Vattenkylning (Waterchill Xternal) på A8N32-SLI Deluxe?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vattenkylning (Waterchill Xternal) på A8N32-SLI Deluxe?
JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 15, 2007 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej på er!

Jag fick precis min uppgraderingspaket, moderkortet är ett Asus A8N32-SLI Deluxe. Jag har nu även tagit steget till vattenkylningen efter att läsa reviews och allt, och det blev ett Waterchill Xternal paket.

Nu undrar jag dock lite hur jag ska göra. Moderkortet har följande layout:

Image Enlarger

Alltså chippet som kan kylas med vattenkylningsblock är i direkt förbindelse med något annat chip, och ett koppar kylblock som sitter bredvid CPU'n (och möjligtvis kyler något chip där med). Om jag vill använda vattenkylblocket till chippet måste jag nästan plocka bort hela det där kopparblocket eftersom de verkar ihoppkopplade genom kopparledningen. Det verkar inte så smart...

Dessutom undrar jag varför de gör 'reklam' och säga att det är ett passiv kylt moderkort, men sedan får man med en liten fläkt som ska/kan sättas på koppardelen bredvid CPU'n. Behövs den verkligen? Jag tänkte nog inte överclocka något, inte i början i alla fall.

Någon som har erfarenhet eller vet mer om det?
Tacksamt för era synpunkter.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1110858
January 15, 2007 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Fläkten till chipsetkylningen är främst till för dem som inte använder luftkylning (ex. vatten). Då har man ingen processorfläkt som hjälper till att forsla bort värmen från denna koppar heatpipe. Ska du inte överklocka så behövs den troligtvis inte ändå, även om du kör med vatten. Håll koll på temperaturen till nordbryggan bara.
Jag har själv ett WaterChill Xternal till ett A8N-SLI Premium (också passiv heatpipe till nordbryggan). Personligen så struntade jag i att vattenkyla nordbryggan då det var alltför bökigt. I så fall tar man bort hela den passiva kylslingan (koppar i ditt fall). Då måste dock volt regulatorerna på moderkortet kylas med något (dem sitter under det kopparblock där du sätter fläkten). Exempel på en sådan om du håller på med vatten:

http://www.aqua-pcs.co.uk/inde.....ductid=140

Jag lät heatpipen sitta kvar och kyler nu processorn och grafikkortet med Xternal enheten.
Ska du överklocka så sätt på fläkten som kom med moderkortet och kör på. :dead:

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110863
January 15, 2007 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret, toppen!

Tror nog jag struntar i chipsetet då. Lilla flakten får i första hand sitta kvar, tror inte den låter mycket.

Jag installerade Asus pc probe och kollar lite vad temperaturen gör; den visar runt 45 grader för CPU'n och 43 grader för moderkortet (är det nordbryggan då?). Men det är med sidan från chassin borttagit. Nar jag sätte på den fick jag varning att moderkorttemperaturen översteg 45 grader. Nu är det enkelt att anpassa inställningar, men jag vet inte vad som är rimligt där?

Jag kör följande systemet:

Asus A8N32-SLI Deluxe
AMD X2 4800+
4x 512Mb Corsair eller något
HIS X1900XT IceQ3

Har just nu inga fläkter alls i chassit, det verkar dumt att ha de när man ska använda vattenkylning (med tanke på ljudet, syftet med vattenkylning är ju till storsta delen att få ner ljudet). Funderar på evt fippla in en 80mm tyst fläkt i baksidan som blåser ut luft (SilenX).

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110872
January 15, 2007 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja nordbryggan=moderkortet i Pc Probe, och 43 grader är i mesta laget.
Jag rekommenderar starkt att du installerar ett par fläktar i chassit (helst både insug och utblås). Tänk på att nordbryggan fortfarande i högsta grad påverkas av hur bra ventilation du har i chassit.
En minst lika stor anledning till vattenkylning (förutom minska ljudnivå) är att det brukar ge mer utrymme för överklockning.
Jag tycker även CPU tempen är för hög, om du mätt den när den går på tomgång (idle) vill säga. Har vattenblocket bra kontakt med processorn och har du använt kylpasta vid monteringen? Hur mycket kör du Xternal fläktarna på?

