March 21, 2002
Hejsan!
Jo det är så att jag har fördraget 15m HDMI-kabel i lägenheten som jag nu inte längre kommer att behöva efter en flytt av HTPC'n. Dock kommer jag behöva 15m VGA-kabel i dess ställe (till en TFT).
Som vi alla vet så finns det ALLT på Ebay och en sökning på VGA to HDMI gav mig följande produkt: http://cgi.ebay.com/HDMI-Gold-.....3a63cf893b
Det borde väl gå utmärkt att utnyttja den redan dragna HDMI-kabeln och transportera den analoga VGA-signalen genom HDMI-kabeln? (med en hona-hona-skarv givetvis)
Kabelsetupen blir alltså (från dator-till-monitor): VGA till HDMI-kabel ---> HONA-HONA_skarv --> HDMI-kabel 15m --> HONA_HONA-skarv ---> VGA till HDMI-kabell.
March 14, 2001
Nja, visserligen finns det tillräckligt många kablar i HDMI-kabeln för att VGA-signalerna ska kunna "få plats", men om det sen fungerar med hur kablarna är tvinnade osv är inte så säkert.
Den där kabeln du länkar till på ebay är för HDMI-VGA och inte tvärt om, det behövs stor datorkraft för att göra om en analog signal till digital, det går inte att göra passivt som det går med digital till analog.
Men varför inte HDMI från datorn - eventuell HDMI skarv (om befintliga 15m kabeln inte räcker till datorn) - 15m HDMI-kabeln - HDMI till VGA adapter?
1 Guest(s)