January 20, 2003
Köpte ett Powercolor Radeon 3870 med en Zerotherm-fläkt på, problemet är att den körs i full hastighet hela tiden.
Kortet körs på 32c idle och går ej över 40c i load.
Har försökt koppla in den med både 5v och 7v på en molex-kontakt men fläkten vägrar starta, finns det några andra trick man kan testa med som inte tar kål på garantin?
Funderar på att bara byta ut kortet mot någon annan modell men känns lite onödigt samt att sånt tar tid.
November 9, 2002
det ska ju vara automatisk fan speed, men testa att koppla in en zalman fanmate emellan, borde funka för steglös reglering http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=303855
January 20, 2003
Xuestor wrote: det ska ju vara automatisk fan speed, men testa att koppla in en zalman fanmate emellan, borde funka för steglös reglering http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=303855
Det skall vara det ja, det är det också på andra 3870, inte på denna, i Rivatuner så är alla alternativ för fläktarna gråmarkerade och kan ej ändras.
Skickat ett mail om detta till Powercolor, de säger bara att det är för att GPU-klocken är högre än på vanliga 3870, hjälper inte mig så mycket 🙂
Angående att köpa någon fan-controller är inget alternativ då frakten kostar 3x mer än själva enheten, är ute efter någon annan lösning och svar på varför fläkten inte alls startar.
November 9, 2002
Såvida det inte är brott på din 7volts molex så är väl sanningen den att fläkten kräver mer än så för att börja snurra. Om du har den inkopplad på 7v och "hjälper" fläkten att starta, snurrar den vidare då?
Har du kollat med Speedfan om fläkten går att ställa där?
Mer än så kan jag inte hjälpa dig.
January 20, 2003
Det är en 2pins, samma som sitter på alla ATI-kort, en liten jäkel.
Och nej, fläkten reagerar inte alls på 7v, inte ens om man snurrar på den själv.
Kabeln är testad med en 120mm fläkt som fungerar felfritt i både 5v och 7v.
Får ta och testa det där med moderkortet, måste bara hitta en sådan kontakt.
March 14, 2001
Är det inte det som är problemet då, att den man köper kommer med 3-pins anslutning och den du har bara har två, någon specialversion kanske för ditt kort.
Om du kollar på fläkten där kablarna går in, går det även där ut två stycken till kablar som leder till en termistor monterat nära basen av kylaren likt denna bild?
[Image Can Not Be Found]
7V kan vara för låg spänning för att fläkten ska snurra igång.
January 20, 2003
Har varit lite AFK under senaste tiden, men problemet kvarstår och det finns bara en 2-pins kontakt till fläkten, precis som alla mina gamla grafikkort också haft, verkar vara en speciell modell för just det kortet.
I vanliga fall så sköter BIOSet styrningen av fläktarna, detta BIOS var lite speciellt då den inte ens har någon sådan funktion.
Funderar på att stänga av fläkten, köra ghettomod med en 120mm fläkt på den bara 🙂
Att 7v inte skulle vara nog för en sådan fjuttig fläkt känns ju lite konstigt, har kunna köra alla mina fläktar i både 5 och 7 volt.
1 Guest(s)