January 17, 2007
Jag håller på att plocka ihop en dator i 10kkr klassen. Jag hade tänkt mig att lägga ca 2000:- på ett grafikkort, jag spelar inte sådär våldsamt mycket. När jag nu läser om det analkande DX10, så börjar jag dock bli betänklig.
Man kanske skulle "stå ut" ett halvår med MK inbyggda grafikkort eller köpa något riktigt billigt för 5-600:- istället. Jag är s a s van vid vid urgamla dator och ett 9800 pro-kort och ett kort med motsvarande prestanda kan man kanske få för något sådant idag? Sedan kunde man framåt sommaren eller efter det köpa ett DX10 kort för ett par tusen?
Resonerar jag fel, kommer det mycket spel med DX10-stöd framöver? Jag kommer förmodligen köra XP något år framöver i a f - kommer DX10 till XP?
January 13, 2004
Jag sitter också med en gammal dator.
Men jag har tänkat att vänta till sommaren med att köpa nytt.
Vist man kan köpa nytt nu men det kommer ta till sommaren innan det kommer någon större mängd spel till windows vista och DX10.
Lika bra att vänta så kommer du kunna köpa ett billigare DX10 grafikkort när det finns fler på marknaden och få pci-xpress 2 stöd på moderkortet mm.
November 4, 2001
Vilka skillnader som väntas göras inom en snar framtid är ju HELT avgörande för huruvida man ska vänta eller ej.
Att sitta och vänta på att tillverkarna ska släppa en komponent med lite högre klockfrekvens är ju inte så nödvändigt. Handlar det däremot om ett helt generationsbyte med en ny GPU/CPUarkitektur tycker jag att man absolut ska vänta.
R600 kommer snart, K8L lanseras första halvan av 2007 (dvs runt samma tid som Intel sänker priserna på Qxxx cpuerna).
Klart har man en dator som absolut måste uppgraderas har man inget val men fungerar datorn relativt bra tycker jag att man ska vänta.
När det gäller DX10 så kommer det inte till XP. Vill du utnyttja DX10 i spel och hårdvara måste du köpa Vista.
December 20, 2006
gamer wrote: Helt klart värt att vänta tills mars då Nvidas 8600 serie dyker upp för runt 2000-2600kr eller tom ilte lägre och trotts att du bara skall köra XP så har DX10 korten mycket bra prestanda i XP.
Om det sen är ens är värt att invänta ATI:s motdrag är mera osäkert.
är det dom här korten med 320mb minne? jag tror dom kommer gå på 2600-3000 snarare dock
May 23, 2005
om du absolut SKA ha DX10 så kan du väl köpa ett begagnat 6600GT/7600 eller liknande sålänge.
själv beställde jag nyss ett kort 7950GT, fast budget budget för 2000:- eller nåt sånt.
Kan någon dra den stora differansen mellan DX9 och 10??? Blir det succé eller egentligen bara marginella skillnader för extrema "nerdar"?
February 1, 2003
weedmate wrote: [quote=gamer]Helt klart värt att vänta tills mars då Nvidas 8600 serie dyker upp för runt 2000-2600kr eller tom ilte lägre och trotts att du bara skall köra XP så har DX10 korten mycket bra prestanda i XP.
Om det sen är ens är värt att invänta ATI:s motdrag är mera osäkert.
är det dom här korten med 320mb minne? jag tror dom kommer gå på 2600-3000 snarare dock
Nej, det är 8800GTS med 320mb du tänker på och som kanske för att öka förvirringen kommer heta 8600GTS och blir ca 1000kr billigare ($299) än 8800GTS med 640mb, 8600-serien med Ultra($179) och GT ($129) har antingen 256Mb eller 512MB och kommer att kosta runt 2000-2600kr även räknat på skyhöga 10SEK/1USD.
Violated wrote: Inget DX10 i XP, det avgör saken, jag kommer inte att installera Vista på minst 1-1,5 år skulle jag tro. Då kör jag på ett skapligt grafikkort idag.
DX10 kort har groteskt bra prestanda i DX9 också, så DX10 och Vista är inget krav för att använda ett DX10 kort.
Verkar som att 7900GTOtrotts allt finns i lager på en del ställen ändå. Enda jag kan rekommendera med gott samvete idag där DX10-kort borde vara givet även om man kör XP i all evighet framöver tack vare dess överlägsna prestanda jmfr DX9 korten.
2 Guest(s)