July 3, 2006
Hejsan! 🙂
Ska snart köpa vattenkylning och jag undrar om man kan få färg på vattnet med att använda typ karammellfärg? Utan att det geggar ihop sig i slangarna eller hur man ska säga?
Sett att det finns UV färg med, men då jag inte har UV rör för tillfället och inte så jätte mycket plats så undrar jag om det går att häva i lite färgämne som tillexempel karammellfärg?
Tack på förhand 😀
January 8, 2005
Finns en hel del, kolla på webhallen eller annan E-butik så hittar du säkert... tror du är ute efter en sån här ? :
http://www.webhallen.com/prod......p?id=74686
sen så skrev du att du tänkte köpa vattenkylning ? har detta att erbjuda för ett rimligt pris:
https://www.nordichardware.se/.....highlight=
om du är intresserad hör av dig via PM.
best regards, pole
April 21, 2004
mach wrote: Inte att rekommendera.
Du behöver ett anti-korrigeringsmedel i vattnet. Annars finns det risk att det börjar läcka illa fort.
Zahlman har blå och jag har sett gröna & röda medel från andra tillverkare så du borde kunna få i den färgen som du vill ha ändå.
Nja du behöver inte alls ha anti-korrosionsmedel i vattnet. Har du enbart kopparblock och en koppar/mässing-radiator fördärvar det bara systemets kylförmåga. Är det däremot så att du även har aluminium i systemet så är det mer eller mindre ett krav att använda anti-korrosionsmedel. Men helst ska aluminium undvikas då det har sämmre värmeegenskaper och att man då behöver tillsatser i vattnet som sänker vattnets värmeegenskaper då man för det mesta har någon koppardel i systemet.
Däremot bör du ha någon form av anti-bakterie/alg-medel, men sen är det bara destillerat vatten som behövs.
Alltså destillerat vatten + algmedel + färg om du vill ha det (tänk på att även det sänker kylförmågan, fast det är ofta snyggt, det kan jag hålla med om)
Hmm nu hamna jag lite oftopic kanske men för att komma tillbaka till topicen, även UV-reaktiv färg syns i vanligt ljus. Jag har dock inte stött på "vanlig" färg mer än om man räknar anti-korrosionsvätskor. Däremot finns det färgad slang som för det mesta ser riktigt bra ut, tyvärr är den inte lika bra (läs böjbar) som Tygon, men det får man leva med. Och färgad slang påverkar heller inte kylningen på ett negativt sätt som tillsatser.
Edit: Tryckte skicka för tidigt
För att svara på din fråga, använd inte karamellfärg då det kommer bli mat till alger, inte det du vill ha i ditt system. Fast det blir ju en snygg färg utav det (både färgen och algerna :D)
Vet inte om det Snorch säger är en bra idé eller inte, då jag aldrig hört någon nämna det förut, beror lite på vad det är för färg i en sådan penna.
Den vätskan Polekatt länka till är egentligen bara vatten, anti-korrosionsmedel och en gnutta UV-färg. Inte bra för kylegenskaperna.
October 28, 2004
FlaXaE wrote: Hejsan! 🙂
Ska snart köpa vattenkylning och jag undrar om man kan få färg på vattnet med att använda typ karammellfärg? Utan att det geggar ihop sig i slangarna eller hur man ska säga?
Sett att det finns UV färg med, men då jag inte har UV rör för tillfället och inte så jätte mycket plats så undrar jag om det går att häva i lite färgämne som tillexempel karammellfärg?
Tack på förhand 😀
Klart att det går! Waterwetter förbättrar dessutom kylförmågan och förhindrar korrosion.
Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830
July 3, 2006
Tack för alla svar, har inte varit inne på ett tag nu men =) .
Detta är kitet jag tänkte på, eftersom min budget inte är den bästa och det går väl att uppgradera då och då senare .. skulle köpt ett block till mitt 8800gts senare också 🙂
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=335866
Okej, då blir det ingen karammellfärg då 😛 .. Såg även att man fick med anti alg - waterwetter i kitet ? 🙂
Skulle uppskatta ännu mer en produkt eller lösning som alla kunde hålla med om så man fick färg på vattnet, elr det finns ju massa lösningar och vissa har ni ju skrivit men vilken är bäst för både prestanda och utseende om man förklarar så ? =)
Tack 🙂
March 14, 2001
Spritpenna som sagt, finns inte bättre och lättre och det ger inte sämre kylning. De flesta tillsatser ger inte sämre kylegenskaper, inte så mycket att man märker det om man håller sig inom rimliga gränser på ~5%.
