August 29, 2003
Har läst den där guiden till hur man gör en VGA -> SCART-kabel, men jag undrar lite över hur det skulle funkar på min dator. Jag har ett Hercules Radeon 9800 Pro, och på det kortet har man en VGA, en DVI och en S-Video eller komposit, vad det nu heter.
S-Videokontakten som jag använt för TV-out länge är skit, den strular och visar glåmig bild och starka röda färger, så jag skulle gärna köra en VGA -> SCART anslutning, men jag har ju en vanlig CRT-skärm med VGA-anslutning, hur gör jag då för att undvika att köpa ett nytt grafikkort?
Ska jag köra något slags adapter så att jag kan koppla min CRT till DVI-kontakten eller ska jag köpa en Y-sladd till VGA'n och försöka göra några profiler i Powerstrip så att man kan växla mellan olika inställningar? Ett tredje alternativ vore ju då att köpa ett pci-graffe att stoppa i, men det känns onödigt dyrt.
May 12, 2001
Här har du en fin mod!
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
Jag har tyvärr inte fått tummen ur att testa själv dock.
Du ska ha fått med en DVI till VGA med kortet, det hade ju varit det bästa att använda. Lycka till! 🙂
March 10, 2003
Sladden bör du göra själv då den köpta varianten inte fungerar vidare värst bra (saknar filter).
Sedan gäller sådan kabel enbart ATi kort. Du kan läsa mer på FAQ sidan om det är något du undrar över.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 1, 2006
Har du kört S-video till SCART? Det gjorde jag och mig hjälpte det... otroligt vilken skillnad på bildkvalitet bara genom den ändringen... Kör dock inte så längre då jag köpt ny TV och gått över till DVI - HDMI... och bilden blev ytterliggare fantastiskt mycket bättre, nu har jag äckligt bra bild.... 🙂
December 1, 2006
M Hammargard wrote: [quote=Elleshar]jag skulle vilja ha en omvänd modd så att jag kan köra scart -> VGA. Någon som har en aning om vart jag kan få tag på info om denna mod?
Nu är jag kanske ute o cyklar...men den kabeln går väl åt "båda hållen"?
Nä, jag tror bestämt du har rätt... om inte jag också missminner mig...
March 10, 2003
Kabeln klarar skicka signalen åt båda håll. problemet är vad signalen skall till för medium.
En VGA monitor kan inte synca så lågt som en videosignal behöver för att visas.
Så att koppla t.ex. TVspel eller video till en CRT/TFT monitor är uteslutet.
För detta behövs en frekvensdubblare/scaler av något slag.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 29, 2003
men det skulle ju bara vara äldre tv (typ 80-tal?), min tv är från kring millenieskiftet och borde väl kunna ta rgb tycker jag...
Men eftersom den KAN visa bilden i färg, eftersom man hinner se färgerna om man stoppar i och ur kabeln, så är det ju TVn som envisas med att inte visa färger av någon anledning...
March 10, 2003
Var inte så säker, finns många nya apparater som inte ens har RGB scart. På vissa finns det bara ett av scart uttagen som är RGB, de andra är S-video.
Ett sätt för många tillverkare att spara in, ofta utan att kunden märker något.
Har stött ¨på dessa problemen när jag kånkat över TVspelen till en polare och vi skall spela import spel.
Vi får vi dom tillfällena köra svartvittt.
2 Guest(s)