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110874
January 15, 2007 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah jag har nog inte byggt i vattenkylningen än, annars skulle jag absolut vara besviken!

Det här är uppgraderingspaketet som jag fick det, ville först installera windows och allt och kolla att allting funkar ok.

Jag har en tub arctic silver här, det borde funka bra med det. Tänkte installera vattenkylningen imorgon på kvällen och provköra det några timmar innan jag slår på datorn.

Det med chassifläktar ska jag nog fixa då, men då vill jag ha tysta fläktar. Jag är egentligen ingen 'klockare', ville mest ha datorn tyst. Och så blir kylningen såklart bättre.

Jag vet inte precis vad det är för kylning som sitter på CPU'n nu, den har några kopparledningar men annars är den i zink eller vad det är (silverfärgat). Vad jag vet har 'boxed' fläktar inte de kopparrör, men jag har ju aldrig haft/sett X2 boxen 🙂

*edit*

då kom jag på en till fråga:

jag har aldrig ändrat något i BIOS vad det gäller minnet. Har mest haft 'vanliga' minnen. Nu fick jag 4 st Corsair CMX512-3200C2PRO 400mhz CL2 med i uppgraderingspaketet. Borde jag ändra något i BIOS för att utnjytta de optimalt? Eller anpassas det automatisk?

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110881
January 16, 2007 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

OK, då förstår jag. Det är avsaknaden av chassiventilation som gör att dina temps är lite höga. Annars så lär det vara den boxade kylningen som sitter på CPU:n nu. På X2 processorerna så kommer de med heatpipes i koppar och är riktigt hyfsade.
Arctic silver 5 är bland det bästa i kylpasta väg så det ska inte vara några problem. Lägg bara en liten klick i mitten av CPU:n, ungefär i storleksordningen av ett kokat riskorn lite drygt. Trycket från vattenblocket fördelar sedan kylpastan. Brukar vara vanligt misstag att man har på för mycket av det.
Tysta fläktar är OK, bara du har lite luft genomströmning i lådan.

Minnena ska gå att köra i 2-3-3-6@400MHz. Kanske måste du öka lite på MEM/DDr Voltage lite, uppemot 2.7-2.8V, för att det ska bli stabilt.
Prova dig fram. Lämnar du minnena i Auto så lär du få sämre inställningar än vad de kan klara av. Lite synd eftersom det är snabba performance minnen du har.
Pga att du har 4st stickor så måste du nog lämna Command Rate vid 2T.
AMDs inbyggda minneskontroller gillar inte 4 stickor och CR 1T.

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110896
January 16, 2007 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ok tack, ska prova det! Det är nog i BIOS man anpassar sånt vad? Inte med mjukvara? Har som sagt aldrig gjort sånt.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110994
January 16, 2007 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

JorisS wrote: Ok tack, ska prova det! Det är nog i BIOS man anpassar sånt vad? Inte med mjukvara? Har som sagt aldrig gjort sånt.

Ja det bästa stället att göra dessa inställningar är utan tvekan i BIOS. Kolla i din manual. Det ligger under Advanced-DRAM Configuration, eller liknande.
Det kan även göras i nTune, men det är inget jag rekommenderar.

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111046
January 16, 2007 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag installerat allting, och det funkar FINFINT! 😎

Enligt Asus Probe har jag 33 grader på CPU'n, 42 på moderkortet (med ett 80mm chassisfläkt som blåser ut luft på baksidan, den lilla fläkten på koppardelen och 2 st 80mm som blåser i luft på framsidan - sidan sitter inte på än dock). Jag har ett Thermaltake chassis som tyvärr inte ryms en 120mm fläkt på baksidan.

Har ni bra förslag på ett tyst och bra 80mm fläkt som jag kan ersätta de nuvarande med? Eller ska man modda chassis lite så den ryms 120mm på baksidan i alla fall? Har läst något om att montera fläkten på utsidan, funkar det (lika) bra?