Har själv kört med bara rent kranvatten, kranvatten och ~5% glykol med lite färg från en spritpenna i åratal och har inte haft några problem, varken med alger eller korrosion. Någon form av medel som hindrar korrosion är att föredra oavsett om du blandar olika metaller i systemet, även fast man bara använder koppar så oxiderar den. Vanlig glykol fungerar väldigt bra och är billigt, finns i lite olika färger dessutom.
Så ta och skaffa en en liten skvätt glykol och en spritpenna som matchar glykolens färg och du har ett fullgott skydd mot diverse alger och korrosion samt även lite färg på det hela.
July 3, 2006
tackar, lät bra det där. Tack så mycket för förslaget 🙂 . Btw, kitet jag ska köpa, är väl ändå rätt bra? knappast så där jätte bra, men det duger väl gott och väl till att klocka en e6300 och ett nforce 650 chipset? Har inte hittat något annat, får ju inte kosta mer än vad det där gör för jag inte har råd med mer :/ Vill helst ha nytt .
March 14, 2001
Jo visst fungerar det systemet, WaterChills block brukar vara bra, är väl kylaren som inte är den bästa isf men fungerar det kommer det göra.
Fast nog skulle jag köpt begagnat, finns rätt mycket vattenkylningssaker på begagnatmarkanden till bra pris. Skulle tro att du kan få tag på ett likvärdigt system begagnat för halva kompletts pris.
edit: Kanske inte är lika lätt att få tag på saker till nyare processorer m.m. så som socket 775, men säkerligen billigare iaf..
April 24, 2007
Snorch wrote: Spritpenna som sagt, finns inte bättre och lättre och det ger inte sämre kylning. De flesta tillsatser ger inte sämre kylegenskaper, inte så mycket att man märker det om man håller sig inom rimliga gränser på ~5%.
Har själv kört med bara rent kranvatten, kranvatten och ~5% glykol med lite färg från en spritpenna i åratal och har inte haft några problem, varken med alger eller korrosion. Någon form av medel som hindrar korrosion är att föredra oavsett om du blandar olika metaller i systemet, även fast man bara använder koppar så oxiderar den. Vanlig glykol fungerar väldigt bra och är billigt, finns i lite olika färger dessutom.Så ta och skaffa en en liten skvätt glykol och en spritpenna som matchar glykolens färg och du har ett fullgott skydd mot diverse alger och korrosion samt även lite färg på det hela.
om du nu inte visste varför det är extra viktigt att ha antikorrisions medel när man blandar metaller så är det för att alltid när man har olika metaller i kontakt (eller indirekt) och vatten bildas det korrision (rost) men inte om dem består av samma ämne=koppar skadar inte koppar..Enkel elektrokemi 😀
March 14, 2001
nvidiaamd wrote: [quote=Snorch]Spritpenna som sagt, finns inte bättre och lättre och det ger inte sämre kylning. De flesta tillsatser ger inte sämre kylegenskaper, inte så mycket att man märker det om man håller sig inom rimliga gränser på ~5%.
Har själv kört med bara rent kranvatten, kranvatten och ~5% glykol med lite färg från en spritpenna i åratal och har inte haft några problem, varken med alger eller korrosion. Någon form av medel som hindrar korrosion är att föredra oavsett om du blandar olika metaller i systemet, även fast man bara använder koppar så oxiderar den. Vanlig glykol fungerar väldigt bra och är billigt, finns i lite olika färger dessutom.Så ta och skaffa en en liten skvätt glykol och en spritpenna som matchar glykolens färg och du har ett fullgott skydd mot diverse alger och korrosion samt även lite färg på det hela.
om du nu inte visste varför det är extra viktigt att ha antikorrisions medel när man blandar metaller så är det för att alltid när man har olika metaller i kontakt (eller indirekt) och vatten bildas det korrision (rost) men inte om dem består av samma ämne=koppar skadar inte koppar..Enkel elektrokemi 😀
Jo tack jag vet mycket väl varför det är "viktigt" då.. men använder man bara koppar bör man oavsett det använda antikorrosionsmedel då kopparn hålls renare då och mindre risk för oxid på den. Som exempel, pusta upp en bit koppar och låt den ligga bortom räckvidd för andra metaller, vänta några veckor se om den är lika blank och fin som när du hade putsat den.. kan meddela att det kommer den inte vara, varför? Jo den oxiderar även utan kontakt med andra metaller.
April 21, 2004
Snorch wrote:
Jo tack jag vet mycket väl varför det är "viktigt" då.. men använder man bara koppar bör man oavsett det använda antikorrosionsmedel då kopparn hålls renare då och mindre risk för oxid på den. Som exempel, pusta upp en bit koppar och låt den ligga bortom räckvidd för andra metaller, vänta några veckor se om den är lika blank och fin som när du hade putsat den.. kan meddela att det kommer den inte vara, varför? Jo den oxiderar även utan kontakt med andra metaller.
