June 17, 2006
Jag har en Intel P4 3,4 GHz processor men fläckten till den låter hur mycket som hälst. Även om ja går ner en trappa i huset så kan man höra den.
Affären där ja köpte datorn säger att det inte är deras problem men det skulle hjälpa om ja satte in fler fläktar i den 😕 asså det verkade lite skumt så ja ställer min fråga här till er först. Hjälper det med fler fläktar eller finns det nått annat effektivt sätt ?
March 18, 2004
Dra in ett program för att kolla temperaturen på processorn, till exempel speedfan eller everest home edition.
Intels prescott är ju inte direkt känd för att vara sval 😉
Sen fixar du kylningen. Bra genomflöde genom burken ska det vara (insug nere fram, utblås uppe där bak).
Kolla även på en ny kylare till processorn, en bra går på 400-500 kr (sök i forumet).
December 29, 2004
1. det är dålig kontakt mellan CPU och kylare. Lösning: applisera om kylpastan ORDENTLIGT.
2. kylaren suger. Lösning: köp en bra, tex Freezer 64 PRO är billiga och bra.
3. slut/dålig fläkt, ev går på max hela tiden. Lösning: nyt till bättre/tystare fläkt eller sänk hastigheten på den om temperaturen tillåter det.
4. Inget/dåligt flöde i chassit. Lösning: ändra flödet till det bättre, eller sätt in mer fläktar.
Lita INTE på vad speedfan och liknande säger om tempen, dom visar ALDRIG rätt, men ligger den på en 40-60 är den ganska rätt.
Håll dig borta från dom dåliga och dyra zalmanblommorna, ska du ha en blomma köp northqs, billigare OCH bättre.
Posta en bild på CPU kylaren så vi vet vad det är för nån.
November 22, 2001
hypno toad wrote:
Lita INTE på vad speedfan och liknande säger om tempen, dom visar ALDRIG rätt, men ligger den på en 40-60 är den ganska rätt.
Håll dig borta från dom dåliga och dyra zalmanblommorna, ska du ha en blomma köp northqs, billigare OCH bättre.
Nu vet jag inte vad du menar med fel, men jag har aldrig varit med om att speedfan visar andra temperaturer än bios.
Att 40-60 är "rätt" kan man inte säga. En prescott kan lätt gå varmare än så med originalkylare, särskilt nu i sommarvärmen. Och idle-tempen kan mycket väl vara lägre.
Att zalman är dyra kan jag hålla med om, men att säga att de är dåliga är helt fel.
December 29, 2004
Json_81 wrote: Nu vet jag inte vad du menar med fel, men jag har aldrig varit med om att speedfan visar andra temperaturer än bios.
Att 40-60 är "rätt" kan man inte säga. En prescott kan lätt gå varmare än så med originalkylare, särskilt nu i sommarvärmen. Och idle-tempen kan mycket väl vara lägre.
Att zalman är dyra kan jag hålla med om, men att säga att de är dåliga är helt fel.
Bios visar också fel, inte ligger den vad bios eller allt annant visar i. A64 ligger ungefär ~35C över vad bios brukar visa. Och ibland visar do helt fel, tex -110C, då är den en pajj sensor, men oftast visar dom samma sak som alla andra A64 på samma moderkort. Det skiljer också mellan olika moderkort.
Vad prescott ligger i vet jag ej, men ligger den ungefär vad jag sa + lite till visar den NOG hyffsat rätt.
Kolla så kylaren ligger på bra.
November 22, 2001
hypno toad wrote: Bios visar också fel, inte ligger den vad bios eller allt annant visar i. A64 ligger ungefär ~35C över vad bios brukar visa. Och ibland visar do helt fel, tex -110C, då är den en pajj sensor, men oftast visar dom samma sak som alla andra A64 på samma moderkort. Det skiljer också mellan olika moderkort.
Jag vet inte vad du druckit, men jag tycker du ska sluta med det.
Inte en chans i världen att min processor ligger över 80 grader.
Jag har testat och använt en massa moderkort och processorer och aldrig sett något visa -110 grader. Att verkliga temperaturen skiljer sig en eller ett par grader från vad bios visar är inget ovanligt, men det är sällan mer än så.
December 29, 2004
Json_81 wrote: Jag vet inte vad du druckit, men jag tycker du ska sluta med det.
Inte en chans i världen att min processor ligger över 80 grader.
Jag har testat och använt en massa moderkort och processorer och aldrig sett något visa -110 grader. Att verkliga temperaturen skiljer sig en eller ett par grader från vad bios visar är inget ovanligt, men det är sällan mer än så.
Vatten, så nu vet du 🙂
Vad exakt vet du om det hära?
Ibland visar dom fel, tex -110, men oftast visar dom samma som samma modell, men det är INTE den rätta temperaturen på CPUn.
Varför flänsen inte är lika varm är pågrund av att den är mycket större sen är det flera lager med olika saker mellan kärnan och kylaren.
Hur jag vet att den är ~30C varmare än biosvisar? Jo, värmekamera. Det var nån sida, minns inte vilken som det var som gjorde ett tast emd en sån på en A64, och den låg i 75C i själva kärnan.
Så nu vet du.
November 22, 2001
hypno toad wrote: Vad exakt vet du om det hära?
Ibland visar dom fel, tex -110, men oftast visar dom samma som samma modell, men det är INTE den rätta temperaturen på CPUn.
Varför flänsen inte är lika varm är pågrund av att den är mycket större sen är det flera lager med olika saker mellan kärnan och kylaren.
Hur jag vet att den är ~30C varmare än biosvisar? Jo, värmekamera. Det var nån sida, minns inte vilken som det var som gjorde ett tast emd en sån på en A64, och den låg i 75C i själva kärnan.
Så nu vet du.
Jag skulle vilja se en länk som visar det.
Jag har jobbat som datortekniker och testat hårdvara, jag har som sagt aldrig sett något moderkort visa minusgrader. Jag har oxå sett samma moderkort visa olika temperaturer på olika processorer.
Självklart är flänsen inte lika varm som processorn, det är väl ingen som påstått? Och ingen dator mäter temperaturen på flänsen.
December 29, 2004
Json_81 wrote: Jag skulle vilja se en länk som visar det.
Jag har jobbat som datortekniker och testat hårdvara, jag har som sagt aldrig sett något moderkort visa minusgrader. Jag har oxå sett samma moderkort visa olika temperaturer på olika processorer.
Självklart är flänsen inte lika varm som processorn, det är väl ingen som påstått? Och ingen dator mäter temperaturen på flänsen.
Ibland buggar sakerna ur och visar fel temperatur, det har tillochmed jag upplevt, det var speciellt vanligt på lite äldre grejjer.
En del moderkort lägger på ett par C eller tar bort ett par C, så är det bara. Det går bara en "kabel" i CPUn som moderkortet kollar resistansen på för att se temperaturen, och i din storleken och vad den får kosta har gjort den väääldigt oexakt. Sen verkar den inte precis ligga i mitten av kärnan.
btw hittade faktiskt länken http://www.bigbruin.com/review.....php?file=1 (för övrigt väldigt intressant artikel).
March 11, 2003
hypno toad wrote: [quote=Json_81]Jag skulle vilja se en länk som visar det.
Ibland buggar sakerna ur och visar fel temperatur, det har tillochmed jag upplevt, det var speciellt vanligt på lite äldre grejjer.
En del moderkort lägger på ett par C eller tar bort ett par C, så är det bara. Det går bara en "kabel" i CPUn som moderkortet kollar resistansen på för att se temperaturen, och i din storleken och vad den får kosta har gjort den väääldigt oexakt. Sen verkar den inte precis ligga i mitten av kärnan.
btw hittade faktiskt länken http://www.bigbruin.com/reviews05/nf4thermals/index.php?file=1 (för övrigt väldigt intressant artikel).
Den där länken visar ju bara vad de flesta redan visste. Att en processor med mer än 30% överklock under full load går i 73 grader med luftkylning är ju mer ett bevis på att ITE Smart Guardian inte fungerade bra här. Att man skulle utgå från att 30 graders felvisning var något normalt p.g.a. det är ju bara dumt.
November 22, 2001
hypno toad wrote: Ibland buggar sakerna ur och visar fel temperatur, det har tillochmed jag upplevt, det var speciellt vanligt på lite äldre grejjer.
btw hittade faktiskt länken http://www.bigbruin.com/review.....php?file=1 (för övrigt väldigt intressant artikel).
Att du har råkat ut för det någon gång betyder inte att det är vanligt som du påstår.
Ingen har väl påstått att det inte skiljer ett par grader, det är ditt påstående att man ska lägga på 35 grader.
Och precis som denstore säger, att en såpass överklockad processor går så varmt är inget konstigt. Att deras program visar så lågt tyder ju snarast på att det är fel på just det programmet. Kör jag min processor i 2.4ghz kommer den över 60 grader enligt smartfan mfl, tror du verkligen den skulle vara närmare 100 grader egentligen då?
December 29, 2004
Json_81 wrote: Att du har råkat ut för det någon gång betyder inte att det är vanligt som du påstår.
Ingen har väl påstått att det inte skiljer ett par grader, det är ditt påstående att man ska lägga på 35 grader.
Och precis som denstore säger, att en såpass överklockad processor går så varmt är inget konstigt. Att deras program visar så lågt tyder ju snarast på att det är fel på just det programmet. Kör jag min processor i 2.4ghz kommer den över 60 grader enligt smartfan mfl, tror du verkligen den skulle vara närmare 100 grader egentligen då?
30-35 sa jag ju, det är ~30 i det hära fallet ju.
Smartgardian tar från bios vad jag vet iaf, på mitt Expert bräda gör den det, och på min pappas SLI-D gör den det, EXAKT samma som bios, det jag påpekar är att dom inte visar rätt, tänk efter på hur små, och billigade dom måste vara.
Menmen, ni gör som ni vill 🙂
1 Guest(s)