Förresten så visar Waterchill programmet att det är 25 grader på CPU'n och 27 på GFX'n. Vet inte vilket visar bäst.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111061
January 16, 2007 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

De 25 resp 27 grader du ser i Waterchill mjukvaran är vatten- respektive lufttemperaturen i enheten. Luften är den lägre av dem.
Kan du modda dit 120mm fläkt/ar så är det givetvis bättre. Flyttar betydligt mer luft med ett lägre varvtal (=lägre ljudnivå).

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111111
January 17, 2007 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

Allting verkar funka ok nu, men det känns som satt pumpen låter en del mer idag än den gjorde igår. Datorn har varit avstängd under natten.

Setet jag köpte var en -DEMO hos Komplett, dvs en refurbished. Fötterna satt redan på Xternal enheten, så den har nog används förr. Annars såg den i nyskick ut, inte dammigt eller något. Men jag undrar om jag inbildar saker eller om det verkligen är så att pumpen låter mera nu. Och isåfall, om det är ok eller inte. Just nu låter pumpen mer än fläktarna, och då kör jag pumpen på 2800rpm och fläktar på 20%.

Det är faktiskt pumpen som låter mest av hela datorn, trots att jag har några inte direkt tysta 80mm fläktar ikopplat nu med....

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111210
January 17, 2007 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du säker på att det är pumpen. Vad är det för typ av ljud?

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111266
January 17, 2007 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det snurrar lite, låter som en pump. Men inte mycket. Trodde bara att det var mindre första dagen, men det kanske var pga att fläktarna lät mera då.
Det har inte försämrat sedan dess, så jag kör på. Är nöjd med systemet! 😎

Tack för hjälpen! Minnena har jag inte fixat än, visste inte riktigt vad de siffror står för tills jag läste tråden om CAS timings. Men har inte hunnit riktigt, haft mycket undervisning. Det kommer till helgen. Ska lira lite CS då, få se om det håller sig stabilt då.

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111443
January 18, 2007 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag anpassat allt på minnena med. Har dock haft 2 spontana systemavstängningar, som jag inte vet anledningen till. Ingen reboot eller något, den bara stängde av sig helt och hållet på en gång.

Första gången var när jag rörde på musen när Windows var i screensaver mode, andra gången precis nu när jag sätte på skrivaren som jag precis installerade (och har inkopplat till USB uttag på G15 tangentbordet).

Det går att starta datorn direkt efter igen. Jag installerade drivrutiner till tangentbordet nu, och nu funkade det även med skrivaren.

Undrar om det är något med nätaggretaten (Hiper Type-R 580W) och att jag har för mycket på ett kontakt, eller om det är minnena. Kör de på 2-3-3-6 och 2T, och 2.7V. Har inte ändrat något mer.

Någon som vet vad det tyder på med att datorn stänger av sig helt och utan mera? Bara direkt 'click' och då är den avstängd.

JorisS
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112408
January 22, 2007 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Har haft mycket mer strul med spontana datoravstängningar, försökte med att koppla bort 2 utav 3 hårddiskar, körde med 1Gb minne (på originalinställning) och minskade fläktar osv. Detta för att minska strömförbrukningen (W) eftersom jag fick en del svar att det kanske var PSU'n som inte klarar av hela systemet.

Jag är väldigt tveksamt dock... har en Hiper Type-R 580W, enligt Asus PROBE är alla volt-värden riktigt stabil och på bra nivå. Oavsett om jag har kopplat in allt, eller kopplar bort en del, den visar samma värdena, så inget som tyder på att den har för stor load eller sånt.

Kopplade bort vattenkylningspaketet i lördags på kvällen och har inte haft ett enda problem sedan dess. Kopplade in vattenkylningen igår kväll igen för att testa och kolla lite mera. Då var det lite läckage på den (baksidan enheten, vid reservoiren), inget från slångarna. Och då vid första boot fick jag blå skärm med 'Machine_Exception_Error' eller något. Därefter gick det bra med 2 ggr reboot.

Jag undrar om något kan vara riktigt fel på vattenkylningsenheten? Dvs att den på något vis ger spikar/peaks i strömförbrukningen eller spänningen?

Eller ÄR det helt enkelt ett för svagt nättaggregat?

Vad kan ni rekommendera, isåfall?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL