Verkar som ett billigt resultat för denna?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Verkar som ett billigt resultat för denna?
HantriX
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2006 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en dator som jag köpte för några månader sen och har testat allt som har med mjukvara att göra. Inget kan få upp prestandan.
Detta kan bero på att det är en HP Pavilion d4290.se. Pga av att processorn inte är klockbar för att BIOS inställningarna är i stort sätt låsta. Grafikkortet kan jag få upp så att jag får från 7300 till 7800 i 3Dmark 05 med standard inställningar i det. Hade nu tänkt mig byta moderkortet helt och skaffa kylning för klockning till jul för moderkortet är helt värdelöst. Men min fråga är, är inte detta fortfarande ganska "billigt" resultat för en sådan dator eller är det jag som tar fel? Och vad ska jag köpa/göra för att få upp prestandan?

Här är prestandan.

Länk: http://h10025.www1.hp.com/ewfr.....ct=1155972.

Mainboard : Asus LITHIUM
Chipset : Intel i945P
Processor : Intel Pentium 4 660 @ 3600 MHz
Physical Memory : 1536 MB
Video Card : Nvidia Corp GeForce 7800 GTX
Hard Disk : SAMSUNG (160 GB)
Hard Disk : SAMSUNG (160 GB)
DVD-Rom Drive : HP DVD Writer 740b
DVD-Rom Drive : IDE-DVD DROM6216
DVD-Rom Drive : OH7200E IDL579L SCSI CdRom Device
DVD-Rom Drive : OH7200E IDL579L SCSI CdRom Device
Monitor Type : Dell Computer DELL D1226H - 17 inchs
Network Card : Atheros Communications Inc AR5006 family 802.11abg Wireless NIC
Network Card : Intel Corporation 82801GB I/O Controller Hub LAN
Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 2
DirectX : Version 9.0c (september 2006)

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1094888
November 18, 2006 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle passa på att byta processorn också. De gamla pentium propparna är ganska kassa jämfört med Core 2 Duo. Jag kan rekommendera några paket från ca 3000, men jag måste veta lite mer om datorn. Vilken typ av minne ddr el. ddr2. Kag antar att det är DDR men det är säkrast att fråga. Hur många minnesstickor har du? 3x512MB?

Grafikkortet är fortfarande gångbart. En annan sak du bör tänka på är att din produktnyckel till windows kommer att bli ogiltig när du byter moderkort. Den gäller bara för den konfigurationen du har nu.

Men när jag tänker efter så kan man nog köra en Core 2 duo på ett intel 945P. Flasha till det senaste bioset. Ladda ner det från ASUS sida och inte HP:s. Hur som helst, Processorn är ditt stora problem. Eventuellt också minnet beroende på vad det är för typ och vilka timings och frekvens du kör dem i.

HantriX
Medlem
1095057
November 19, 2006 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Minnena är DDR2 4300 på 2x512 2x256.
Ok, ganska tungt att bära om det verkligen är processorn för den kostar en hel del (närmare 3700). Undrar om man verkligen köper en riktigt bra kylning till CPU:n och lägger till ett klockbart moderkort så kan man klocka upp det. Men vet tyvär inte om det hjälper. Och processorn är fortfarande intakt med sitt knappa år på nacken. Men följer gärna dina råd.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1095073
November 19, 2006 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

det kommer knappt göra nån skillnad om du klockar CPU:n, sälj hela datorn på blocket, säkert nån stackare som kan lägga en hel del, köp sedan en begagnad C2D setup 😉

Knopp
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 217
1095086
November 19, 2006 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

en avvikande fråga!

vilka ligger först just nu? AMD eller intel? för först var det ju intell sen amd och nu?

tack på förhand

HantriX
Medlem
1095114
November 19, 2006 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

För processorn i sig stödjer också hyper-threading (lr vad dt heter) som är 64-bit så den är ju robust för framtida utvecklingar men sälja datorn?
Vad kan man få för den ute på nätet när det är 3 års garanti på "pärlan" ;D.

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1095117
November 19, 2006 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Värderingar är inte riktigt min grej. men 4-5000kr kanske.

Knopp. Intel Core 2 Duo regerar just nu.

HantriX
Medlem
1095122
November 19, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, må tro att den värderas lite mer än så...
Har sett stackare bjuda 7500 för ett 6300LE men som du sa, värderingar är inte din grej =).

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1096984
November 26, 2006 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

Kriget mellan AMD eller Intel kommer att pågå i all evighet eller till någon går i KK.

Hursomhelst tänk efter först vad du skall göra med datorn och välj sedan därefter. Det viktiga är om du skall spela avancerade spel, 3D-rendering, filmredigering eller musik. Ett smart val är att bestämma sig för en processortillverkare och sedan "alltid" använda denna. Det gör uppgraderingar och byten lättare. Rent prestandamässigt kommer en konkurrent alltid att ha en "bättre" produkt.

En aspekt till att titta på är att vissa program är skapade så att dom fungerar bättre med en viss tillverkare. Detta gör att en processor eller ett grafikkort ser "bättre" ut i tester bara för att programmet självt är slöare på en annan uppsättning.

Tittar man på moderkort är det i princip ingen skillnad på prestandan enligt en test nyligen hos mikrodatorn. Skillnaden var 2% och i princip osylig om man inte hade siffror.

Valet av moderkort bestämmer i princip vilken processor och minne du behöver. Ett moderkort med extra funktioner, många anslutningar och bekväma inställningsmöjligheter ger ofta bättre prestanda oavsett viken processor du använder. En Pentium 2 maskin går att få snabbare än både C2D och Athlon 64FX. Det handlar bara om vilka inställningar i bios man gör. Sätter man dom bästa med slöa minnen och sämsta biosinställningarna så kan en P2 lätt knäcka dom om man trimmar lite.

Se också till att dina minnen går i samma hastighet som ditt grafikkort så slipper du onödiga väntetider.

Det går att vinna över Ferrari med en bubbla. Det är inte hastigheten det handlar om, det är antalet rödljus man slipper.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL