September 24, 2002
September 24, 2002
Jag har i princip exakt samma delar som dig i datorn. förutom grafikkortet då. Jag märkte Liiiite skillnad när jag bytte från 1 disk som du har nu, till 2st i RAID0. Men inte va de så fasligt mycket inte. Beror ju iofs på hur stor disken är som du har nu, även lite på hur mycket du har på den kanske...
March 23, 2003
just nu så har jag en maxtor 200gb sata, med massa partitioner, en för os + program, en som typ temp, en för musik o sånt och en för växlingsfilen.
Det jag funderar på är att köpa en 80gb sata2 och köra os + program på den och så köra växlingsfilen + allt annat på 200gb sata.
September 24, 2002
June 11, 2001
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM 995:-
Mer Cache på hårddisken är det som gäller, sedan så om du växlar
program och system på varisin hårddisk så är systemet snabbare.
Resultatet skulle se ut så här
Hdd1:
[16-64 GB Windows][Privata filer/dokument][Tempfiler 8 GB]
Hdd2:
[Swap minst 4096 MB eller 3xRAM][Program][Audio][Bilder]
Dela upp så att filer som ofta hanteras ligger på egna partitioner. Swapfilen sätter du till en fast storlek på systemdisken på 512 MB, sedan så lägger du den även på swappartition på den andra diskens första partition för bästa prestanda. Använd så stora kluster som möjligt på denna partition
Programpartitionen använder du för att installera program / spel etc. Om du har många krävade spel kan det vara intressant att installera dessa på en egen partition.
Till Privata Filer kopplar du Mappen Mina Dokument.
Till Tempfiler kan du koppla systemets temporära instälningar samt ditt användarkontos tempinställningar här lägger du även Temporary Internet Files.
Tänk på att placera filer från tex digitalkamera på en egen partition. En partiton för bränning av skivor är ett sätt att slippa buffert underrun, till denna kopierar du dom filer du vill bränna på skiva.
Ytterligare en fördel är att virus får svårarare att installera sig samt att om en partition skadas så kan du ofta rädda dom andra eller tom kopiera ut informationen och sedan formatera om partitionen.
2 Guest(s)