på samma sätt när du spelar högt på din anläggning.
March 24, 2003
Man ska aldrig spela en högtalare högre än vad som låter bra, låter den illa så sänker man ett snäpp.
En kraftigare spole blir kanske tyngre för förstärkaren att driva... allt inom ljud är mer eller mindre en kompromiss åt nåt håll.
De som recenserar högtalare i 100000kronors-klassen hittar också nåt att klaga på oftast.
April 14, 2001
Om förstärkaren inte orkar mer spelar inte talspolen nån roll, det låter illa ändå. I 99% av fallen är det förstärkarens fel inte högtalarens, samma sak gäller när högtalaren går sönder. Inga problem att spela sönder en högtalare för 100,000kr med en klen förstärkare.
April 14, 2001
Moscow wrote: Grejen är att det inte låter så illa alls på 100%
Diskanten är förjävlig iaf .. skriker i öronen eller så är det mina öron
Basen är helt okej ochså.
så på 70% tycker jag inte att det ska börja lukta
Förstår inte varför det ska vara talspolen som luktar, du har även massa elektronik i lådan. Blir säkert väldigt varmt p,g,a dina disco nivåer 🙂
April 14, 2001
rico01 wrote: Det är inte ljudnivån som brukar fräsa högtalare, det är signalkvaliteten.
Klart det inte är själva ljudnivån i sig men förstår inte riktigt. Så med andra ord så kan man spela högre ju bättre kabel man har eftersom kvaliten blir bättre......ursäkta men bull 🙂 Någonstans på volymskalan börjar en förstärkare att dista och långvarig sådant är aldrig bra för en högtalare oavsett pris.
August 30, 2005
Käre Hogan, men jag tror inte du begriper vad jag faktiskt skrev tidigare.
En reciever eller förstärkare går på max vid ca 70%. Vid högre volym än så krävs det en starkare signal, en signal som för att behålla kvaliteten behöver mer ström. Detta klarar inte förstärkaren av, därav försämras kvaliteten på signalen. Du kan utan att blinka förstöra ett par 500w högtalare med en 20w förstärkare pga att den ursprungliga signalen från förstärkaren är så pass förvriden att den skadar högtalarna. Det spelar då ingen roll om du har kablar till högtalarna värda flera hundra tusen, så pass mycket förbättrar inte dessa för att korrigera förvridningen från förstärkaren, kablarna vet ju förresten inte vilken slags försämring som är resultatet.
Du kan nå golvet för en förstärkares distortion långt innan ljudnivån är för hög från högtalarna.
March 24, 2003
Och 70 - eller 100% är bara en skala på reglaget.
Om du har en stark insignal, typ allt på datorn uppdraget till max, kanske du når 100% av förstärkaren utnivå redan vid 50% på volymreglaget.
Logitechs 505W RMS är vid en ganska hög distorsionsnivå... så när man spelar ut dem så borde ljudet vara ordentligt dåligt redan.
Om du vill ha mycket bas, kan du ju dra upp nivån på subben, den högtalaren klarar nog mer än satelliterna gör.
March 24, 2003
Och 70 - eller 100% är bara en skala på reglaget.
Om du har en stark insignal, typ allt på datorn uppdraget till max, kanske du når 100% av förstärkaren utnivå redan vid 50% på volymreglaget.
Logitechs 505W RMS är vid en ganska hög distorsionsnivå... så när man spelar ut dem så borde ljudet vara ordentligt dåligt redan.
Om du vill ha mycket bas, kan du ju dra upp nivån på subben, den högtalaren klarar nog mer än satelliterna gör.
June 30, 2001
Hogan wrote: Om förstärkaren inte orkar mer spelar inte talspolen nån roll, det låter illa ändå. I 99% av fallen är det förstärkarens fel inte högtalarens, samma sak gäller när högtalaren går sönder. Inga problem att spela sönder en högtalare för 100,000kr med en klen förstärkare.
Hm, de flesta nya (om inte alla) förstärkare har ju en säkring som slår till innan detta händer. Drar jag på för mycket på min förstärkare så klipper den (har bara hänt en gång på fyllan, kan inte komma upp i de nivåerna i "normalt" tillstånd.). Men jag är ju ingen guru när det gäller förstärkare och så...
March 24, 2003
Mathias wrote:
Hm, de flesta nya (om inte alla) förstärkare har ju en säkring som slår till innan detta händer. Drar jag på för mycket på min förstärkare så klipper den (har bara hänt en gång på fyllan, kan inte komma upp i de nivåerna i "normalt" tillstånd.). Men jag är ju ingen guru när det gäller förstärkare och så...
Även om alla förstärkare har en säkring av något slag, är det absolut ingen garanti för att det räddar högtalaren.
Säkringen är till för att rädda förstärkaren, oftast är det en värmesäkring. Spelade lite högt en gång med en Nad, tänkte inte på att den stor på en mjuk stol så den inte fick någon luftcirkulation, märkte att den blivit väldigt varm precis innan ljudet försvann. Ops tänkte jag, stängde av och slog på den igen... funkade som den skulle efteråt som tur va.
1 Guest(s)