February 15, 2003
Vet inte om jag lägger tråden rätt. Ni får flytta på den om det inte passar.
Ja, som sagt varför ska man defragmentera (det heter så va?) hårddiskarna?
Jag märker att folk pratar om det hela tiden.
Vad är det egentligen?
Kan man använda "Diskdefragmenteraren" i WinXP eller ska man använda något annat program?
November 19, 2005
Det funkar fint med diskdefregmenteraren i windows.
Man kan säga att den flyttar om sakerna på hårddisken så att de kan kommas åt mkt fortare.
En dator som man aldrig defragmenterar blir i längden väldigt seg.
Jag gör detta ca var annan månad. man märker skillnad. jag rekomenderar att göra det.
August 11, 2005
Speciellt viktigt att defraga när man ändrar mycket i filer etc och håller på med stora kvantiteter.
Jag defragar tex efter att jag installerat/avinstallerat program etc
går det för lång tid mellan defragen kommer det att ta _lång_ tid medan det kan gå fort om man defragar tex en gång per vecka lr så.
February 15, 2003
Okej.. Då kanske man ska ta att testa det då 🙂
Har aldrig gjort det nämligen..
Så det lär ta lite tid.. 540 aldrig-defragmenterade-gb :blink:
Edit: Är det lika viktigt att göra det på "lagringsdiskar" som innehåller mest divx?
Eller är det bara win och program och sånt som behövs?
February 22, 2006
January 22, 2006
Ngt program som är skit bra att defragga med är diskkeeper 10! Den måste man iofs köpa, men det finns att tanka hem 30 dar gratis, och den funkar skit bra! Sedan lägger den inte allt i ordning utan sorterar oxå dom filer som man änvänder mest så den ska hitta dom fortast.
Den gör oxå jobbet snabbt och kräver INTE lika mycket resurser som win xps egna!
January 7, 2006
matti_88 wrote: Hur mycket utrymme måste man ha för att det inte ska ta sönder diskarna. Kan man göra så att den skriver över sakerna på den andra disken sålänge, medans den defragmenterar den ena disken?
Programmet räknar ut själv hur mkt utrymme du behöver, och om du vill flytta filer får du nog göra det själv. Men dataförluster vid defragmentering har iaf jag inte varit med om.
1 Guest(s)