June 11, 2001
Jag har mobiltelefonen på laddning här vid datorn och några usb-enheter (avstängda men anslutna) När mobilen tog emot ett samtal så sa windows att den hittade en usb-enhet, men den kunde inte identifiera den.
Har kollat utrustningen men inte hittat något problem, kan däremot tänka mig att tex minneskortsläsare som inte behöver egen ström eller andra lagringsmedia kan få skadad information.
Så ett tips var försiktig med mobilen brevid usb-anslutna saker.
June 11, 2001
Nej inte direkt, den ena är en kortläsare, det andra en extern hårddisk som var ansluten men avstängd, förmodligen var det hårddiskens kabel som gav information. Det började även knastra i högtalarna till förstäkaren som står en bit bort, så singnalen var kraftig.
Eftersom inga fel finns på disken så är det förmodligen ganska ofarligt, men kan tänka mig att minneskort etc kanske kan skadas. Bäst är ju att alltid vara försiktig i förväg.
Märker även att datorns UPS-enhet slår över till batteri då och då pga av att det är risk för åska så kan det även vara en störning där. Men som sagt, datorns reaktion på usb-anslutningen dök upp innom en sekund från det att mobilen började ringa för inkommande samtal. För övrig brukar mobilsignalen uppföra sig konstigt vid lågtryck så det kan finans ett samband.
2 Guest(s)