August 9, 2005
Letar nu efter en ny skärm i storlekarna 20"-22". Har lite kasst med ekonomin och vill komma undan så gott som så billigt som möjligt. Alla VGA-skärmar är ju ca 500 spänn billigare än motsvarande med DVI. Hur viktigt är det med DVI idag? Räknar väl med att ha skärmen i 2-3 år i alla fall, så hur det ser ut i framtiden är ju rätt viktigt.
Vet att det är analog signal i VGA och digital i DVI-D/I. Men det som oroar mig lite är saker som HDCP-stöd. Det kommer ju inte att fungera med en VGA-skärm, men hur stort kommer Bluray att slagit igenom om 3 år?
För långt inlägg för att få svar på en fråga, men i alla fall. Ska man köpa en VGA-skärm, vilka fördelar och nackdelar finns det?
July 14, 2005
I de här upplösningarna är det i princip skit samma om det är dvi eller vga. Argumentet med HDCP är ngt som en butikssäljare skulle kunna dra men helt ärligt så spelar det inte heller ngn roll egentligen, ser jag till mej själv, så är det inte mycket kopieringsskyddat material som jag har i min dator, med den enkla anledningen att det då i princip inte går att ha i datorn.
Vidare så har de flesta skärmar du har kikat på en maxupplösning på 1680x1050 mao inte ens möjlighet att utnyttja BlueRay-kapaciteten ordentligt.
Ytterligare så tog det ganska lång tid innan man verkligen behövde en dvd-spelare i en dator från det att det var nytt som BR är idag. Och när BR är aktuellt för persondatorer så kommer nog DisplayPort-bestyckade skärmar vara tillgängliga.
Mao, är du priskänslig så kör på ngn billigare variant. 22 tummare med VGA är otroligt prisvärda just nu.
March 10, 2003
Dum-snål är ett ord som swichar förbi i mitt huvud. Satsa på en med DVI så slipper de eventuell bild degradering.
Skiljer väldigt mycket mellan skärmar, och särskilt mycket när man inte kör skärmens standardupplösning (VGA då) .
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 8, 2007
vga klarar väl 75hz vs DVI 60hz ?
Säkert andra saker som är till dvi's fördel, jag är inte så insatt på skärmarna 😛
X2 5600 @ 3.3GHz × Gigabyte M59SLI-S4 × 4x1GB Corsair XMS2CL5 @ DDR942 4-4-4-10 × 8800GTX @ 650/2080Mhz x WD Raptor 150GB x Hitatchi 250GB × Corsair HX620 x CM Gemin II x TR HR03-Plus x AeroCool Extremengine 3T
24/7 klockning
September 1, 2002
daweee wrote: vga klarar väl 75hz vs DVI 60hz ?
Säkert andra saker som är till dvi's fördel, jag är inte så insatt på skärmarna 😛
Min skärm tillåter i alla fall 75 Hz över DVI och VGA. :p
Personligen tycker jag DVI ger en mer klar och färgstark bild än vad VGA klarar.
December 24, 2006
Delph1 wrote: [quote=Dinos]Min skärm tillåter i alla fall 75 Hz över DVI och VGA. :p
Det gör den inte 😛
Bugg i drivrutin eller Windows som kan göra att man kan välja det 😛
//Andreas
Många TFT-paneler stöder både 60Hz och 75Hz, även om bakgrundsbelysningen är konstant. På en mer högupplöst panel orkar inte DVI single link driva skärmen i 60Hz medan VGA-kabeln och en snabb DAC på grafikkortet klarar det galant.
Det är inte fråga om en bugg i programvara/drivrutiner utan har att göra med begränsningar på DVI-länken.
November 27, 2003
Snigeln wrote: [quote=Delph1][quote=Dinos]Min skärm tillåter i alla fall 75 Hz över DVI och VGA. :p
Det gör den inte 😛
Bugg i drivrutin eller Windows som kan göra att man kan välja det 😛
//Andreas
Många TFT-paneler stöder både 60Hz och 75Hz, även om bakgrundsbelysningen är konstant. På en mer högupplöst panel orkar inte DVI single link driva skärmen i 60Hz medan VGA-kabeln och en snabb DAC på grafikkortet klarar det galant.
Det är inte fråga om en bugg i programvara/drivrutiner utan har att göra med begränsningar på DVI-länken.
Nu var jag lite otydlig där, men DVI single-channel är 60 Hz och Windows har kända buggar där man kan ställa in det på 75 Hz ändå, men som du säger är det inte möjligt eftersom DVI helt enkelt inte kan det.
//Andreas
December 24, 2006
Delph1 wrote:
Nu var jag lite otydlig där, men DVI single-channel är 60 Hz och Windows har kända buggar där man kan ställa in det på 75 Hz ändå, men som du säger är det inte möjligt eftersom DVI helt enkelt inte kan det.//Andreas
DVI single channel är inte på något sätt begränsat till 60Hz.
Bara att kolla specifikationerna: http://en.wikipedia.org/wiki/DVI
Har gjort en del experiment hemma med snabb kamera och visuellt kunnat bekräfta skillnad på 60Hz och 75Hz över DVI på en TFT-panel.
Däremot känner jag till att det ibland inte blir aktiverat 75Hz, det är ett ganska vanligt problem, men det är inte på något sätt omöjligt.
December 29, 2006
lånad tråden snabbt
Jag aktiverar 75hz i windows... Spelar lite wow på 75hz osv.. Senare kommer jag tillbaka och kollar vad den står på igen, jo 60hz! Den bytar ner sig hela tiden jag förstår inte alls... Har en samsung 226bw.
Hur många gånger jag än tar 75hz så blir det automatiskt 60 igen lite senare..
1 Guest(s)