Vart kan jag lära mig?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vart kan jag lära mig?
Shlobban
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2006 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Vill läsa upp på allt vad processorer och minne heter så att jag förstår alla termer och tekniken bakom det hela. Nu undrar jag om det finns några bra sidor för just detta, där tekniken bakom olika processorer osv förlaras, t.ex. hur en processor med färre mhz kan vara kvickare än en mer fler. Och vad det är för skillnad på olika DDR minnen osv. Det är mycket jag inte har hängt med i senaste åren och det blir lätt förvirrande då jag läser runt på forum och hemsidor. Så, ge mig era länktips och lite råd om vart jag kan läsa, vill veta både grundläggande saker och lite mer avancerade.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1081375
September 28, 2006 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

http://sv.wikipedia.org/ finns en del

Jonas740
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
1084092
October 8, 2006 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Shlobban wrote: Vill läsa upp på allt vad processorer och minne heter så att jag förstår alla termer och tekniken bakom det hela. Nu undrar jag om det finns några bra sidor för just detta, där tekniken bakom olika processorer osv förlaras, t.ex. hur en processor med färre mhz kan vara kvickare än en mer fler. Och vad det är för skillnad på olika DDR minnen osv. Det är mycket jag inte har hängt med i senaste åren och det blir lätt förvirrande då jag läser runt på forum och hemsidor. Så, ge mig era länktips och lite råd om vart jag kan läsa, vill veta både grundläggande saker och lite mer avancerade.

Brukar finnas böcker för varje CPU serie faktiskt. Detta för att de som kodar i typ ASM... Men det står ju info där även för dig som förklarar hur det ser ut med mera...

/Jonas

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1084120
October 8, 2006 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Såvida du behärskar engelska så finns det en del info på http://www.howstuffworks.com Testa söka via google med, annars finns många böcker i ämnet.

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1084134
October 8, 2006 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vår egen datorbyggarskola berättar lite om vad olika prylar gör. Är väl enklaste stället att kolla på tror jag.

http://www.datorbyggarskolan.se

//Jimmy

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 437
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL