April 17, 2007
Jag har ett problem som bara blivit värre och värre under senaste månaden. Det är så att när man startar datorn tar det jättelång tid för den att hitta hdisken och BIOS står och tänker ibörjan några minuter.
Sen startar datorn och då händer det konstiga att hdisken klickar till. Det märks på datorn för den typ stannar till, men annars händer inget. Typ det hörs ett klick, så startar hdisken om sig låter det som.
Nu gör den det varje gång jag typ öppnar en bild i webbläsaren, så det är jättejobbigt och jag är rädd att hdisken ska gå sönder.
Ibland när man startar datorn så är bios massa KINA tecken och även resten av datorn, typ när den ska ladda windows så händer inget.
Sen går det inte heller att föra över låter till min mp3 spelare. Typ efter några låtar så startar datorn om mp3 spelaren och jag får ett felmeddelande. Mp3 spelaren funkar jättebra i min andra dator.
Nu undrar jag om nån haft något liknande. Om moderkortet är trasigt eller om jag kanske kan uppgradera bios och få det att funka. Jag är inte så bra på datorer längre som jag var i min tidiga ungdom. Mycket har förändrats. : )
June 11, 2001
Om du ser konstiga tecken i bios-booten så tyder det snarare på någon form av kortslutning på moderkortet eller att någon kabel är skadad (även externa). Prova att montera om moderkortet så att det inte sitter en distans på fel ställe eller att täckplatatan som sitter framför ps/2, usb och lan-portarna inte kommer i kontakt med moderkortet, har du temperaturkablar som berättar för moderkortet om temperaturen i datorn kollar du att dessa inte kommer åt moderkortet eller hårddisken.
1 Guest(s)