Värsta problemet, hdisken klickar pga av moderkortet?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Värsta problemet, hdisken klickar pga av moderkortet?
MRZ999
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 71
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 17, 2007 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett problem som bara blivit värre och värre under senaste månaden. Det är så att när man startar datorn tar det jättelång tid för den att hitta hdisken och BIOS står och tänker ibörjan några minuter.
Sen startar datorn och då händer det konstiga att hdisken klickar till. Det märks på datorn för den typ stannar till, men annars händer inget. Typ det hörs ett klick, så startar hdisken om sig låter det som.
Nu gör den det varje gång jag typ öppnar en bild i webbläsaren, så det är jättejobbigt och jag är rädd att hdisken ska gå sönder.

Ibland när man startar datorn så är bios massa KINA tecken och även resten av datorn, typ när den ska ladda windows så händer inget.

Sen går det inte heller att föra över låter till min mp3 spelare. Typ efter några låtar så startar datorn om mp3 spelaren och jag får ett felmeddelande. Mp3 spelaren funkar jättebra i min andra dator.

Nu undrar jag om nån haft något liknande. Om moderkortet är trasigt eller om jag kanske kan uppgradera bios och få det att funka. Jag är inte så bra på datorer längre som jag var i min tidiga ungdom. Mycket har förändrats. : )

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1131224
April 17, 2007 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Hårddisken är kass, bara att byta. Om du har garanti kvar så utnyttjar du lämpligtvis den.

MRZ999
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 71
1131311
April 17, 2007 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

fast jag tog en annan hdisk från datorn där nere och den började direkt bete sig likadant när jag bootade med XP skivan... :/

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1131362
April 17, 2007 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du ser konstiga tecken i bios-booten så tyder det snarare på någon form av kortslutning på moderkortet eller att någon kabel är skadad (även externa). Prova att montera om moderkortet så att det inte sitter en distans på fel ställe eller att täckplatatan som sitter framför ps/2, usb och lan-portarna inte kommer i kontakt med moderkortet, har du temperaturkablar som berättar för moderkortet om temperaturen i datorn kollar du att dessa inte kommer åt moderkortet eller hårddisken.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL