February 9, 2006
Hej!
Tänkte börja med dekorera mitt hem med Lite led... t.ex bakom platt-tvn verkar d bli väldigt snyggt!! men även leka lite här o där!
så därför tänkte jag lära mig LED.. kan typ inget sen tidigare!
http://www.molectric.com/index.....p?cPath=22
är väl såna leds jag tänkt mig!
kollat runt lite.. och undrar hur man fixar strömförsörjningen?? Vill ju helst dra direkt från eluttaget.. Vad ska man använda för sorts kabel mellan LED's osv...
November 5, 2002
För att göra det enkelt för dig så kan du utgå från en transfornator. Oftast kan du ta en begagnad där apparaten till den inte används.
Ju högre effekt transfomatorn kan ge ju fler lysdioder kan den driva.
För att veta hur många lysdioder du kan driva får du först räkna ut effekten på dioden om det inte redan står angivet.
P=U*I, så om spänningsfallet är 3,6V och 30mA krävs blir det 108mW, ca 0,1W. Så med en transformator på 3,6V och som kan ge 500mA så kan du driva 500/30=16 LEDs. Då paralellt koplade.
Har du en transformator på 9V så stämmer ju inte det med 3,6 eller 2*3,6 (2 seriekopplade) utan då skulle jag nog sänka spänningen från 9V till 7,2 eller straxt där över. Du får se till spec. för de LEDs du väljer vad dess min- och max-värde ligger på.
Ska du köra flera paralellt eller kombinerat paralellt och seriellt och sänka spänningen men ett mostånd måste du ta fram den dammiga fysikboken och räkna med kirchoffs lagar för att de vad det ska vara för storlek på det ensamma moståndet.
De flesta blå och vita lysdioder går bra att köra på 4V, och om man då har en transformator på 12V så kan man seriekoppla 3st och slippa motstånd. Sen paralellkoppla serier av 3 tilss man kommer upp i vad transformatorn klarar av att ge. Sen kan det ju vara idé att inte dra max ur transformatorn utan ha lite marginal till maxnivån så att man inte förkortar transformatorns livslängd. Vid max effekt kommer transformatorn bli varm och inte hålla lika länge.
Du har säkert flera frågor, men börja med att hitta lämplig transformator och välja LED så blir det enklare. Tror du klarar det själv om du lägger ner lite jobb :blink:
Edit: Ang kablar så spelar det ingen större roll då det är så låga effekter det handlar om. Har det blivit över gamla tunna högtalarkablar så fungerar de alldeles utmärkt.
January 7, 2006
Relaxia wrote: De flesta blå och vita lysdioder går bra att köra på 4V, och om man då har en transformator på 12V så kan man seriekoppla 3st och slippa motstånd. Sen paralellkoppla serier av 3 tilss man kommer upp i vad transformatorn klarar av att ge. Sen kan det ju vara idé att inte dra max ur transformatorn utan ha lite marginal till maxnivån så att man inte förkortar transformatorns livslängd. Vid max effekt kommer transformatorn bli varm och inte hålla lika länge.
Då man ska ha en begränsad strömkälla till dioder så ska man ändå ha motstånd. En transformator är begränsad, men det är lite skillnad på 2A och 0,003A 😉
1 Guest(s)