February 15, 2003
Halloj!
Är osäker om tråden hör hemma här, så flytta den gärna om den ligger fel.
Har en del VHS-Filmer jag vill ha över till datorn.
Dessvärre har jag inget tv-kort, och det känns lite overkill att köpa ett tv-kort för att föra över några VHS-filmer.
Har sett att det vandrar runt en del USB-praylar med video-ingång?
Vilket märke/modell rekomenderas, och var kan jag hitta den?
Samt, vilken mjukvara kan ni rekomendera?
Vill ha över filmerna på datorn, och ska dessutom bränna dom på DVD.
Kan tillägga att jag har en vanlig VHS/Video-spelare med diverse utgångar.
Tacksam för svar!
March 14, 2001
Man kan göra det på ett enkelt vis, skaffa ett analogt tv-kort för 50kr och helt enkelt ansluta VHSens antennutgång till antenningången på tv-kortet, söka upp kanalen och börja spela in med lämpligt program.
Det bör väl gå att få bättre bild med någon annan metod, med scart eller dylikt, men kvalitén på bilden är redan så låg så det kvittar nog.
February 15, 2003
Snorch wrote: Man kan göra det på ett enkelt vis, skaffa ett analogt tv-kort för 50kr och helt enkelt ansluta VHSens antennutgång till antenningången på tv-kortet, söka upp kanalen och börja spela in med lämpligt program.
Det bör väl gå att få bättre bild med någon annan metod, med scart eller dylikt, men kvalitén på bilden är redan så låg så det kvittar nog.
Hm, bör det inte bli extremt dålig kvalite då?
Eller är det inte så stor skillnad?
Tror ni att en EasyCap fungerar bra?
http://www.tradera.com/EasyCAP.....n-66926615
Tack för svaren.
March 14, 2001
Jo det är möjligt det blir extremt dåligt, nog för att jag tycker VHS har extremt dåligt kvalité redan.
Hur stor skillnaden är mellan turnen, composite och s-video har jag aldrig jämfört men de två senare bör väl vara bättre antar jag. Men de flesta billiga tv-kort har s-video/composit-ingång så det beror väl lite på hur du vill göra, köpa den där prylen som är i stort sett samma som ett gammalt tv-kort, förutom avsaknaden av turner. Kanske lättare att få ingång den där prylen om man inte har så stor koll på vad man ska och bör göra.
Allt med antingen turner, composit eller s-video ingång fungerar. Hur du fångar video och ljud finns det tusentals olika program och tillvägagångssätt.
En snabb titt på videohelp.com så ser man att följande guide finns för det du vill göra:
http://www.videohelp.com/guide.....s-9;53#943
2 Guest(s)