February 24, 2002
Jag har just byggt ihop min dator.
När jag trycker på strömbrytaren som går fläkten till nätaggregat, processor och grafikkort igång.
Dioden till CD-spelaren blinkar lite, men i övrigt händer ingenting. Inga pip och ingenting på skärmen.
Moderkortet är ett MSI K7T266 Pro2. Det har 4 dioder placerade i en "kvadrat" vid USB-kontakterna som de kallar D-Bracket. Alla 4 lyser rött och enligt manualen, så innebär det att processorn är skadad.
Nån som har några idéer om vad jag kan ha gjort fel eller är det enda att försöka få processorn utbytt???
June 22, 2002
February 24, 2002
Jag får väl gå igenom allting en gång till, jag vet att det är det första man bör göra...
Vad är det minsta man behöver för att testköra? Processor, grafikkort och minne? Behövs hårddisk, floppy, tangentbord, mus bara för att starta och se om det funkar?
Om något skulle vara paj, vilket låter mest troligt av det jag beskrivit? Moderkort eller processor?
June 18, 2001
Gör så här... har funkat 100 tals gånger...
bygg om burken, d.v.s plocka isärallt, och sätt ihop det igen.
Om det uppkommit någon transportskada (typ om du flyttat den väldigt nyss) så kan något glappa, minnen, powerkabel, fläns och cpu t.ex. Annars låter det ju klart som att CPU'n pajjat. Moderkortet får ju ström och diagnostiken funkar ju, då är det ju mest troligt att det är CPU'n som antingen är paj eller sitter på kasst.
July 3, 2002
February 24, 2002
Nu har jag fått tillbaks prollen och jag har pratat med Dustin, där jag köpt moderkortet. Fick några tips.
Jag började om med bara Processorn och högtalaren ansluten. Lyssnade efter pipsignaler. Ok.
Plockade i minnet och försökte igen. Nya signaler. Hade det varit samma signaler som tidigare, så skulle det visst vara fel på minnet, men det var det inte. Ok.
Plockade i ett gammalt PCI-grafikkort, som jag visste fungerade. Ok.
Bytte till mitt nya grafikkort. Ok.
Fortsatte med Floppy och Hårddisk och tangentbord.
Tadaaa!!!! Det verkar fungera nu. Har väl bara CD-läsaren kvar, så håll tummarna! 😀
1 Guest(s)