Detta stämmer bra i just förhållandet luft. Men i destillerat vatten så kan inte koppar oxidera. Du kan inte jämnföra de förhållandena. då det är helt otskillda. För den delen så är det bara ytskiktet av kopparen som oxiderar (några få atomlager) och detta påverkar inte prestandan på någon mätbart sätt, eftersom värmen har tagit sig igenom det lagret fort i vilket fall som helst. Men det spelar ingen roll i exemplet här då oxidation inte sker.
Fast destvatten självjoniserar sig efter ett tag och kan då börja oxidera koppar, men detta är väldigt minimalt (man kan ej se det med blotta ögat) Och vi är tillbaka där att kopparen bara oxiderar i det översta lagret. Däremot i galvanisk korrosion mellan koppar och aluminium så blir den galvaniska potentialen mellan de två elementen större och korrosion sker betydligt fortare, aluminiumet "äts" även upp vilket inte är så kul när blocket sen börjar läcka. Det här låter mycke värre än det egentligen är då korrosionen tar lång tid på sig även i de mycke sämmre förhållandena som aluminium och koppar ger än bara koppar.
Det du nämner att den oxiderar utan andra metaller är omöjligt, oxidation sker med joner, alltså metaller (finns även joner i luften men ej i destvatten) så du har delvis rätt, det händer i luften. Och vad är det du pratar om, "renare"?
March 14, 2001
Nej det är möjligt att man inte kan jämför så som jag gjorde och helt klart är ju det inget större problem då det inte påverkar kylförmågan märkbart.
Men ser ändå ingen anledning till att inte använda antikorrosionsmedel och samtidigt få skydd mot alger och allt sånt, kylfögmågan försämras inte så pass mycket att man märker det i ett system för kylning av dator.
"Renare" yta..
March 14, 2001
Nja aggresiva ton tycker jag inte, du hade väl rätt i det du säger och jag kan väl medge att jag inte är så hemskt insatt i kemi/fysik som handlar om detta.
Men däremot vet jag inte om jag vill gå med på att några få procent (5%) glykol/antikorrosionsmedel ens höjer temperaturen med några grader, möjligen en grad, men det kan handla om så pass mycket annat än just glykolen som påverkar så lite temperaturskillnad.
April 21, 2004
Tack, visste inte hur allt jag skrev kunde tolkas. Hmm nä vet faktist inte hur mycket det höjer, är nog förmodligen bara 0,5-1 C har inga siffror på det. Beror på hur hela systemt är utformat, typ av block, typ av radiator etc. För att enkelt säga det så påverkar glycolen vattnet på detta sätt:
Negatvia:
Höjer "trögheten" på vattnet (Viscositet)
Sänker hur mycke värme vattnet kan hålla (Specifika värmeentalpiteten)
Sänker värmeledningsförmågan, alltså hur snabbt vattnet tar åt sig värme från blocken och hur snabbt det avger värme i radiatorn.
Men i en 5% blandning som vi pratar om är det inte vidare mycke nått av dom.
Positiva:
Anti-korrosionsmedel i en korrosiv miljö
Anti-bakterie/alg egenskaper
Gör så att systemet kan användas i en subzero temperatur
Fungerar ungefär som ett smörjmedel och kan därmed möjligtvis höja pumpens livslängd och sänka dess ljudnivå.
Har säkert missat några grejer på båda, men struntsamma. Det finns iaf fördelar och nackdelar. Man bestämmer själv helt enkelt 🙂
Btw, älskar din binary sig 😀
July 3, 2006
hehe, okok.
Så det jag ska använda är glykol ( 5%) och kranvatten och ev färg från spritpenna om jag fattat det här riktigt nu ?
Gör det något om man använder kranvatten istället för destillerat vatten?
Man behöver inte anti alg medel om man använder glykol eller?
Tack så mycket 🙂
March 14, 2001
Kranvatten fungerar bra, har själva kört med kranvatten och lite glykol i säkert 1.5 år utan vattenbyte och inga problem där. Men destillerat vatten är att föredra och det är så billigt att det egentligen inte finns någon anledning att köra annat och på köpet minskar man risken för alger och annat ännu mer.
!Xabbu: Det var nog en rätt bra sammanfattning, men borde inte glykolen minska ytspänningen lite? Isf är ju det ännu en till sak som minskar dess negativa egenskaper, även fast dessa är minimala för att inte säga obetydliga vid 5%-blandning.
Du är nog en av få som kommenterat signen som verkligen förstått den, om du nu gjorde det vill säga 😛
1 Guest(s)